
Najbardziej wartościowe marki finansowe 2024 zwiększyły swoją wycenę o 7 proc. do 216 mld dol. Na prestiżowej liście Best Global Brands znalazło się ich w sumie 12. Po raz piąty z rzędu najdroższym brandem w branży okazał się amerykański JP Morgan, a najbardziej urósł niemiecki Allianz.
Międzynarodowa firma marketingowa Interbrand na bazie mnóstwa wskaźników po raz 25. stworzyła zestawienie obejmujące najlepsze marki świata. Z listy Best Global Brands obejmującej 100 pozycji wyłuskaliśmy najbardziej wartościowe marki finansowe 2024.
Najdroższe marki finansowe 2024 warte łącznie 216 mld dol.
Tak jak przed rokiem w top 100 najdroższych brandów znalazło się 12 marek z branży finansowej. Nie zmienił się również skład tej grupy, do której weszło osiem firm amerykańskich oraz cztery europejskie. Oczywiście wszystkie z nich mają globalny zasięg działania.
W ramach klasyfikacji sektorowej dwie marki poprawiły swoją pozycję, a dwie wypadły minimalnie gorzej. W klasyfikacji generalnej, czyli na liście Best Global Brands, osiem podmiotów z sektora finansowego awansowało, dwa zanotowały spadek i dwa utrzymały miejsce sprzed roku.
Każdy z uwzględnionych brandów zwiększył swoją wartość w porównaniu z rokiem ubiegłym. W efekcie najbardziej wartościowe marki finansowe 2024 zostały razem wycenione na 215,8 mld dol. To o 7 proc. (14,6 mld dol.) więcej niż w poprzednim zestawieniu.
Najbardziej wartościowe marki finansowe 2024 na liście Best Global Brands
lp. | Marka | Wartość [mld dol.] | Zmiana proc. [r/r] |
1. (25.) | JP Morgan | 27,1 | 5% |
2. (27.) | American Express | 26,7 | 11% |
3. (29.) | Allianz | 23,5 | 13% |
4. (32.) | Visa | 21,1 | 13% |
5. (39.) | Mastercard | 18,5 | 8% |
6. (40.) | PayPal | 18,3 | 3% |
7. (48.) | Axa | 16,8 | 2% |
8. (55.) | Citi | 14,5 | 6% |
9. (57.) | Goldman Sachs | 14,4 | 1% |
10. (64.) | HSBC | 12,5 | 6% |
11. (66.) | Morgan Stanley | 12,4 | 9% |
12. (76.) | Santander | 10 | 5% |
Wartość marek finansowych nie zawsze rośnie
W 2024, po raz piąty z rzędu, najcenniejszym brandem w świecie finansów został amerykański bank JP Morgan. Specjaliści z Interbrand wycenili go na 27,1 mld dol., czyli o 5 proc. więcej niż w 2023. Drugi na liście American Express zdrożał o 11 proc. – do 26,7 mld dol.
To sprawiło, że dystans dzielący lidera i wicelidera zmalał do 400 mln dol. Tak małej różnicy między nimi nie było od 2020, gdy oba brandy zamieniły się miejscami w klasyfikacji sektorowej.
Organizacja kartowa licząca się głównie w USA przewodziła zestawieniu najbardziej wartościowych marek finansowych w latach 2008-2019. Jego wycena drastycznie spadła wskutek globalnego kryzysu finansowego. Zdołał on odbudować swoją wartość dopiero w 2022.
Podobny los spotkał wtedy Citigroup oraz HSBC. Jednak wartość tych brandów, w przeciwieństwie do American Express, jeszcze nie wróciła do rekordowych poziomów, którą osiągnęły one pod koniec I dekady obecnego wieku. Warto w tym miejscu dodać, że Citi otwierało listę najdroższych marek finansowych świata w latach 2000-2007.
W minionych 12 miesiącach, tak jak rok wcześniej, najszybciej (o 13 proc.) swoją wartość zwiększył Allianz. Tym razem kroku niemieckiemu ubezpieczycielowi dotrzymała Visa, czyli jedna z dwóch dominujących na świecie organizacji kartowych.
Oba brandy znalazły się w czołówce najbardziej drożejących marek ze wszystkich segmentów gospodarki. Większą dynamiką wzrostu wyceny mogły pochwalić się jedynie: Ferrari (21 proc.), YouTube (16 proc.), Kia, Instagram i Hermes (po 15 proc.) oraz Prada (14 proc.).
Maciej Kusznierewicz
Dodaj komentarz