Trzy polskie banki znalazły się wśród 10 najbardziej zaawansowanych cyfrowo instytucji w Europie. Chodzi o PKO BP, mBank i Bank Millennium. Digitalizacja usług przekłada się na większe zadowolenie klientów, wyższą rentowność i renomę.
Międzynarodowa firma doradztwa strategicznego Bain & Company zbadała stopień cyfryzacji banków europejskich. Przeanalizowała 50 organizacji z kilku krajów Starego Kontynentu i Bliskiego Wschodu Były wśród nich czołowe organizacje m.in. z Niemiec, Wielkiej Brytanii, Francji, Włoch, Hiszpanii i Szwajcarii oraz pięć znad Wisły.
Polskie banki muszą lepiej dopasowywać ofertę do potrzeb klienta
Audytorzy wzięli pod uwagę kilka kryteriów. Oceniali m.in.
- wykorzystanie technologii i danych,
- nowoczesne kanały sprzedaży,
- model operacyjny,
- ofertę produktową,
- poziom zadowolenia klientów.
Jak wypadli przedstawiciele naszego sektora na tle zagranicznej konkurencji? Zdobyli od 72 do 76 pkt (na 100 możliwych). Dzięki temu trzej z nich, tj. PKO BP, mBank oraz Bank Millennium, znaleźli się w top10 zestawienia. Zwycięzca otrzymał 88 pkt.
– Jeśli chodzi o wizję rozwoju cyfrowego i plan transformacji digitalowej, największe polskie banki radzą sobie bardzo dobrze na tle instytucji europejskich, choćby szwajcarskich – ocenia Marcin Szczuka z Bain & Company. – Wśród polskich banków czynnikiem najbardziej odróżniającym liderów transformacji cyfrowej od podmiotów najbardziej zapóźnionych jest technologia i umiejętność wykorzystywania danych – dodaje.
Mimo to wciąż mają one wiele do poprawy. Nawet wiodący u nas gracze odstają od średniej europejskiej pod względem oferty produktowej. Jest ona zbyt mało dopasowana do potrzeb klienta. Ale to nie wszystkie słabości branży.
– Wiele rodzimych instytucji wciąż boryka się ze złożoną i sztywną architekturą aplikacji. W efekcie mają trudności z szybkim wprowadzeniem nowego produktu na rynek. Pod tym względem polskie banki są daleko w tyle za europejskimi liderami – mówi Marcin Szczuka.
Cyfryzacja bankom się opłaca
Zdaniem ekspertów Bain & Company inwestowanie w cyfryzację przynosi bankom potrójne korzyści:
- Wyższy poziom zadowolenia klientów i ich lojalność mierzona wskaźnikiem NPS (Net Promoter Score)
W przypadku podmiotów z czołówki zestawienia wynosi on 21 proc. przy średniej dla badanych instytucji na poziomie 11 proc. Liderzy osiągają nawet 45 proc. - Lepsze wyniki finansowe – ograniczenie kosztów (np. oddziałów) i większa rentowność mierzona wskaźnikiem ROE
Podmioty z czołowej dziesiątki wypracowują zwrot na kapitale w wysokości 8,7 proc. przy średniej 6,2 proc. dla pozostałych. Ponadto liderzy mogą pochwalić się wskaźnikiem kosztów do dochodów na poziomie 58 proc., a pozostali – 70 proc. - Poprawa wizerunku
Rekomendowanie banku jako dobrego miejsca pracy, większe zaangażowanie pracowników.
Założona w 1973 r. agencja Bain & Co to firma zajmująca się doradztwem strategicznym m.in. dla podmiotów z branży finansowej. Ma 59 oddziałów w 37 krajach, w tym Polsce.
Maciej Kusznierewicz
Dodaj komentarz