Historyczne rekordy na rynku kart płatniczych

karta płatnicza

Liczba kart ogółem, sieć ich akceptacji, odsetek urządzeń zbliżeniowych, liczba i wartość transakcji kartami w terminalach oraz internecie – III kw. 2016 r. przyniósł poprawę najlepszych wyników w obszarze kart płatniczych.

NBP opublikował dane dotyczące rynku płatniczego za okres lipiec – wrzesień 2016 r. Wynika z nich, że minione lato było rekordowe pod wieloma względami.

Przybywa kart zbliżeniowych

Na koniec września br. banki wydały niespełna 36,3 mln kart. Tym samym o 230 tys. sztuk poprawiły najlepszy dotychczas wynik z IV kw. 2014 r. Przez trzy miesiące liczba kart wzrosła o prawie 540 tys., a przez rok – o ponad 1,5 mln sztuk. Tak dużej rocznej dynamiki przyrostu plastików nie notowano od trzech lat.

zbliżeniowe płacenie kartą

W ujęciu kwartalnym przybyło wszystkich typów kart ze względu na sposób rozliczania transakcji, w tym także kredytówek. Wydaje się, że sektor kart kredytowych osiągnął już swoje minimum i wszedł w fazę stabilizacji. W szczytowym okresie (koniec 2009 r.) Polacy mieli 10,9 mln sztuk tego rodzaju plastików. Od połowy 2015 r. liczba kredytówek oscyluje wokół 5,8 mln sztuk (choć w ujęciu procentowym spada z kwartału na kwartał).

Najwięcej było kart debetowych (27,9 mln,czyli 76,9 proc. wszystkich). Ciekawostką jest fakt, że mimo bardziej restrykcyjnych przepisów (konieczność rejestracji) do 2,278 mln sztuk wzrosła liczba kart przedpłaconych. W ciągu kwartału przybyło ich o 142 tys., a przez rok – o 191 tys. sztuk. We wrześniu br. stanowiły one 6,3 proc. wszystkich wydanych plastików.

Na koniec III kw. 2016 r. do płatności zbliżeniowych przystosowanych było 77,5 proc. wydanych kart (28,1 mln). Odsetek ten zwiększa się praktycznie co kwartał.

Coraz powszechniejsza infrastruktura do płatności kartą

Pod koniec lata na rynku płatności bezgotówkowych padły również inne rekordy. Chodzi m.in. o:

  1. Liczbę działających terminali płatniczych
    Na koniec września br. funkcjonowało ich 513,2 tys., czyli o 71 tys. więcej niż rok wcześniej. Kartą można płacić już w 380 tys. miejsc. To oznacza, że od września 2015 r. sieć akceptacji zwiększyła się o 57 tys. punktów.
  2. Odsetek POS-ów kompatybilnych z technologią zbliżeniową
    Wskaźnik ten przekroczył już 90 proc. (464,5 tys. urządzeń w 265 tys. punktów handlowo-usługowych oraz 25,5 tys. sklepów internetowych). Przed rokiem odsetek terminali bezstykowych wynosił 84 proc. POS-ów ogółem oraz tych umożliwiających płacenie w sposób zbliżeniowy przybywa co kwartał.
terminal płatniczy w sklepie

W ślad za rozwojem infrastruktury do płatności kartami zwiększyła się także liczba i wartość transakcji realizowanych plastikami w terminalach oraz internecie. Od lipca do września tego roku wykonaliśmy 792,6 mln operacji płatniczych w punktach stacjonarnych oraz 9,8 mln operacji w internecie. W obu przypadkach oznacza to wzrost o 1/5 w skali roku.

Wydaliśmy w ten sposób odpowiednio 51,6 oraz 2,3 mld zł. Przed rokiem było to 43,7 i 1,1 mld zł. Wartość transakcji zwiększyła się zatem o 18 i 110(!) proc.

Rośnie popularność cash backu

W III kw. br. przy okazji zakupów opłacanych kartami gotówkę mogliśmy pobrać w 106,3 tys. sklepów i punktów usługowych. To o 18,6 tys. miejsc więcej niż w III kw. 2015 r.

platnosci karta debetową

Wzrosła też liczba i wartość operacji typu cash back. Latem skorzystaliśmy z tej usługi 2,96 mln razy. Wypłaciliśmy w ten sposób 322,4 mln zł, czyli średnio 109 zł przy każdej transakcji. Natomiast latem ubiegłego roku liczba operacji typu cash back była mniejsza o 840 tys. (-39 proc.), a wartość pobranych pieniędzy – mniejsza o 75 mln zł (-30 proc.). Przeciętna wypłata z kasy sklepowej opiewała wtedy na 117 zł (+7 proc.).

Dla porównania od lipca do września br. z bankomatów wyjmowaliśmy pieniądze 184 mln razy. To mniej niż w II kw. br. i rok temu. Jednak w ujęciu wartościowym wypłaciliśmy w ten sposób rekordowe 82 mld zł.


Maciej Kusznierewicz

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.