Nieużywane usługi przy kontach bankowych w UK — jak odzyskać pieniądze?

bankowość online w Polsce umożliwia otwarcie IKE / IKZE przez internet

Zarówno przedsiębiorcy, jak i klienci indywidualni banków w UK rokrocznie odnotowują duże straty finansowe ze względu na koszty usług, których nie potrzebują. Okazuje się, że te pieniądze mogą odzyskać. Wyjaśniamy, jak to zrobić.

Materiał partnera

W dzisiejszych czasach naprawdę trudno obyć się bez rachunku bankowego. Możliwość płatności kartą, telefonem, przelewem online, aplikacją – to wszystko zapewnia wygodę przechowywania środków, wykonywania transakcji gotówkowych czy kupowania przez internet. Przydaje się także do bieżącego kontrolowania finansów.

Konto osobiste w UK – niezbędne i kosztowne

Wraz z rozwojem technologicznym rośnie liczba dodatkowych możliwości związanych z prowadzeniem rachunku bieżącego. Lecz wielu użytkowników zwyczajnie nie jest zainteresowanych rozbudowanym pakietem usług. Oni chcą mieć konto bez opłat, do czego zresztą zachęcają instytucje finansowe.

Lecz rzeczywistość odbiega od reklam. Prawa konsumenta i etyka zawodowa to jedno, realia w brytyjskich bankach – drugie. Nie brakuje śledztw i materiałów, które ujawniają potężną skalę nadużyć wobec klientów. Pracownicy niejednokrotnie proponowali konta osobiste obciążone dodatkowymi, ukrytymi opłatami.

Konto osobiste w UK

W jeszcze trudniejszej sytuacji znajdują się obcokrajowcy przybywający do UK, w tym setki tysięcy Polaków. Gdy ktoś nie posługuje się językiem angielskim w stopniu co najmniej bardzo dobrym, trudno mu się porozumieć w tak skomplikowanych kwestiach jak przepisy i opłaty w bankowości. Stąd już krótka droga do wrabiania Polaków i innych imigrantów w ROR-y, które są dla nich zwyczajnie niekorzystne.

Nieuczciwe praktyki okazały się na tyle dotkliwe dla obywateli, że prawodawcy zdecydowali się je ukrócić. Od 2013 r. klient ma prawo zrezygnować z płatnego rachunku bankowego i odzyskać pieniądze.

Otwieranie konta bankowego w Anglii

Na brytyjskim rynku działa wiele banków. Procedura otwierania rachunku firmowego czy prywatnego nie wydaje się skomplikowana – albo robi się to przez internet, albo w oddziale.

Gdy radzimy sobie sami i krok po kroku zakładamy konto online, trudno nam będzie później udowodnić, że coś zostało przed nami ukryte, czegoś nie wiedzieliśmy. W końcu proces zawierania umowy jest czytelny i tylko omijanie regulaminów oraz nieczytanie komunikatów może sprawić, że wybierzemy niekorzystny wariant, np. obejmujący niechciane usługi.

Otwieranie rachunku bankowego w Anglii

Inaczej jest z rachunkiem otwieranym w placówce. Tam pracownik powinien wyjaśnić wszelkie wątpliwości, ułatwiając zakładanie konta na satysfakcjonujących i korzystnych dla nas warunkach.

Problem w tym, że zachodzi dość istotny konflikt interesów. Jako konsumenci chcemy taniego i funkcjonalnego konta osobistego – a pracownicy banków mają za zadanie sprzedać jak najwięcej usług, generujących jak największe zyski dla instytucji finansowych, które reprezentują.

Niby oczywiste. Ale nie dla każdego. Dlatego nawet tak zwyczajna i powszechna czynność jak założenie konta firmowego czy osobistego może się okazać źródłem poważnych problemów.

Pakiety niechcianych usług dodawanych do ROR-u w UK

Skrót PBA oznacza Packaged Bank Account, czyli pakiet usług oferowany wraz z dostępem do rachunku w konkretnym banku. Mogą się w nim mieścić najróżniejsze dodatki, np. modne w ostatnim czasie ubezpieczenie telefonu.

