Banki odpowiedzialne społecznie

W najnowszym Rankingu Odpowiedzialnych Firm przygotowywanym przez „Dziennik Gazetę Prawną”, Forum Odpowiedzialnego Biznesu i PwC znalazło się dziewięć instytucji finansowych. Najwyższej, na 11. spośród 69 podmiotów, został sklasyfikowany BGŻ, który zaliczył również największy w branży awans.

[more]

 

W tym roku do badania „DGP”, FOB i PwC oceniającego jakość zarządzania zasadami CSR zgłosiła się rekordowa liczba 69 instytucji z siedmiu branż. Najlepsze okazało się GlaxoSmithKline (580 pkt), które nieznacznie wyprzedziło Kompanią Piwowarską (576). Na trzecim miejscu znalazła się Nutricia (552).

 

Czołówka (prawie) bez zmian

 

Z sektora finansowego obejmującego banki, finanse i ubezpieczenia do audytu zgłosiło sięCSR w BGŻ dziewięć instytucji. Zdaniem organizatorów najlepiej z wdrażaniem zasad społecznej odpowiedzialności biznesu poradził sobie BGŻ, który zgromadził 508 pkt, co dało mu równocześnie 11. miejsce w ogólnym zestawieniu. W porównaniu z ubiegłym rokiem bank kierowany przez Monikę Nachyłę poprawił swoją pozycję aż o 13 oczek. Był to jeden z najbardziej dynamicznych awansów w ogóle i najbardziej okazały w dziedzinie finansów.

Na drugim miejscu znalazł się Citi Handlowy, który zgromadził 504 pkt. Bank nie zmienił swojego położenia względem poprzedniego zestawienia. Trzecia lokata przypadła ubiegłorocznemu zwycięzcy branżowemu ING Bankowi Śląskiemu, który zebrał 498 pkt i w ogólnej klasyfikacji zaliczył spadek o osiem pozycji.

W 2012 r. skład podium był bardzo podobny – z jedną różnicą: BPH został zastąpiony przez BGŻ, natomiast ING BS był przed Citi Handlowym, a teraz jest za nim.

Poza BGŻ-em z pozostałych firm finansowych lepiej niż przed rokiem wypadły także Provident (awans z 32. na 30. miejsce) oraz PZU (z 45. na 44.). Gorzej oceniono wspomniany już ING, a także: BPH (22. lokata w tym roku i 13. w 2012 r.), BZ WBK (24. i 23.), Bank Millennium (39. i 38.) oraz PKO BP (42. i 35.).

Szczegóły dotyczące rankingu odpowiedzialnych firm finansowych przedstawia tabela.

 

l.p.

Bank

pkt

Pozycja w rankingu branżowym w 2012

1.

BGŻ

505

5

2.

Citi Handlowy

504

2

3.

ING BS

498

1

4.

BPH

446

3

5.

BZ WBK

438

4

6.

Provident

411

6

7.

Bank Millennium

377

8

8.

PKO BP

364

7

PZU

364

9

Źródło: opracowanie własne na podstawie „VII Rankingu Odpowiedzialnych Firm”, bezpłatnego dodatku promocyjnego do „DGP” z 24.04.2013 r.

 

Wyniki korespondują z wnioskami ogłoszonego niedawno przez FOB raportu „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”. Opisuje on firmy realizujące działania uwzględniające interesy społeczne. Spośród banków najwięcej pozytywnych przedsięwzięć w ostatnim roku przeprowadziły właśnie BGŻ (6), ING oraz Citi Handlowy (po 4).

 

Oni zaczynają

 

Po raz drugi twórcy rankingu sporządzili też Listę Firm Odpowiedzialnych uwzględniającą podmioty stawiające pierwsze kroki w dziedzinie społecznej odpowiedzialności biznesu. Instytucje te przechodzą uproszczoną weryfikację i pretendują do zakwalifikowania ich do głównego zestawienia. Na liście obejmującej 17 firm znalazły się dwie z sektora finansowego: Credit Agricole i Blue Media.

„Dziennik Gazeta Prawna” przygotowuje swoje zestawienie we współpracy z firmą doradczą PwC oraz FOB od 2007 r. Powstaje ono na podstawie analizy danych zebranych z ankiety wypełnianych przez uczestników. W tym roku kwestionariusz liczył 60 pytań pogrupowanych w pięć kategorii: odpowiedzialne przywództwo, dialog z interesariuszami, zaangażowanie społeczne, odpowiedzialne zarządzanie i innowacyjność społeczna. Do zdobycia było maksymalnie 600 pkt.

 

Korzyści z CSR dla firm

 

Korzyści z CSR– CSR nie jest modą, tylko trwałym składnikiem systemu zarządzenia – twierdzi dr Bolesław Rok z Centrum Etyki Biznesu Akademii Leona Koźmińskiego, współautor rankingu. – Z roku na rok przybywa podmiotów poddających się badaniu. Firmy dostrzegają zalety konkurowania na tym polu – dodaje.

Okazuje się bowiem, że beneficjentami CSR-u są nie tylko pracownicy czy otoczenie danego przedsiębiorstwa. Wdrożenie zasad biznesu odpowiedzialnego społecznie rodzi profity także samym firmom.

Chodzi o:

 

  1. Korzystniejszy wizerunek.

  2. Większe zaangażowanie ich pracowników i kooperantów.

  3. Większą wiedzę, dzięki której mogą się one szybciej rozwijać.

  4. W dłuższej perspektywie – o lepsze wyniki finansowe, m.in. zwrot z aktywów i przychody (to wniosek z przedstawionego na łamach „Strategic Management Journal” 8-letniego badania obejmującego 1200 przedsiębiorstw).

CSR to inwestycja, która z czasem rodzi wymierne korzyści jego realizatorom. Przykłady? Wymiana floty pozwala zmniejszyć zużycie paliwa. Przestawienie się na elektroniczny obieg dokumentów redukuje zużycie papieru. Rozwiązania optymalizujące oświetlenie i ogrzewanie racjonalizują zapotrzebowanie na energię i obniżają koszty stałe.

 

Maciej Kusznierewicz

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.