Polskie banki wysoko w europejskim rankingu cyfryzacji

największe banki w Polsce i najdłużej rządzący prezesi banków w Polsce
fot. pixabay.com

Trzy polskie banki znalazły się wśród 10 najbardziej zaawansowanych cyfrowo instytucji w Europie. Chodzi o PKO BP, mBank i Bank Millennium. Digitalizacja usług przekłada się na większe zadowolenie klientów, wyższą rentowność i renomę.

Międzynarodowa firma doradztwa strategicznego Bain & Company zbadała stopień cyfryzacji banków europejskich. Przeanalizowała 50 organizacji z kilku krajów Starego Kontynentu i Bliskiego Wschodu Były wśród nich czołowe organizacje m.in. z Niemiec, Wielkiej Brytanii, Francji, Włoch, Hiszpanii i Szwajcarii oraz pięć znad Wisły.

Polskie banki muszą lepiej dopasowywać ofertę do potrzeb klienta

Audytorzy wzięli pod uwagę kilka kryteriów. Oceniali m.in.

  • wykorzystanie technologii i danych,
  • nowoczesne kanały sprzedaży,
  • model operacyjny,
  • ofertę produktową,
  • poziom zadowolenia klientów.
największe polskie banki należą do najbardziej zdigitalizowanych w Europie
fot. pixabay.com

Jak wypadli przedstawiciele naszego sektora na tle zagranicznej konkurencji? Zdobyli od 72 do 76 pkt (na 100 możliwych). Dzięki temu trzej z nich, tj. PKO BP, mBank oraz Bank Millennium, znaleźli się w top10 zestawienia. Zwycięzca otrzymał 88 pkt.

Jeśli chodzi o wizję rozwoju cyfrowego i plan transformacji digitalowej, największe polskie banki radzą sobie bardzo dobrze na tle instytucji europejskich, choćby szwajcarskich – ocenia Marcin Szczuka z Bain & Company. – Wśród polskich banków czynnikiem najbardziej odróżniającym liderów transformacji cyfrowej od podmiotów najbardziej zapóźnionych jest technologia i umiejętność wykorzystywania danych – dodaje.

polskie banki w rankingu cyfryzacji Bain & Co
źródło: Bain & Co

Mimo to wciąż mają one wiele do poprawy. Nawet wiodący u nas gracze odstają od średniej europejskiej pod względem oferty produktowej. Jest ona zbyt mało dopasowana do potrzeb klienta. Ale to nie wszystkie słabości branży.

Wiele rodzimych instytucji wciąż boryka się ze złożoną i sztywną architekturą aplikacji. W efekcie mają trudności z szybkim wprowadzeniem nowego produktu na rynek. Pod tym względem polskie banki są daleko w tyle za europejskimi liderami – mówi Marcin Szczuka.

Cyfryzacja bankom się opłaca

Zdaniem ekspertów Bain & Company inwestowanie w cyfryzację przynosi bankom potrójne korzyści:

ranking satysfakcji klienta bankowego
fot. pixabay.com
  1. Wyższy poziom zadowolenia klientów i ich lojalność mierzona wskaźnikiem NPS (Net Promoter Score)
    W przypadku podmiotów z czołówki zestawienia wynosi on 21 proc. przy średniej dla badanych instytucji na poziomie 11 proc. Liderzy osiągają nawet 45 proc.
  2. Lepsze wyniki finansowe – ograniczenie kosztów (np. oddziałów) i większa rentowność mierzona wskaźnikiem ROE
    Podmioty z czołowej dziesiątki wypracowują zwrot na kapitale w wysokości 8,7 proc. przy średniej 6,2 proc. dla pozostałych. Ponadto liderzy mogą pochwalić się wskaźnikiem kosztów do dochodów na poziomie 58 proc., a pozostali – 70 proc.
  3. Poprawa wizerunku
    Rekomendowanie banku jako dobrego miejsca pracy, większe zaangażowanie pracowników.

Założona w 1973 r. agencja Bain & Co to firma zajmująca się doradztwem strategicznym m.in. dla podmiotów z branży finansowej. Ma 59 oddziałów w 37 krajach, w tym Polsce.


Maciej Kusznierewicz

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.