Najdroższe marki polskiego świata finansowego

Podobnie jak rok temu najcenniejszymi spośród brandów finansowych są PKO BP, PZU i Bank Pekao, choć tylko ten ostatni zdołał zwiększyć swoją wycenę. Dodatkowo pierwszy i trzeci znalazły się w gronie znaków towarowych, które w ostatnich latach najbardziej zwiększyły swoją wartość.

[more]

 

„Rzeczpospolita” po raz dziesiąty ogłosiła Ranking Najcenniejszych Polskich Marek. Tak samo jak w 2012 r. w zestawieniu znalazło się 330 brandów z 12 branż. Ich łączną wartość oszacowano na 59,8 mld zł, czyli o 4 proc. więcej niż poprzednio. Prawie 60-mld wycena jest drugim, po 2010 r. (61 mld zł), najlepszym wynikiem w dziewięcioletniej historii zestawienia.

Po raz siódmy z rzędu zwyciężył w nim Orlen. Wartość tej marki oszacowano na 3,94 mld zł, tj. o 2,6 proc. więcej niż przed rokiem. W poszczególnych kategoriach również zwyciężali wieloletni liderzy, m.in. Wedel, (słodycze), Apart (jubilerstwo), TVN (media).

 

Banki trzymają się mocno

 

W branży finansowej skład podium i jego kolejność nie zmieniły się. Najdroższymwartość marki PKO BP brandem ponownie okazało się PKO BP. Za licencję na korzystanie z tego znaku towarowego trzeba by było zapłacić 3,7 mld zł, czyli ok. 100 mln zł mniej niż przed rokiem.

Taka wycena pozwoliła największemu bankowi na polskim rynku uplasować się na drugim miejscu w klasyfikacji ogólnej.

Druga pozycja w kategorii finansowej przypadła największemu polskiemu ubezpieczycielowi. Marka PZU potaniała o 80 mln zł. W zestawieniu ogólnym brand, którego korzenie sięgają 1803 r., zajął czwartą lokatę.

Na najniższym stopniu podium w branży sklasyfikowano znak Banku Pekao, który jako jedyny z wymienionej trójki zdołał zwiększyć wartość (o 1,5 proc.). Obecnie jego wycena wynosi 1,34 mld zł.

 

Wzrost wartości o 270 proc.

 

Przeobrażenia rynkowe nie pozostają bez wpływu na ranking. Wskutek decyzji właścicielskich oraz zmian własnościowych z zestawienia zniknęły znane i mocne brandy finansowe, m.in. Kredyt Banku i MultiBanku. Wycofanie przez Commerzbank tego ostatniego pozwoliło jednak na znaczny wzrost wartości marki mBank, która wskoczyła na czwartą pozycję w kategorii finanse.

W ramach X edycji konkursu „Rzeczpospolita” wyłoniła również 10 supermarek, czyli brandów najdłużej utrzymujących się w zestawieniu, które jednocześnie najbardziej zwiększyły swoją wartość.

W tym gronie znalazły się trzy znaki towarowe należące do podmiotów finansowych:

  • PKO BP (zadebiutowało w 2006 r. z wyceną 1,24 mld zł),

  • Bank Pekao (notowany od 2006 r., przez ten czas zwiększył wartość o 579 mln zł),

  • Bank Millennium (w rankingu pojawił się w 2006 r. z hipotetyczną ceną za licencję w wysokości 71,7 mln zł, obecnie prawa do używania tej marki kosztują 606,7 mln zł).

W siedem lat wycena tejże trójki marek wzrosła o 270 proc.

 

TOP3 polskich marek finansowych w 2013 r.

l.p.

marka

wartość [mld zł]

1.

PKO BP

3,69

2.

PZU

2,33

3.

Bank Pekao

1,34

Źródło: opracowanie własne na podstawie rp.pl

 

Przygotowywany od 2004 r. przez „Rzeczpospolitą”, firmę doradczą Acropolis Advisory oraz instytut badawczy AC Nielsen ranking uwzględnia hipotetyczne opłaty licencyjne za użytkowanie nazw oraz podawane przez firmy albo szacowane przez organizatorów przychody ze sprzedaży netto. Pod uwagę brane są tylko wpływy z sektora detalicznego.

Klasyfikacja uwzględnia marki polskie oraz powstałe nad Wisłą, które z czasem przeszły w ręce zagranicznych właścicieli.

 

Maciej Kusznierewicz

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.