Zmiana jednego banku na inny bywa czasochłonna. Jeśli brakuje nam do tego czasu i chęci, możemy sprawę powierzyć przedstawicielom instytucji, do której zamierzamy przenieść swoje finanse. O czym należy pamiętać, decydując się na taki krok?
[more]
Od trzech lat klienci indywidualni działających w Polsce instytucji finansowych mogą przenosić między nimi swoje rachunki. Na ich życzenie formalnościami zajmie się bezpłatnie bank, do którego chcą oni przenieść swoje konta. Pamiętajmy, że stary bank nie może żądać od nas opłat za fakt wypowiedzenia umowy ROR-u, jeśli nastąpiło to 12 miesięcy po jej zawarciu.
Przeniosą, powiadomią, zamkną
Byśmy mogli zostać wyręczeni, musimy w nowym podmiocie złożyć wniosek o przeniesienie ROR-u oraz udzielić tej firmie pełnomocnictwa do występowania w naszym imieniu. Dzięki temu przedstawiciele nowego banku będą mogli zamknąć nasz rachunek dotychczasowej organizacji, a także powiadomić ZUS, urząd skarbowy i pracodawcę o zmianie numeru konta (nie przenosimy numeru jak np. w usługach telekomunikacyjnych, tylko otwieramy nowy rachunek o innej sygnaturze zgodnej ze standardami nowego banku).
Uwaga! Podpis składany na dokumentach (wniosku i pełnomocnictwie) w nowej instytucji powinny odpowiadać temu, jakim posługiwaliśmy się w kontaktach ze starym bankiem. W przeciwnym razie procedura transferu zostanie wstrzymana.
Proces przenoszenia, który zwykle trwa około tygodnia, może objąć tylko te produkty i usługi, które są dostępne w instytucji docelowej. Standardowo są to:
-
rachunek wraz z ulokowanymi na nim środkami (saldem) i listą zdefiniowanych odbiorców przelewów,
-
polecenia zapłaty,
-
zlecenia stałe.
W sytuacji gdy nowy bank nie posiada np. usługi debetu w koncie albo karty kredytowej, nie będziemy mogli z nich korzystać, chyba że nie wyrazimy woli zamkniemy konta w dotychczasowym podmiocie (nazywa się to przeniesieniem częściowym). Miejmy świadomość, że w przypadku wypowiedzenia umowy obowiązują standardowe dla dotychczasowego banku regulacje i terminy, w trakcie których może on naliczać opłaty z tytułu świadczonych nam usług i oferowanych produktów. Nie zdziwmy się więc, że po jakimś czasie od zakończenia współpracy z nim przyjdzie nam uregulować jakieś należności.
Ureguluj długi
Uwaga! Istnieją okoliczności, które mogą opóźnić lub uniemożliwić przeniesienie rachunku i dołączonych do niego produktów oraz usług.
Przeszkodą może okazać się m.in.:
-
Zajęcie egzekucyjne konta;
-
Ujemne saldo i zaległe opłaty;
-
Nierozliczona transakcja dokonana kartą płatniczą;
-
Istnienie rachunku wspólnego – wolę przeniesienia muszą wyrazić obaj współwłaściciele;
-
Istnienie rachunku, z którego odbywa się spłata kredytu albo karty kredytowej – wtedy trzeba zawrzeć aneks z dotychczasowym podmiotem;
-
Istnienie lokat powiązanych z ROR-em;
-
Istnienie inkasa czekowego w obrocie krajowym lub dewizowym albo inkasa dokumentowego;
-
Ogłoszenie upadłości konsumenckiej przez klienta lub złożenie wniosku o takowe.
W przeciwieństwie do rynku telefonii komórkowej w branży bankowej raczej nie przyjęło się nagradzanie kontrahentów za zmianę firmy świadczącej usługi. Tylko kilka podmiotów proponuje swym nowym klientom bonusy z tego tytułu, np. indywidualne negocjowanie wysokości i oprocentowania limitu w koncie (Bank Millennium), zwolnienie z opłaty za przyznanie debetu (Credit Agricole, Bank Millennium), czasowe zwolnienie z opłaty za prowadzenie rachunku (BOŚ, Bank Millennium), niższe odsetki na karcie kredytowej i brak prowizji za jej przyznanie (mBank, MultiBank, Credit Agricole), atrakcyjniejsze od standardowych lokaty (Credit Agricole, banki z grupy BRE).
Maciej Kusznierewicz
Dodaj komentarz