Spośród 21 instytucji najwyżej oceniony został, po raz trzeci z rzędu, mBank. Najbardziej pozytywnie zaskoczył Getin Bank, który zgromadził o ponad 1/5 punktów więcej niż przed rokiem i awansował o 17 miejsc. Najgorzej wypadł BOŚ. Ogólnie w branży jest gorzej, niż było.
[more]
Firma TNS Polska po raz trzeci zbadała jakość obsługi klienta w oddziałach banków. Tym razem audytowi wykonanemu w marcu i kwietniu poddało się 21 instytucji.
Wysłannicy firmy badawczej, udając klientów zainteresowanych ulokowaniem oszczędności, odwiedzili 1550 placówek w całym kraju. Każdą wizytę ocenili pod kątem dziewięciu kryteriów, którym nadali określone rangę (największą wagę przyznano prezentacji oferty oraz analizie potrzeb kontrahenta).
Na tej podstawie powstał ranking banków z najlepszą obsługą oraz indeks MS pokazujący średnią dla całej branży. Ta ostatnia wyniosła 58,7 proc., czyli najmniej w historii. Innymi słowy: poziom tego, jak pracownicy banków zajmują się klientem, pogorszył się.
Koliber wiecznie żywy
Najwyżej oceniono pracowników mBanku. Nie powinno to dziwić, ponieważ w dwóch poprzednich edycjach „Jakości na bank” zwyciężał MultiBank. Po unifikacji marek grupy BRE wszystkie jego placówki opatrzono szyldem mBanku. W tej beczce miodu jest jednak odrobina dziegciu. Choć instytucja zarządzana przez Cezarego Stypułkowskiego wygrała trzeci raz z rzędu, zdobyła mniej punktów niż przed rokiem i dwoma laty – 76,4 wobec odpowiednio: 83,3 i 81,8.
Dość niespodziewanie na drugim miejscu znalazł się Getin Bank, który zaliczył najbardziej spektakularną odmianę. Przed rokiem był w ogonie zestawienia z 56 proc. punktów. Teraz podmiot kontrolowany przez Leszka Czarneckiego poprawił ten wynik o ponad 1/5.
Trzecia lokata przypadła ING Bankowi Śląskiemu, który tak jak Getin otrzymał 71,6 proc. punktów. To o 3 pkt proc. więcej niż w 2013 r. Pozwoliło to instytucji z lwem w logo przesunąć się o dwie pozycje w górę.
W czołówce zdołał się utrzymać jeszcze tylko Bank Millennium, który jednak spadł z drugiego na czwarte miejsce. Spółka-córka portugalskiego Banco Comercial Portugues zgromadziła 70,1 proc. punktów, tj. o prawie 7 pkt proc. mniej niż rok temu.
Tylko w czterech lepiej
Tegoroczne badanie dobrze będzie wspominać piąty w rankingu Credit Agricole, który przesunął się o 12 „oczek” i powiększył zdobycz punktową o prawie 11 pkt proc. Dość spory awans (+8) wypracował także szósty Deutsche Bank.
Na przeciwnym biegunie znalazł się BOŚ. Bank kierowany przez Mariusza Klimczaka jako jedyny w historii badania dostał mniej niż 40 proc. pkt (39,1), czyli o ponad 1/4 mniej niż w 2013 r.! Przy okazji spółka kontrolowana przez NFOŚiGW zaliczyła największy spadek (-15) w całej stawce. To duże zaskoczenie, bo rok temu BOŚ był na szósty miejscu.
Dość znacznie pogorszyła się też jakość obsługi w BGŻ-cie (-15,1 pkt proc.), Plus Banku (-12,2) oraz BZ WBK (-9,8). Instytucja z imperium Zygmunta Solorza-Żaka trzeci rok okupuje końcowe miejsca w rankingu. Równie kiepsko wypada Santander, ale ten dołączył do badania w zeszłym roku.
W zestawieniu po raz pierwszy znalazła się Nordea. Zebrała 56,3 proc. pkt, co dało jej 13. pozycję. Ogółem tylko cztery podmioty (ING, GNB, CA i DB) uzyskały ocenę wyższą niż rok temu.
Badanie „Jakość na bank” 2014
l.p. |
bank |
wynik [proc.] |
zmiana r/r [miejsce] |
zmiana r/r [pkt proc.] |
1. |
mBank* |
76,4 |
= |
-6,9 |
2. |
ING Bank Śląski |
71,6 |
+2 |
+3 |
Getin Bank |
+17 |
+21,6 |
||
4. |
Bank Millennium |
70,1 |
-2 |
-6,7 |
5. |
Credit Agricole |
67,1 |
+12 |
+10,9 |
6. |
Deutsche Bank |
63,6 |
+8 |
+5 |
7. |
PKO BP |
62,3 |
-4 |
-9,1 |
8. |
Eurobank |
62,0 |
= |
-1,9 |
9. |
Citi Handlowy |
60,0 |
-4 |
-7,3 |
10. |
BPH |
58,5 |
-1 |
-4,9 |
11. |
Alior Bank |
57,7 |
= |
-4,7 |
12. |
Raiffeisen Polbank |
57,4 |
+3 |
-0,1 |
13. |
Nordea |
56,3 |
– |
– |
14. |
BNP Paribas |
56,0 |
-8 |
-9,2 |
15. |
Bank Pekao |
54,1 |
+1 |
-2,8 |
16. |
BZ WBK |
53,5 |
-6 |
-9,8 |
17. |
Bank Pocztowy |
51,1 |
-4 |
-8,6 |
18. |
BGŻ |
47,0 |
-7 |
-15,1 |
19. |
Plus Bank |
43,8 |
-1 |
-12,2 |
20. |
Santander Consumer Bank |
42,9 |
= |
-5,2 |
21. |
BOŚ |
39,1 |
-15 |
-26,1 |
Maciej Kusznierewicz
Dodaj komentarz