Visa i Mastercard to dwie najcenniejsze marki finansowe o zasięgu globalnym. W top100 znalazło się w sumie 18 brandów wycenianych łącznie na ponad 760 mld dol. Połowa z nich pochodzi z USA. W zestawieniu nie ma żadnej firmy z Europy.
Firma badawcza Kantar po raz kolejny ustaliła wartość najcenniejszych marek o zasięgu globalnym. Wg niej łączna wycena 100 najdroższych brandów zwiększyła się w ciągu roku aż o 42 proc. i sięgnęła 7,1 bln dol.
To nowy rekord i największa dynamika w 15-letniej historii rankingu. Podana kwota stanowi równowartość PKB Niemiec i Francji razem wziętych.
Visa i Mastercard wśród 10 najdroższych marek świata
Szczyt zestawienia zdominowały marki technologiczne: Amazon (684 mld dol.), Apple (612), Google (458) i Microsoft (410). W sumie w pierwszej dziesiątce znalazło się siedem firm z tej branży.
– Silne marki przynoszą akcjonariuszom znacząco wyższe zyski. Są bardziej odporne na trudności i szybciej z nich wychodzą – mówi Nathalie Burdet, dyrektor marketingu w Kantarze.
Do top10 najcenniejszych marek świata zakwalifikowano dwa podmioty z sektora finansowego. Ósme miejsce zajęła Visa, a 10. – Mastercard.
Pierwszą organizację wyceniono na niespełna 192 mld dol. Mimo wzrostu wartości o 2 proc. spadła ona o trzy pozycje.
Druga instytucja zwiększyła swoją wartość o 4 proc. – do prawie 113 mld dol. Utrzymała swoją lokatę sprzed roku.
W obu przypadkach dynamika wzrostu okazała się zdecydowanie słabsza niż pozostałych brandów z czołówki, które zyskały po kilkadziesiąt procent. W największym stopniu urosła wycena liderów, czyli Apple (+74 proc.) i Amazona (+64 proc.).
Najcenniejsze marki finansowe zdominowane przez USA
W zestawieniu uwzględniono 18 marek finansowych. Połowa pochodzi z USA. Trzech reprezentantów mają Chiny, a po dwóch – Indie oraz Kanada.
Ich łączna wartość to 761,5 mld dol., czyli prawie 11 proc. całego rankingu. Dwukrotnie więcej wyniosła wartość sklasyfikowanych w top100 firm z sektora handlu (1,288 bln dol.), mediów i rozrywki (1,284 bln dol.) oraz technologicznego (1,250 bln dol.).
W rankingu zabrakło tak znanych brandów finansowych jak Citibank oraz HSBC. Ich wartość określono na mniej niż 18,9 mld dol., co w tym roku było progiem wejścia do grona 100 najcenniejszych marek na świecie. Branża finansowa nie ma też żadnego reprezentanta z Europy.
Sprawdź najlepiej wyceniane marki finansowe w 2022.
Najcenniejsze marki finansowe na świecie w 2021
lp. | Marka | Wartość [mld USD] | Dynamika [proc.] | kraj |
1. (8.) | Visa | 191,3 | +2% | USA |
2. (10.) | Mastercard | 112,9 | +4% | USA |
3. (19.) | PayPal | 80,6 | +66% | USA |
4. (49.) | Ping An Insurance | 38 | +13% | Chiny |
5. (51.) | Industrial and Commercial Bank of China (ICBC) | 37,8 | -1% | Chiny |
6. (61.) | American Express | 28,6 | -3% | USA |
7. (62.) | Wells Fargo | 28 | -8% | USA |
8. (63.) | Royal Bank of Canada (RBC) | 27,6 | +33% | Kanada |
9. (66.) | Housing Development Finance Corporation Bank (HDFC) | 26,4 | +27% | Indie |
10. (73.) | Life Insurance Corporation of India (LIC) | 24,1 | +38% | Indie |
11. (74.) | JP Morgan | 24,1 | +37% | USA |
12. (80.) | Chase Bank | 21,8 | +7% | USA |
13. (85.) | United Healthcare | 20,9 | +1% | USA |
14. (87.) | AIA Group | 20,6 | +16% | Hongkong |
15. (90.) | TD Bank Group | 20,2 | +17% | Kanada |
16. (94.) | China Construction Bank | 19,8 | -6% | Chiny |
17. (97.) | Commonwealth Bank | 19,5 | +48% | Australia |
18. (98.) | Bank of America | 19,3 | +14% | USA |
W nawiasie miejsce w zestawieniu top100
Aby stworzyć tegoroczną edycję Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands firma przeanalizowała 18,5 tys. marek obecnych na 51 rynkach i zgrupowanych w 512 kategoriach.
Publikacja ma również wartość użytkową. Może stanowić dla inwestorów praktyczną wskazówkę, w co lokować kapitał na giełdzie.
Od 2006 r., gdy powstało premierowe zestawienie, najcenniejsze marki urosły o 363 proc. W tym czasie wartość indeksu największych amerykańskich spółek S&P 500 zwiększyła się o 224 proc., a indeksu MSCI World (ponad 1500 firm z 23 najbardziej rozwiniętych rynków kapitałowych) – o 115 proc.
Maciej Kusznierewicz
Dodaj komentarz