Jaki jest poziom obsługi klienta w placówkach bankowych?

Spośród 21 instytucji najwyżej oceniony został, po raz trzeci z rzędu, mBank. Najbardziej pozytywnie zaskoczył Getin Bank, który zgromadził o ponad 1/5 punktów więcej niż przed rokiem i awansował o 17 miejsc. Najgorzej wypadł BOŚ. Ogólnie w branży jest gorzej, niż było.

[more]

 

Firma TNS Polska po raz trzeci zbadała jakość obsługi klienta w oddziałach banków. Tym razem audytowi wykonanemu w marcu i kwietniu poddało się 21 instytucji.

Wysłannicy firmy badawczej, udając klientów zainteresowanych ulokowaniem oszczędności, odwiedzili 1550 placówek w całym kraju. Każdą wizytę ocenili pod kątem dziewięciu kryteriów, którym nadali określone rangę (największą wagę przyznano prezentacji oferty oraz analizie potrzeb kontrahenta).

Na tej podstawie powstał ranking banków z najlepszą obsługą oraz indeks MS pokazujący średnią dla całej branży. Ta ostatnia wyniosła 58,7 proc., czyli najmniej w historii. Innymi słowy: poziom tego, jak pracownicy banków zajmują się klientem, pogorszył się.

 

Koliber wiecznie żywy

 

Najwyżej oceniono pracowników mBanku. Nie powinno to dziwić, ponieważ w dwóch poprzednich edycjach „Jakości na bank” zwyciężał MultiBank. Po unifikacjiJakość obsługi w bankach marek grupy BRE wszystkie jego placówki opatrzono szyldem mBanku. W tej beczce miodu jest jednak odrobina dziegciu. Choć instytucja zarządzana przez Cezarego Stypułkowskiego wygrała trzeci raz z rzędu, zdobyła mniej punktów niż przed rokiem i dwoma laty – 76,4 wobec odpowiednio: 83,3 i 81,8.

Dość niespodziewanie na drugim miejscu znalazł się Getin Bank, który zaliczył najbardziej spektakularną odmianę. Przed rokiem był w ogonie zestawienia z 56 proc. punktów. Teraz podmiot kontrolowany przez Leszka Czarneckiego poprawił ten wynik o ponad 1/5.

Trzecia lokata przypadła ING Bankowi Śląskiemu, który tak jak Getin otrzymał 71,6 proc. punktów. To o 3 pkt proc. więcej niż w 2013 r. Pozwoliło to instytucji z lwem w logo przesunąć się o dwie pozycje w górę.

W czołówce zdołał się utrzymać jeszcze tylko Bank Millennium, który jednak spadł z drugiego na czwarte miejsce. Spółka-córka portugalskiego Banco Comercial Portugues zgromadziła 70,1 proc. punktów, tj. o prawie 7 pkt proc. mniej niż rok temu.

 

Tylko w czterech lepiej

 

Tegoroczne badanie dobrze będzie wspominać piąty w rankingu Credit Agricole, który przesunął się o 12 „oczek” i powiększył zdobycz punktową o prawie 11 pkt proc. Dość spory awans (+8) wypracował także szósty Deutsche Bank.

Na przeciwnym biegunie znalazł się BOŚ. Bank kierowany przez Mariusza Klimczaka jako jedyny w historii badania dostał mniej niż 40 proc. pkt (39,1), czyli o ponad 1/4 mniej niż w 2013 r.! Przy okazji spółka kontrolowana przez NFOŚiGW zaliczyła największy spadek (-15) w całej stawce. To duże zaskoczenie, bo rok temu BOŚ był na szósty miejscu.

Dość znacznie pogorszyła się też jakość obsługi w BGŻ-cie (-15,1 pkt proc.), Plus Banku (-12,2) oraz BZ WBK (-9,8). Instytucja z imperium Zygmunta Solorza-Żaka trzeci rok okupuje końcowe miejsca w rankingu. Równie kiepsko wypada Santander, ale ten dołączył do badania w zeszłym roku.

W zestawieniu po raz pierwszy znalazła się Nordea. Zebrała 56,3 proc. pkt, co dało jej 13. pozycję. Ogółem tylko cztery podmioty (ING, GNB, CA i DB) uzyskały ocenę wyższą niż rok temu.

 

Badanie „Jakość na bank” 2014

l.p.

bank

wynik

[proc.]

zmiana r/r [miejsce]

zmiana r/r

[pkt proc.]

1.

mBank*

76,4

=

-6,9

2.

ING Bank Śląski

71,6

+2

+3

Getin Bank

+17

+21,6

4.

Bank Millennium

70,1

-2

-6,7

5.

Credit Agricole

67,1

+12

+10,9

6.

Deutsche Bank

63,6

+8

+5

7.

PKO BP

62,3

-4

-9,1

8.

Eurobank

62,0

=

-1,9

9.

Citi Handlowy

60,0

-4

-7,3

10.

BPH

58,5

-1

-4,9

11.

Alior Bank

57,7

=

-4,7

12.

Raiffeisen Polbank

57,4

+3

-0,1

13.

Nordea

56,3

14.

BNP Paribas

56,0

-8

-9,2

15.

Bank Pekao

54,1

+1

-2,8

16.

BZ WBK

53,5

-6

-9,8

17.

Bank Pocztowy

51,1

-4

-8,6

18.

BGŻ

47,0

-7

-15,1

19.

Plus Bank

43,8

-1

-12,2

20.

Santander Consumer Bank

42,9

=

-5,2

21.

BOŚ

39,1

-15

-26,1

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych TNS Polska
* – dotąd jako MultiBank

 

Maciej Kusznierewicz

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.