Kolejne instytucje finansowe kuszą swoich klientów, by ci stali się ich ambasadorami. Z początkiem sierpnia do tego grona dołączył Bank Pocztowy, a VW Bank direct postanowił uruchomić kolejną edycję akcji, w której nagradza za namawianie do swoich usług. Od września to samo robi ING Bank Śląski.
[more]
Bankowi doradcy doskonale wiedzą, że najskuteczniejsza reklama to taka, gdy do korzystania z czegoś namawiają nas bliscy i znajomi. Bardziej ufamy im niż spotom w telewizji czy ogłoszeniom w gazetach. Taki model działań akwizycyjnych marketingowcy określają akronimem MGM, który oznacza members gets members (w wolnym tłumaczeniu: klienci zdobywają klientów).
Łatwe pieniądze?
Obecnie przynajmniej siedem banków prowadzi akcje rekomendacyjne, czyli płaci swoim kontrahentom za polecanie swoich usług. Oczywiście, nie rozdają one pieniędzy wszystkim, jak leci. Te czasy się skończyły.
Premie wypłacane są dopiero po spełnieniu warunków. Nie wystarczy więc, by polecana osoba otworzyła konto osobiste, czy wzięła kartę. Musi korzystać z tych produktów, czyli np. zasilać ROR określoną kwotą, używać instrumentu płatniczego.
Niektóre podmioty, np. Bank Pocztowy, BZ WBK, mBank, stawiają wymagania także tym, którzy chcą zarobiać na rekomendowaniu. Muszą oni być tzw. aktywnymi klientami, czyli wykazywać wpływ na rachunek, wykonywać przelewy i płacić plastikiem. BZ WBK dodatkowo żąda, by uczestnik programu miał przynajmniej trzymiesięczny staż w banku, zanim zacznie przekonywać innych do usług oferowanych przez instytucję z grupy Santander.
Część firm wykorzystuje akcje typu MGM jedynie okresowo, wznawiając je co jakiś czas (właśnie trwa czwarta edycja w BZ WBK, piąta w Inteligo i VW Banku direct). Poza tym ustanawiają limity premii. To może zniechęcać do angażowania się w ten biznes.
No limits!
Znacznie bardziej stabilne warunki panują w mBanku i Alior Banku, w których programy rekomendacyjne istnieją nieprzerwanie od 2010-2011 r., a banki nie zapowiadają ich zakończenia.
Obecnie detaliczne ramię BRE jeszcze hojniej niż zwykle wynagradza swoich klientów, którzy namówią innych do założenia ROR-u. Do końca października za polecenie eKonta lub izzyKonta pięciu osobom można dostać od mBanku w sumie 750 zł. Każdy kolejny konsument jest więc „premiowany” stawką o 50 zł większą od poprzedniego.
Z kolei Alior Bank jako jedyny na rynku premiuje za namawianie do wzięcia kredytów hipotecznych (1 tys. zł bez względu na wartość udzielonego zobowiązania). Oprócz tego instytucja kierowana przez Wojciecha Sobieraja w żaden sposób nie ogranicza wysokości możliwego do uzyskania bonusu. Takiego limitu nie ma też w Alior Sync i Pocztowym.
Przegląd aktualnych programów rekomendacyjnych banków
bank |
nazwa programu |
wysokość premii [zł] |
limit nagród pieniężnych [zł] |
czas trwania programu |
Alior Sync |
Program Rekomendacyjny Alior Sync |
50 zł – za konto 60 zł – za kartę kredytową 1% – wypłaconej pożyczki |
– |
do odwołania |
Alior Bank |
Program Rekomendacyjny |
50 zł – za Konto Rozsądne 70 zł – za Konto Zarabiające 0,8% – wypłaconej pożyczki lub kredytu konsolidacyjnego 1000 zł – za kredyt hipoteczny |
– |
do odwołania |
mBank |
PolecamBank |
50-250 zł – za konto osobiste 130 zł – za konto firmowe 200 zł – za kartę kredytową, kredyt gotówkowy lub odnawialny (30 zł w przypadku gdy osoba polecana nie będzie mogła skorzystać z oferty, bo np. nie ma zdolności) |
750 miesięcznie |
do odwołania |
BZ WBK |
Program Poleceń BZ WBK |
50 zł – konto, karta kredytowa, ubezpieczenie domu/stałych płatności 100 zł – kredyt gotówkowy, limit w koncie |
760 |
31 grudnia br. |
Bank Pocztowy |
Lubię Pocztowy |
30 zł – konto 40 zł – konto z kartą 50 zł – karta kredytowa |
– |
31 grudnia br. |
VW Bank direct |
Masz znajomych. Masz nagrody |
50 zł – za konto (pięć osób, które najszybciej skutecznie polecą rachunek czterem osobom, otrzyma dodatkowo smartfon) |
200 |
31 października br. |
Inteligo |
Mam Inteligo |
150-zł bon zakupowy (najaktywniejsi biorą też udział w losowaniu nagród – sprzętu elektronicznego) – za konto |
150 |
14 sierpnia br. |
ING BS |
Bądź aktywny i poleć konto znajomemu |
100 zł – konto |
1000 |
30 listopada br. |
Źródło: własne. Stan na 7.08.2013 r., aktualizacja: 3.09.2013 r.
Lew też nagradza
Z początkiem września program typu MGM uruchomił też ING Bank Śląski. Polecający konto otrzyma 100 zł za każdą osobę, która z jego rekomendacji otworzy w instytucji kierowanej przez Małgorzatę Kołakowską ROR (Direct, Komfort, VIP, Student, Konto Klasyczne). Maksymalnie do zarobienia jest 1 tys. zł. Żeby skasować premię, trzeba w promocyjnym okresie (do końca listopada br.) wydać kartą min. 200 zł i zasilić rachunek min. 500 zł. Ponadto polecający musi być klientem banku od minimum trzech miesięcy, a korzystający nie mógł posiadać konta w banku ING w ostatnich czterech miesiącach.
Klientowi korzystającemu z rekomendacji też przysługuje nagroda – 50 zł. Warunkiem jej otrzymania jest dokonanie kartą w każdym z dwóch kolejnych miesięcy obowiązywania promocji operacji bezgotówkowych na sumę min. 200 zł. Wypłata premii będzie się odbywać od grudnia br. do lutego 2014 r.
Maciej Kusznierewicz
Dodaj komentarz