Społeczna odpowiedzialność banków

Z raportu Forum Odpowiedzialnego Biznesu wynika, że w ub.r. 10 banków realizowało dobre praktyki, czyli projekty z zakresu CSR. Jakie instytucje przodowały pod tym względem?

[more]

 

Wielokrotnie i przy różnych okazjach słyszeliśmy, że banki są instytucjami zaufania publicznego. Termin ten kojarzy się przede wszystkim z tym, że banki cieszą się szczególną renomą wśród przedsiębiorstw działających w gospodarce. W praktyce tych konotacji jest znacznie więcej, a posiadanie takiego statusu rodzi różnorakie konsekwencje dla samej instytucji i jej partnerów.

 

Zaufanie publiczne w praktyce

 

Podmioty chcące w sposób zorganizowany przyjmować od klientów wkładyCSR w bankach pieniężne celem ich pomnażania (po uprzednim obciążeniu ryzykiem) oraz udzielać kredytów muszą uzyskać zgodę odpowiedniego organu – w Polsce jest to Komisja Nadzoru Finansowego. Wiąże się to z obowiązkiem spełnienia przez bank sprecyzowanych w prawie wymagań, np. posiadania określonej formy prawnej (spółki akcyjnej).

Podległość KNF-owi oznacza również konieczność raportowania mu swojej sytuacji finansowej i ponoszenia kosztów związanych z gwarancją wypłaty klientom środków w przypadku własnego bankructwa (przymus płacenia składek do BFG).

Kolejną dla banku konsekwencją posiadania statusu instytucji zaufania publicznego jest obowiązek zachowania przezeń w tajemnicy danych osobowych kontrahentów, informacji o wykonywanych przez nich operacjach, czynnościach bankowych i innych aspektach dotyczących klientów (np. o ich majątku, stanie rodzinnym).

Bank nie może udzielić tych informacji nieuprawnionym podmiotom. Zakaz ten nie obowiązuje jedynie w przewidzianych w ustawie okolicznościach, np. wtedy, gdy wobec konsumenta toczy się postępowanie karnoskarbowe albo następuje zbycie jego wierzytelności względem banku firmie zewnętrznej.

 

Oddziaływanie na otoczenie

 

Banki to również podmioty kreujące rzeczywistość i oddziałujące na społeczeństwo oraz środowisko jako zakłady pracy. W obecnych czasach wymaga się od nich, by swoje przedsięwzięcia prowadziły odpowiedzialnie, bez szkody dla ludzi i przyrody. W swoich planach i decyzjach powinny nie tylko spełniać wymogi formalnoprawne, ale również respektować interesy społeczne. Dlaczego?

Jest wiele powodów, by tego od nich wymagać. Należy pamiętać, że:

  1. To ludzie decydują o sukcesie biznesowym tych organizacji. Bez kontrahentów indywidualnych jako drugiej strony umowy funkcjonowanie banków byłoby w wielu przypadkach niemożliwe i mijałoby się z celem.

  2. Istnienie banków nie pozostaje bez wpływu na stan środowiska naturalnego (zużywanie zasobów, zanieczyszczenie powietrza).

  3. Firmy te obracają gigantycznymi sumami, nie zawsze robiąc to w sposób etyczny. Ryzykują nie swoim kapitałem. Prowadzone przez nie spekulacyjne inwestycje mogą wywołać kryzys obejmujący więcej niż jeden sektor (finansowy) – nawet całą gospodarkę. Taką sytuację możemy zaobserwować właśnie teraz. Upadek Lehman Brothers w 2008 r. wywołał lawinę, której skutki odczuwamy do dziś.

 

Ile dobrego robią banki?

 

Czy banki prowadzą biznes w sposób odpowiedzialny i zrównoważony? Odpowiedź na to pytanie przynosi lektura przygotowywanego przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu (FOB) raportu „Odpowiedzialny CSR a bankibiznes w Polsce. Dobre praktyki”. W tym roku ukazała się jego 11. edycja. Dokument przedstawia działania z zakresu CSR prowadzone przez funkcjonujące w naszym kraju przedsiębiorstwa, w tym banki.

– Raport jest barometrem jakości polskiego CSR. Pokazuje on, że biznes prowadzony odpowiedzialnie nie jest modą, tylko istotnym elementem polskiej gospodarki – mówi dr Bolesław Rok z Centrum Etyki Biznesu, współzałożyciel FOB.

Na 106 uwzględnionych w publikacji instytucji wspomniano o poczynaniach 10 banków: ING Banku Śląskiego, BGŻ-tu, BPH, BGK, BZ WBK, BOS-iu, Getin Noble Banku, PKO BP, Citi Handlowego i Credit Agricole. Łącznie zgłosiły one 25 dobrych praktyk (na 262 opisane). Najwięcej z nich było udziałem BGŻ-tu (6), ING i Citi (po 4).

W raporcie znalazło się także siedem innych instytucji finansowych, w tym m.in. Aviva, PZU, Provident, TU Europa. Sektor finansowy był reprezentowany najliczniej ze wszystkich – przez 17 firm, które w 2012 r. zatrudniały w sumie prawie 400 tys. osób. Drugie miejsce przypadło branży FMCG (16 spółek). Tuż za nią uplasował się przemysł energetyczny (13).

 

Maciej Kusznierewicz

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.