Największym reklamodawcą wśród banków pozostaje ING. Jednak najbardziej intensywnie promują się Eurobank i Bank Millennium. Na drugim biegunie jest PKO BP, który po zakończeniu współpracy ze znanym komikiem mocno tnie budżet i na dobre wypadł z czołowej piątki.
[more]
Od stycznia do października 2014 r. wydatki reklamowe banków były praktycznie takie same jak w analogicznym okresie rok wcześniej i wyniosły 1,06 mld zł. Nominalnie zwiększyły się o 1,7 mln zł (0,1 proc.), czyli w granicach błędu. Gromadząca dane firma Kantar Media bazuje bowiem na danych cennikowych, które nie uwzględniają rabatów udzielonych przed wydawców.
Przypomnijmy, że w całym 2013 r. nakłady na promocję sięgnęły 1,31 mld zł, co wówczas oznaczało ponad 15-proc. wzrost.
Drobne przetasowania w czołówce
W TOP5 największych bankowych reklamodawców doszło małych przetasowań. Na czele utrzymał się ING Bank Śląski (+8,7 mln zł), w spotach którego wciąż występuje m.in. Agata Kulesza.
Na drugie miejsce kosztem BZ WBK wskoczył Bank Millennium. Budżet marketingowy tego ostatniego zwiększył się o 57 proc. (nominalnie: 36,46 mln zł) i zamknął w kwocie 100,2 mln zł. Dodatkowo we wrześniu ub.r. instytucja kontrolowana przez Portugalczyków zatrudniła znanego z YouTube’a Radosława Kotarskiego, co zapewne będzie mieć odzwierciedlenie w kolejnych rankingach.
Natomiast BZ WBK, w którego spotach wciąż występuje Kevin Spacey, wydał o 7 mln zł (7 proc.) mniej niż przed rokiem.
Autorem najbardziej imponującego wzrostu nakładów na promocję był Eurobank, którego twarzą od wiosny 2012 r. pozostaje Piotr Adamczyk. Spółka należąca do Société Générale wydała 90 mln zł. W ujęciu rocznym było to o 35,7 mln zł więcej, co daje przyrost na poziomie niespełna 66 proc.!
Pierwszą piątkę uzupełnił mBank, który nie zmienił swojej pozycji. Jego wydatki reklamowe pozostały stabilne (+3 mln zł, tj. 4 proc.).
Jedni obniżają, inni podnoszą
W pierwszej piątce drugi raz z rzędu zabrakło miejsca dla PKO BP. To efekt zakończenia jeszcze w lutym 2014 r. współpracy z Szymonem Majewskim. Wskutek tego budżet największego banku w Polsce skurczył się o prawie 25 proc. (ponad 23 mln zł) – najwięcej spośród monitorowanych instytucji. Z nakładami na poziomie 71 mln zł podmiot zarządzany przez Zbigniewa Jagiełłę znalazł się na szóstej pozycji.
Poza BZ WBK i PKO BP nakłady promocyjne zmniejszyły się także w BGŻ-cie. W tym przypadku korekta była jednak nieznaczna, gdyż wyniosła 2 proc. (1 mln zł). Wkrótce to się może zmienić. W I połowie br. ma bowiem dojść do fuzji prawnej BGŻ-tu z BNP Paribas. Obecni i przyszli klienci zapewne dowiedzą się o tym ze środków społecznego przekazu.
W TOP10 wzrosty wydatków reklamowych zanotowały jeszcze Credit Agricole (+26 proc., do 58 mln zł), Alior Bank (+25 proc., do 49,2 mln zł) i Getin Noble Bank (+3 proc, do 51,2 mln zł).
Najwięksi reklamodawcy wśród banków w okresie I-X 2014 r.
l.p. |
instytucja |
budżet I-X 2014 [mln zł] |
budżet I-X 2013 [mln zł] |
zmiana r/r |
1. |
ING Bank Śląski |
112,8 |
104,1 |
+8,4% |
2. |
Bank Millennium |
100,2 |
63,7 |
+57,2% |
3. |
BZ WBK |
92,4 |
99,5 |
-7,1% |
4. |
Eurobank |
90 |
54,3 |
+65,7% |
5. |
mBank |
77,3 |
74,4 |
+3,9% |
Maciej Kusznierewicz
Dodaj komentarz