Najbardziej wartościowe marki finansowe 2024

Najcenniejsze polskie marki finansowe oraz najbardziej wartościowe marki finansowe 2024

Najbardziej wartościowe marki finansowe 2024 zwiększyły swoją wycenę o 7 proc. do 216 mld dol. Na prestiżowej liście Best Global Brands znalazło się ich w sumie 12. Po raz piąty z rzędu najdroższym brandem w branży okazał się amerykański JP Morgan, a najbardziej urósł niemiecki Allianz.

Międzynarodowa firma marketingowa Interbrand na bazie mnóstwa wskaźników po raz 25. stworzyła zestawienie obejmujące najlepsze marki świata. Z listy Best Global Brands obejmującej 100 pozycji wyłuskaliśmy najbardziej wartościowe marki finansowe 2024.

Najdroższe marki finansowe 2024 warte łącznie 216 mld dol.

Tak jak przed rokiem w top 100 najdroższych brandów znalazło się 12 marek z branży finansowej. Nie zmienił się również skład tej grupy, do której weszło osiem firm amerykańskich oraz cztery europejskie. Oczywiście wszystkie z nich mają globalny zasięg działania.

Najdroższe marki finansowe świata 2023
Fot. Pete Linforth || pixabay.com

W ramach klasyfikacji sektorowej dwie marki poprawiły swoją pozycję, a dwie wypadły minimalnie gorzej. W klasyfikacji generalnej, czyli na liście Best Global Brands, osiem podmiotów z sektora finansowego awansowało, dwa zanotowały spadek i dwa utrzymały miejsce sprzed roku.

Każdy z uwzględnionych brandów zwiększył swoją wartość w porównaniu z rokiem ubiegłym. W efekcie najbardziej wartościowe marki finansowe 2024 zostały razem wycenione na 215,8 mld dol. To o 7 proc. (14,6 mld dol.) więcej niż w poprzednim zestawieniu.

Najbardziej wartościowe marki finansowe 2024 na liście Best Global Brands

lp.MarkaWartość [mld dol.]Zmiana proc. [r/r]
1. (25.)JP Morgan27,15%
2. (27.)American Express26,711%
3. (29.)Allianz23,513%
4. (32.)Visa21,113%
5. (39.)Mastercard18,58%
6. (40.)PayPal18,33%
7. (48.)Axa16,82%
8. (55.)Citi14,56%
9. (57.)Goldman Sachs14,41%
10. (64.)HSBC12,56%
11. (66.)Morgan Stanley12,49%
12. (76.)Santander105%
Opracowanie: Obiektywne Finanse na podstawie Best Global Brands 2024 || W nawiasie – miejsce w klasyfikacji ogólnej

Wartość marek finansowych nie zawsze rośnie

W 2024, po raz piąty z rzędu, najcenniejszym brandem w świecie finansów został amerykański bank JP Morgan. Specjaliści z Interbrand wycenili go na 27,1 mld dol., czyli o 5 proc. więcej niż w 2023. Drugi na liście American Express zdrożał o 11 proc. – do 26,7 mld dol.

To sprawiło, że dystans dzielący lidera i wicelidera zmalał do 400 mln dol. Tak małej różnicy między nimi nie było od 2020, gdy oba brandy zamieniły się miejscami w klasyfikacji sektorowej.

JP Morgan to najcenniejsza marka finansowa w zestawieniu Interbrand 100 Best Global Brands

Organizacja kartowa licząca się głównie w USA przewodziła zestawieniu najbardziej wartościowych marek finansowych w latach 2008-2019. Jego wycena drastycznie spadła wskutek globalnego kryzysu finansowego. Zdołał on odbudować swoją wartość dopiero w 2022.

Podobny los spotkał wtedy Citigroup oraz HSBC. Jednak wartość tych brandów, w przeciwieństwie do American Express, jeszcze nie wróciła do rekordowych poziomów, którą osiągnęły one pod koniec I dekady obecnego wieku. Warto w tym miejscu dodać, że Citi otwierało listę najdroższych marek finansowych świata w latach 2000-2007.

Konto oszczędnościowe w Citi Handlowy

W minionych 12 miesiącach, tak jak rok wcześniej, najszybciej (o 13 proc.) swoją wartość zwiększył Allianz. Tym razem kroku niemieckiemu ubezpieczycielowi dotrzymała Visa, czyli jedna z dwóch dominujących na świecie organizacji kartowych.

Oba brandy znalazły się w czołówce najbardziej drożejących marek ze wszystkich segmentów gospodarki. Większą dynamiką wzrostu wyceny mogły pochwalić się jedynie: Ferrari (21 proc.), YouTube (16 proc.), Kia, Instagram i Hermes (po 15 proc.) oraz Prada (14 proc.).


Maciej Kusznierewicz

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.