W 2016 r. spadły wydatki reklamowe banków

rynek reklamy bankowej i najhojniejsi reklamodawcy wśród banków

Pod względem wydatków reklamowych banki w Polsce były w ub.r. najoszczędniejsze od lat. Mimo zmniejszenia budżetów największymi marketerami pozostały ING Bank Śląski i mBank. Branża coraz chętniej promuje się w radiu.

Na promocję swoich produktów i usług w mediach tradycyjnych banki w Polsce przeznaczyły w 2016 r. 1,05 mld zł (dane Kantar Media dla wirtualnemedia.pl). W porównaniu do 2015 r. oznacza to spadek o 155 mln zł (13 proc.).

Ubiegłoroczne wydatki reklamowe banków były też najniższe od lat. W 2013 r. opiewały one na 1,31 mld zł, a w 2011 r. – na 1,29 mld zł.

Największe budżety reklamowe w branży bankowej

Zdaniem ekspertów na zmniejszenie wydatków reklamowych przez sektor bankowy wpłynął nałożony nań 1 lutego 2016 r. podatek od aktywów. Jednak w dłuższej perspektywie malejące nakłady na promocję mogą być efektem postępującej konsolidacji sektora. Mniej graczy na rynku, to mniejsza konkurencja i mniejsza potrzeba walki o uwagę odbiorcy.

wydatki reklamowe banków w 2016 r. spadły o 13 proc. rdr

W 2016 r., mimo zredukowania nakładów, największymi reklamodawcami w branży pozostały ING Bank Sląski (105 mln zł) oraz mBank (95 mln zł), który obroniły – odpowiednio – pozycję lidera i wicelidera. Poza nimi miejsce w TOP5 utrzymał także Bank Millennium (86 mln zł).

Po roku przerwy do czołówki wróciły Eurobank (88 mln zł) i BZ WBK (87 mln zł). Do tego ostatniego należy najbardziej okazały wzrost budżetu reklamowego, który wyniósł prawie 21 proc. w ujęciu rocznym.

Wymienione podmioty od dłuższego czasu należą do największych marketerów w swojej branży. Jednak obecnie nie ma już między nimi takich dysproporcji, jakie występowały jeszcze w 2014 r. Obecnie ING, który wydał najwięcej na reklamę w 2016 r., dzieli od piątego w zestawieniu Banku Millennium niecałe 20 mln zł. Dawniej te różnice były nawet dwukrotnie większe.

Największe wydatki reklamowe banków w 2016 r.

lp.

Instytucja

Wydatki w 2016 r.


[mln zł]

Wydatki w 2015 r.


[mln zł]

Dynamika

[proc.]

Dynamika

[mln zł]

1.ING Bank Śląski105,3109,2-3,6%-3,9
2.mBank95,1102,8-7,5%-7,7
3.Eurobank87,784,3+4%+3,4
4.BZ WBK86,972+20,6%+14,9
5.Bank Millennium86,486,8-0,5%-0,4
Źródło: blog Obiektywne Finanse podstawie danych Kantar Media dla wirtualnemedia.pl

Struktura rynku reklamy bankowej w Polsce

Ubiegły rok przyniósł podtrzymanie trendów, jeśli chodzi o strukturę wydatków na poszczególne rodzaje mediów. Tak jak wcześniej straciły:

  • telewizja (ale i tak pozostaje największym kanałem dystrybucji komunikatów reklamowych z 66-proc. udziałem),
  • prasa drukowana,
  • outdoor.

Za to po raz kolejny zyskały:

  • radio (drugie po TV najchętniej wybierane medium, z 17-proc. udziałem, który wzrósł o ok. 5 pkt. proc. rdr),
  • indoor.

Ze schematu wyłamało się kino. W 2016 r. banki wydały na tę formę reklamy o 8 proc. więcej niż rok wcześniej. Natomiast w 2015 r. dynamika przychodów operatorów sal kinowych z emisji materiałów promujących produkty finansowe była ujemna (-29 proc.).

Wydatki reklamowe banków w 2016 r. wg rodzaju mediów

lp. medium

 wydatki w 2016 r. [mln zł]

 dynamika r/r [proc.]

dynamika r/r [mln zł]

udział w rynku reklamy bankowej [proc.]
1.Telewizja 690,3 -17,6%-147,866%
 2. Radio 175,1+20,3% +29,6 17%
 3. Kina 57,5+8,1%+4,3 5%
 4. Magazyny 55,2-21,5%-15,1 5%
 5. Outdoor39,2-28,9%-15,9 4%
6. Gazety 35,4-23,4%-10,8 3%
 7. Indoor1,2
+11,4%
+0,1 ~0%
Źródło: blog Obiektywne Finanse na podstawie danych Kantar Media dla wirtualnemedia.pl

Maciej Kusznierewicz

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.