Banki wręcz prześcigają się w potencjalnych udogodnieniach proponowanych klientom w ramach ROR-u. Proponują m.in. wyższe limity zadłużenia w koncie, pożyczki, dostęp do strefy VIP na lotniskach czy polisy dla kierowców i podróżujących.

Jak odzyskać pieniądze za niechciane PBA przy koncie bankowym w UK

Powstaje jednak szereg pytań:

  1. Chcemy i potrzebujemy takiego pakietu?
  2. Jesteśmy świadomi jego kosztów w momencie zakładania rachunku?
  3. Czy trzeba wykonać jakieś dodatkowe czynności albo spełnić warunki, żeby pakiet zaczął działać?

Wielu klientów musiało zapłacić za coś, na czym im w ogóle nie zależało. Część ubezpieczeń była im zwyczajnie niepotrzebna.

Swego czasu brytyjskie banki masowo oferowały rachunki bankowe premium, które w założeniu miały być bardziej atrakcyjne niż standardowe konta, a jednocześnie – droższe. W interesie instytucji finansowych było więc sprzedanie ich w jak największej liczbie, co niestety często powodowało nieetyczne i zbyt agresywne działania sprzedażowe. Jeśli jesteś ich ofiarą, możesz wystąpić o zwrot kosztów bankowych.

inwestowanie_w_fundusze_z_lokata

Czym kuszono klientów? Pakiety miały rzekomo pomagać konsumentom w uzyskiwaniu kredytów i zwiększeniu dostępnych debetów.

Inna popularna metoda wyłudzeń stosowana przez banki w UK polegała na dobieraniu klientom ubezpieczeń, które ich nie dotyczyły. Czyli nie dość, że konsument ponosił dodatkowe koszty, to nie czerpał korzyści przy ewentualnych sytuacjach związanych z odszkodowaniem.

Jednak najczęściej klienci nie byli informowani o zakresie pakietu, jego rzeczywistych kosztach czy zmianie wysokości składki. Wyjątkowo nieuczciwe postępowanie polegało na wmawianiu klientom, że potrzebują pakietu, nawet gdy zawczasu chcieli z niego zrezygnować, mając świadomość kosztów.

Jak odzyskać pieniądze od brytyjskiego banku za PBA?

Choć temat uregulowano kilka lat temu, ten wciąż powraca. Nadal wiele osób nie odzyskało niesłusznie pobranych przez instytucje finansowe pieniędzy. Jeżeli należysz do grona tych, którzy posiadali PBA nieświadomie lub wbrew swoim interesom, weź sprawy w swoje ręce i upomnij się o pieniądze!

Co to jest Packaged Bank Account

Co przyda się w dochodzeniu praw?

  1. Dokumenty
    Chodzi o umowy, regulaminy, tabele opłat i prowizji, aneksy i inne papiery z banku. Nawet jeżeli ich już nie posiadasz, bank ma obowiązek wydać ich kopie.
  2. Wyciągi z konta
    W nich będą widnieć opłaty, jakie obciążały nasz rachunek z tytułu niechcianych dodatów.
  3. Świadomość, jakiej argumentacji używał pracownik banku w trakcie namawiania do skorzystania z PBA.
ustawa o kredycie konsumenckim

Procedurę najlepiej rozpocząć od złożenia pisemnej skargi lub reklamacji bezpośrednio w banku. Pamiętaj o uargumentowaniu i przedstawieniu całego kontekstu.

Podmiot finansowy może odrzucić wniosek, a nawet uznać, że skoro na umowie jest podpis klienta, nic się nie da zrobić. Co wtedy?

Można zwrócić się do rzecznika praw klienta (Financial Ombudsman Service) i wejść na drogę sądową. Z tym że ta metoda dochodzenia należności wymaga naprawdę sporej wiedzy na temat bankowości i przepisów prawa, nie wspominając o perfekcyjnej znajomości języka angielskiego.


Optimalsolicitors.com

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.