Najcenniejsze marki finansowe świata 2021

Ranking prezesów banków
fot. Michał Jamro || pixabay.com

Visa i Mastercard to dwie najcenniejsze marki finansowe o zasięgu globalnym. W top100 znalazło się w sumie 18 brandów wycenianych łącznie na ponad 760 mld dol. Połowa z nich pochodzi z USA. W zestawieniu nie ma żadnej firmy z Europy.

Firma badawcza Kantar po raz kolejny ustaliła wartość najcenniejszych marek o zasięgu globalnym. Wg niej łączna wycena 100 najdroższych brandów zwiększyła się w ciągu roku aż o 42 proc. i sięgnęła 7,1 bln dol.

To nowy rekord i największa dynamika w 15-letniej historii rankingu. Podana kwota stanowi równowartość PKB Niemiec i Francji razem wziętych.

Visa i Mastercard wśród 10 najdroższych marek świata

Szczyt zestawienia zdominowały marki technologiczne: Amazon (684 mld dol.), Apple (612), Google (458) i Microsoft (410). W sumie w pierwszej dziesiątce znalazło się siedem firm z tej branży.

Silne marki przynoszą akcjonariuszom znacząco wyższe zyski. Są bardziej odporne na trudności i szybciej z nich wychodzą – mówi Nathalie Burdet, dyrektor marketingu w Kantarze.

Visa i inne najcenniejsze marki finansowe świata
fot. Visa

Do top10 najcenniejszych marek świata zakwalifikowano dwa podmioty z sektora finansowego. Ósme miejsce zajęła Visa, a 10. – Mastercard.

Pierwszą organizację wyceniono na niespełna 192 mld dol. Mimo wzrostu wartości o 2 proc. spadła ona o trzy pozycje.

Mastercard i inne najcenniejsze marki finansowe świata
fot. Mastercard

Druga instytucja zwiększyła swoją wartość o 4 proc. – do prawie 113 mld dol. Utrzymała swoją lokatę sprzed roku.

W obu przypadkach dynamika wzrostu okazała się zdecydowanie słabsza niż pozostałych brandów z czołówki, które zyskały po kilkadziesiąt procent. W największym stopniu urosła wycena liderów, czyli Apple (+74 proc.) i Amazona (+64 proc.).

Najcenniejsze marki finansowe zdominowane przez USA

W zestawieniu uwzględniono 18 marek finansowych. Połowa pochodzi z USA. Trzech reprezentantów mają Chiny, a po dwóch – Indie oraz Kanada.

największe banki w Polsce i prezesi banków
fot. pixabay.com

Ich łączna wartość to 761,5 mld dol., czyli prawie 11 proc. całego rankingu. Dwukrotnie więcej wyniosła wartość sklasyfikowanych w top100 firm z sektora handlu (1,288 bln dol.), mediów i rozrywki (1,284 bln dol.) oraz technologicznego (1,250 bln dol.).

W rankingu zabrakło tak znanych brandów finansowych jak Citibank oraz HSBC. Ich wartość określono na mniej niż 18,9 mld dol., co w tym roku było progiem wejścia do grona 100 najcenniejszych marek na świecie. Branża finansowa nie ma też żadnego reprezentanta z Europy.

Sprawdź najlepiej wyceniane marki finansowe w 2022.

Najcenniejsze marki finansowe na świecie w 2021

lp.MarkaWartość
[mld USD]
Dynamika [proc.]kraj
1. (8.)Visa191,3+2%USA
2. (10.)Mastercard112,9+4%USA
3. (19.)PayPal80,6+66%USA
4. (49.)Ping An Insurance38+13%Chiny
5. (51.)Industrial and Commercial Bank of China (ICBC)37,8-1%Chiny
6. (61.)American Express28,6-3%USA
7. (62.)Wells Fargo28-8%USA
8. (63.)Royal Bank of Canada (RBC)27,6+33%Kanada
9. (66.)Housing Development Finance Corporation Bank (HDFC)26,4+27%Indie
10. (73.)Life Insurance Corporation of India (LIC)24,1+38%Indie
11. (74.)JP Morgan24,1+37%USA
12. (80.)Chase Bank21,8+7%USA
13. (85.)United Healthcare20,9+1%USA
14. (87.)AIA Group20,6+16%Hongkong
15. (90.)TD Bank Group20,2+17%Kanada
16. (94.)China Construction Bank19,8-6%Chiny
17. (97.)Commonwealth Bank19,5+48%Australia
18. (98.)Bank of America19,3+14%USA
Opracowanie Obiektywne Finanse. Dane: Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands 2021.

W nawiasie miejsce w zestawieniu top100

Aby stworzyć tegoroczną edycję Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands firma przeanalizowała 18,5 tys. marek obecnych na 51 rynkach i zgrupowanych w 512 kategoriach.

Publikacja ma również wartość użytkową. Może stanowić dla inwestorów praktyczną wskazówkę, w co lokować kapitał na giełdzie.

Od 2006 r., gdy powstało premierowe zestawienie, najcenniejsze marki urosły o 363 proc. W tym czasie wartość indeksu największych amerykańskich spółek S&P 500 zwiększyła się o 224 proc., a indeksu MSCI World (ponad 1500 firm z 23 najbardziej rozwiniętych rynków kapitałowych) – o 115 proc.


Maciej Kusznierewicz

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.