Najcenniejsze polskie marki finansowe 2012 to: PKO BP, PZU i Bank Pekao. Natomiast najdynamiczniejszy wzrost wartości w ostatnich sześciu latach zanotował znak towarowy Getin Banku.
Organizatorzy IX edycji konkursu Najcenniejsze Polskie Marki wzięli pod uwagę 330 brandów powstałych w Polsce pogrupowanych na 12 sektorów. Uwzględnili również te, które aktualnie mają zagranicznego właściciela.
Za najsilniejszą uznano markę Orlen, którą wyceniono na 3,84 mld zł (o 1 proc. więcej niż przed rokiem). Paliwowy koncern obronił swoją pozycję sprzed roku.
Najcenniejsze polskie marki finansowe na tle wszystkich brandów znad Wisły
Na drugim miejscu w ogólnym zestawieniu i zarazem na pierwszym wśród marek finansowych znalazł się znak towarowy PKO BP. Jego wartość wynosi 3,71 mld zł. Oznacza to 1-proc. redukcję wartości w porównaniu do 2011 r.
Na najniższym stopniu podium finansowych brandów (i szóstej lokacie w całym rankingu) znalazł się Bank Pekao. Za korzystanie z tego znaku towarowego trzeba by było zapłacić 1,3 mld zł. To o jedną piątą więcej niż przed rokiem.
Mimo mniejszej wyceny instytucja kierowana przez Zbigniewa Jagiełłę swoich konkurentów z sektora zostawiła daleko w tyle. Drugi w tej kategorii (i czwarty ogółem) brand PZU zdołał zwiększyć swoją wartość o 3 proc. w ujęciu rocznym. Został wyceniony na 2,41 mld zł, czyli o połowę mniej niż największy polski bank.
Przygotowywany od 2004 r. przez „Rzeczpospolitą”, firmę doradczą Acropolis Advisory oraz firmę badawczą AC Nielsen ranking powstaje na podstawie zestawienia hipotetycznych opłat licencyjnych za użytkowanie nazwy z przychodami ze sprzedaży netto. W przypadku banków analizuje się dochody z odsetek, opłat i prowizji od klientów indywidualnych.
Wszystkie uwzględnione w klasyfikacji marki są warte 57,5 mld zł, czyli o 1 proc. więcej niż w 2011 r. Jednak o 5,7 proc. mniej niż w rekordowym dotąd 2010 r.
Najcenniejsze polskie marki finansowe odpowiadają za nieco ponad 23 proc. (ok. 13,5 mld zł) wartości całego rankingu. Większy udział mają w nim tylko marki spożywcze.
Brand Getin Banku droższy o 800 proc.
Wyróżniono również te brandy, które w ciągu ostatnich sześciu lat najdynamiczniej (ujęcie procentowe) i najbardziej (ujęcie ilościowe) zwiększały swoją wartość. W tym zestawieniu wzięto pod uwagę mierzoną badaniami konsumenckimi rozpoznawalność marki oraz efektywność i dynamikę rozwoju.
Do Złotej Szóstki weszły trzy marki finansowe. Wśród tych ostatnich od 2006 r. najmocniej zwiększyła się wycena brandu Getin Bank. Sześć lat temu za jego używanie trzeba było zapłacić 95 mln zł, tj. o 800 proc. mniej niż teraz.
Równie imponujący okazał się wzrost wartości marki Banku Millennium (+700 proc.). Jednak nominalnie bezkonkurencyjny okazał się PKO BP. Jego brand jest o 2,5 mld zł (200 proc.) droższy niż w 2006 r.
W tym kontekście warto dodać, że w ubiegłorocznym badaniu „Banki w internecie” przygotowanego przez Brand24 najwięcej negatywnych opinii pojawiło się w kontekście PKO BP. Oprócz niego najbardziej podpadły internautom mBank i BZ WBK.
Dodaj komentarz