W ciągu roku najcenniejsze marki finansowe zwiększyły swoją wartość o 16 proc. – do 190 mld dol. Kolejny raz najdroższym brandem w sektorze został amerykański bank JP Morgan. Najbardziej wzrosła wycena Allianzu i Mastercardu. W sumie w zestawieniu Best Global Brands znalazło się 14 marek z branży.
Po raz 23. poznaliśmy najcenniejsze marki świata. Od 2000 r. obejmujące 100 pozycji z 15 kategorii zestawienie Best Global Brands przygotowuje firma Interbrand.
Brand jako kluczowy składnik wzrostu firmy
Najcenniejszym brandem po raz kolejny zostało Apple. Specjaliści wycenili je na 482,2 mld dol. Na drugim miejscu uplasował się Microsoft (278,3 mld dol.), który wyprzedził ubiegłorocznego lidera, czyli Amazona (274,8 mld dol.). Tu cała klasyfikacja.
Wartość 100 najcenniejszych marek eksperci Interbrand oszacowali na 3,09 bln dol. Ich średni wiek to… 110 lat. Przy czym pięć najdroższych (oprócz wymienionych to również Google i Samsung) ma statystycznie niecałe 40 lat.
Przez rok wartość 100 marek z zestawienia Best Global Brands wzrosła o prawie 16 proc. (420 mld dol.). Co ciekawe za brandy z top10 trzeba w sumie zapłacić więcej (1,649 bln dol.) niż za pozostałą 90-kę (1,44 bln dol.).
Wg autorów rankingu najcenniejsze marki (finansowe i nie tylko) rozwijają się znacznie szybciej od konkurencji. Tworzą coś na zasadzie odrębnej superligi. Dlaczego tak się dzieje?
W obecnych czasach to marka jest kluczowym składnikiem wzrostu firmy. Coraz częściej przedsiębiorstwa tworzy nie wokół produktu, tylko właśnie znaku towarowego, i do niego dodaje kolejne produkty bądź usługi, budując swoiste ekosystemy. Przykładem jest choćby Amazon albo Disney.
W efekcie powstają coraz potężniejsze koncerny multisektorowe, które zaspokajają potrzeby klientów z różnych obszarów. A to zwiększa lojalność konsumentów, którzy kupują coraz więcej towarów i usług spod jednego brandu.
Z kolei wartość najcenniejszych marek rośnie mimo zawirowań na rynkach finansowych i niepewności gospodarczej. Dlatego są one odporniejsze na kryzysy niż konkurencja.
Najcenniejsze marki finansowe z USA i Europy
Tak jak przed rokiem wśród Best Global Brands znalazło się 12 marek finansowych. To druga po motoryzacji (15 podmiotów) najliczniej reprezentowana w zestawieniu kategoria.
Ich łączna wycena wzrosła za 164 do 190 mld dol., czyli o niespełna 16 proc. Oznacza to, że pod względem wartości najcenniejsze marki finansowe mają dwukrotnie mniejszy udział w całym rankingu (6 proc.).
Skład i kolejność są niemal identyczne jak rok temu. Pierwsze miejsce utrzymał amerykański bank JP Morgan. Za nim uplasowali się: organizacja kartowa American Express oraz ubezpieczeniowy Allianz.
Jedyne zmiany zaszły na pozycjach nr 6 oraz nr 8. Na wyższe pozycje awansowały Mastercard (kosztem Axy) oraz Goldman Sachs (w miejsce Citi). Szczegóły w tabeli.
Kolejny raz branżowe zestawienie zostało zdominowane przez banki (6) i brandy amerykańskie (8). Tych kojarzonych z Europą zaklasyfikowały się cztery. Wśród nich znalazł się Allianz, który obok Mastercardu osiągnął największą dynamikę wzrostu wartości (23 proc.).
Najcenniejsze marki finansowe w Best Global Brands 2022
lp. | Marka | Wartość [mld dol.] | Zmiana proc. [r/r] |
1. (24.) | JP Morgan | 24,3 | 14% |
2. (27.) | American Express | 22,1 | 16% |
3. (34.) | Allianz | 18,7 | 23% |
4. (37.) | Visa | 17,2 | 17% |
5. (38.) | PayPal | 17 | 19% |
6. (41.) | Mastercard | 16,1 | 23% |
7. (43.) | Axa | 15,7 | 17% |
8. (49.) | Goldman Sachs | 14,5 | 16% |
9. (57.) | Citi | 13 | 14% |
10. (65.) | HSBC | 11,2 | 9% |
11. (66.) | Morgan Stanley | 11 | 18% |
12. (76.) | Santander | 9 | 11% |
W nawiasie – miejsce w klasyfikacji ogólnej
Jak powstaje zestawienie obejmujące najcenniejsze marki finansowe? Najważniejszymi czynnikami branymi pod uwagę przez autorów w analizie są:
- wyniki finansowe marki,
- jej rola w decyzjach zakupowych konsumentów oraz
- siła konkurencyjna i zdolność do przywiązywania do siebie klientów (lojalność).
Zobacz najdroższe marki finansowe świata 2023.
Maciej Kusznierewicz
Dodaj komentarz