Wydatki reklamowe banków znacząco wzrosły mimo wojny i inflacji

wydatki reklamowe banków

Choć w I połowie 2022 r. wydatki reklamowe banków zwiększyły się o prawie połowę, wciąż nie osiągnęły poziomu sprzed pandemii. Tak samo jak nakłady marketingowe całego sektora finansowego, którego część cięła budżety na promocję w mediach.

Z danych Publicis Media wynika, że sektor finansowy ma za sobą najlepsze I półrocze od trzech lat, jeśli chodzi o wydatki reklamowe. Wzrost nakładów na ten cel (17,2 proc.) przewyższył dynamikę, z jaką rósł cały rynek reklamowy (5,5 proc.).

Stało się tak mimo wybuchu i trwającej wojny rosyjsko-ukraińskiej oraz najwyższej od końca lat 90. inflacji. Pierwszy czynnik spowolnił tempo, w jakim jeszcze na początku roku rozwijała się branża reklamowa.

Wydatki reklamowe banków w I połowie 2022

Od początku stycznia do końca czerwca sektor finansowy przeznaczył na promocję w mediach 368,8 mln zł. To o 54,2 mln zł więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego i najwięcej od 2019 r. Przed trzema laty instytucji finansowe wydały na to zadanie 377,5 mln zł.

Wydatki reklamowe sektora finansowego i ich dynamika w I połowie 2022 oraz latach wcześniejszych
Źródło: Publicis Media

W I połowie br. wydatki reklamowe banków wyniosły 151,1 mln zł. W ujęciu rocznym wzrosły zatem o nieco ponad 40 proc. (43,5 mln zł). Jednak nadal były niższe (4 proc.) niż przed pandemią. Trzy lata temu w ciągu pierwszych sześciu miesięcy roku nakłady marketingowe nieznacznie przewyższyły 157 mln zł.

Pod względem wielkości budżetów reklamowych i ich wzrostu drugi kwartał okazał się lepszy od pierwszego. Od kwietnia do czerwca łączne skumulowane wydatki banków na promocję w mediach wyniosły 93,7 mln zł (+40,4 proc.), a od stycznia do marca – 57,4 mln zł (+37 proc.).

Zdobyte w I kwartale miano największego marketera wśród banków utrzymał Credit Agricole, który podwoił nakłady na ten cel. O połowę zwiększył je drugi w tej klasyfikacji mBank. Na trzecim miejscu znalazł się wieloletni lider, czyli ING Bank Śląski, który nieznacznie je obciął.

Wydatki reklamowe banków w I półroczu 2019-2022

OkresBudżet [mln zł]Dynamika [proc.]
połowa 2022151,1+40%
połowa 2021107,6+0,6%
połowa 2020107-32%
połowa 2019157,1
Opracowanie: ObiektywneFinanse.pl || Dane: Publicis Media

Wzrosty i redukcje budżetów reklamowych w segmentach branży finansowej

W I połowie roku prócz banków wydatki reklamowe zwiększyły też firmy ubezpieczyciele. Jednak był to wzrost nieznaczny (prawie 2 proc., do 38,3 mln zł).

O wiele większą dynamiką wykazały się instytucje oferujące akcje, obligacje i lokaty strukturyzowane. Te wydały na promocję w mediach w sumie 6 mln zł, czyli o 161 proc. więcej niż przed rokiem.

Wydatki reklamowe banków i innych segmentów sektora finansowego w I połowie 2022
Źródło: Publicis Media

Cięcia budżetów marketingowych (średnio o 5 proc.) przeważały w firmach pożyczkowych, towarzystwach funduszy inwestycyjnych oraz u leasingodawców, którzy łącznie wydali na ten cel 80,4 mln zł. To efekt kilku czynników: wysokiej inflacji, spowodowanej wciąż zaburzonymi łańcuchami dostaw niedostępności wielu maszyn, urządzeń i pojazdów oraz bessy na rynkach kapitałowych.

Struktura wydatków reklamowych banków i innych firm finansowych

Tak jak dotychczas wydatki reklamowe banków i innych instytucji finansowych koncentrowały się w dużej mierze na internecie (51,5 proc. udziału w rynku) oraz telewizji (40,1 proc.). Przy czym udział tego pierwszego w mediamiksie zmalał drugi rok z rzędu, a małego ekranu – znów się zwiększył.

struktura wydatków reklamowych banków i sektora finansowego w I połowie 2022
Źródło: Publicis Media

W działaniach reklamowych banków ponad czterokrotnie wzrosło znaczenie kin. W strukturze wydatków promocyjnych zwiększył się też udział outdooru. Zmalał radia i magazynów, natomiast gazet nie zmienił się.


Maciej Kusznierewicz

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.