Za niecałe trzy tygodnie, tj. 13 listopada 2025, ubezpieczenie OC dla właściciela drona stanie się obowiązkowe. Za jego brak będzie grozić kara 4 tys. zł. Wymóg obejmie posiadaczy maszyn o masie startowej 0,25-20 kg wykonujących dowolny rodzaj lotu.
W czwartek 13 listopada 2025 wchodzi w życie kolejna nowelizacja ustawy Prawo lotnicze. Dla właścicieli bezzałogowych statków powietrznych kluczowe znaczenie mają dwa przepisy: art. 209 ust. 1a oraz art. 209o ust. 3.
Dla kogo ubezpieczenie OC dla właściciela drona jest obowiązkowe
Pierwszy (art. 209 ust. 1a) nakłada na użytkowników dronów (w rozumieniu art. 2 pkt 2 rozporządzenia wykonawczego KE 2019/947) obowiązek zawarcia polisy odpowiedzialności cywilne za szkody wyrządzone osobom trzecim w związku z wykonywanymi operacjami lotniczymi. Dotyczy on maszyn o masie startowej 0,25-20 kg.
Obowiązkowe ubezpieczenie OC dla właściciela drona muszą zawrzeć osoby fizyczne i prawne będące właścicielami lub podmiotami wpisanymi do rejestru operatorów systemów bezzałogowych statków powietrznych prowadzonych przez prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Wg danych z września br. rejestr liczy już ponad 400 tys. podmiotów.
Zatem ubezpieczenie OC dla właściciela drona jest wymagane zarówno od kogoś latającego bezzałogowcem rekreacyjnie, jak i podmiotów wykonujących taką maszyną loty profesjonalne. Chodzi tutaj np. o firmy wykonujące:
- inspekcje infrastruktury,
- pomiary geodezyjne,
- filmy komercyjne.
Na mocy rozporządzenia ministra finansów obowiązkowe ubezpieczenie OC dla właściciela drona w przypadku polis trwających do 12 miesięcy musi mieć minimalną sumę gwarancyjną na poziomie 50 tys. SDR (specjalnych praw ciągnienia – to międzynarodowa jednostka rozrachunkowa). Obecnie odpowiada to kwocie 275 tys. zł.
Uwaga! Jednym z najważniejszych wyłączeń ubezpieczenia OC właściciela drona jest naruszenie przez operatora obowiązujących przepisów. Wówczas poszkodowanym pozostanie wystąpienie na drogę sądową celem uzyskania zadośćuczynienia / odszkodowania.
Organy uprawnione do kontrolowania polis OC posiadaczy dronów
Co grozi właścicielowi drona za brak polisy? Zgodnie z art. 209o ust. 3 ustawy Prawo lotnicze podmiot, który nie ma ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, podlega karze 4000 zł. Do jej nałożenia uprawniony jest prezes ULC.
Katalog organów uprawnionych do kontrolowania, czy właściciel drona ma ubezpieczenie OC, jest bardzo szeroki. Określa go art. 156ze ust. 2 Prawa lotniczego. Znajdują się w nim m.in.
- policja,
- straż miejska,
- Służba Więzienna,
- CBA,
- ABW,
- Służba Wywiadu Wojskowego,
- Służba Kontrwywiadu Wojskowego,
- Agencja Wywiadu,
- Straż Graniczna,
- Żandarmeria Wojskowa,
- Służba Ochrony Państwa,
- straż leśna,
- Służba Celno-Skarbowa,
- straż marszałkowska,
Kiedy kupić ubezpieczenie OC dla właściciela drona
Eksperci radzą, by przy wyborze ubezpieczenia OC dla właściciela drona zwrócić szczególną uwagę na:
- Sumę gwarancyjną
Powinna być dostosowana do ryzyka i charakteru prowadzonych lotów. - Zakres terytorialny
- Kategorie operacji lotniczych objętych ochroną.
– Dla lotów rekreacyjnych lub testowych wystarczająca może być minimalna suma gwarancyjna. Jednak w przypadku zastosowań profesjonalnych rekomenduję rozważenie wyższych limitów odpowiedzialności – mówi Agnieszka Włodarska-Poloczek z Compensy.
Uwaga! Polisę dla posiadaczy dronów należy zawrzeć najpóźniej w dzień poprzedzający rozpoczęcie operacji lotniczej bez względu na jej charakter oraz kategorię.
Na koniec w kontekście nowego obowiązku warto wiedzieć, kto jest kim. Zgodnie z formalnymi definicjami zamieszczonymi w rozporządzeniu wykonawczymi Komisji UE 2019/947 z 24 maja 2019 w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych:
- użytkownik drona – właściciel lub podmiot wpisany do rejestru operatorów systemów bezzałogowych statków powietrznych,
- operator drona – osoba eksploatująca lub mająca zamiar eksploatować dron,
- pilot drona – osoba sterująca dronem lub monitorująca jego kurs.
Maciej Kusznierewicz





Dodaj komentarz