Ubezpieczenie sprzętu elektronicznego dla firmy nie uchroni jej przed nieszczęściem, ale może zminimalizować finansowe skutki awarii, uszkodzenia czy zniszczenia urządzenia, bez którego nie może prowadzić biznesu. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę i o czym pamiętać, szukając takiej polisy.
Dziś trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie bez sprzętu elektronicznego. Smartfonów, laptopów, komputerów stacjonarnych, kamer, rejestratorów i podobnych urządzeń używamy nie tylko na co dzień, ale też w biznesie.
W wielu przedsiębiorstwach i branżach (copywriting, programowanie, projektowanie graficzne, obrót nieruchomościami, pośrednictwo kredytowe) stanowią one podstawowe narzędzie pracy. Dlatego warto pomyśleć o objęciu ich ochroną finansową na wypadek szkód.
Polisa sprzętowa jak ochrona gwarancyjna de luxe
Ubezpieczenie sprzętu elektronicznego dla firm może obejmować urządzenia:
- stacjonarne (serwery, monitoring),
- przenośne (telefony komórkowe, laptopy),
- montowane w pojazdach, na statkach powietrznych i jednostkach pływających (monitory, rejestratory, analizatory, kontrolery).
Polisą można objąć też nośniki danych oraz znajdujące się na nich dane (polisa pokryje koszty ponownego ich wprowadzenia, np. do kasy fiskalnej) i oprogramowanie.
W standardzie ubezpieczenie sprzętu elektronicznego, które jest dodatkiem do polisy majątkowej wykupowanej przez przedsiębiorstwa, zapewnia szeroki zakres ochrony. – To w pewnym sensie rozszerzona w stosunku do tego, co oferuje sprzedawca bądź producent, ochrona gwarancyjna – mówi Mariusz Żurawski, manager i radca prawny z firmy brokerskiej EIB.
Ważne! Podstawowa polisa nie obejmuje szkód wywołanych przez wirusy ani ataki hakerskie. Przed nimi chroni odrębna cyberpolisa.
Z dodatkowym wydatkiem trzeba się liczyć również wtedy, gdy chcemy chronić się przed szkodami powstałymi wskutek przerwy w działaniu zepsutego urządzenia. Może nią być także utracony przychód.
W zamian za wyższą składkę zapewnimy sobie też finansową ochronę przed zwiększonymi kosztami działalności. Chodzi o nakłady, jakie musimy ponieść, by skrócić przerwę w funkcjonowaniu biznesu wywołaną awarią ubezpieczonego sprzętu.
(Nie)zbędne ubezpieczenie sprzętu elektronicznego dla firmy
W powszechnej opinii niemal każde ubezpieczenie wydaje się zbędnym wydatkiem. Perspektywa się zmienia, gdy firma używa sprzętu za kilka-kilkanaście tysięcy złotych i bez niego nie byłaby w stanie generować przychodów.
W ramach polisy ubezpieczony przeważnie otrzymuje takie świadczenia jak:
- odszkodowanie,
- zwrot kosztów naprawy,
- pokrycie wynagrodzenia rzeczoznawcy.
Dobre ubezpieczenie sprzętu elektronicznego dla firmy to takie, które jest dopasowane do specyfiki prowadzonego przez nią biznesu. Zanim więc wykupimy polisę, powinniśmy przeanalizować najczęstsze ryzyka, czyli prawdopodobieństwo wystąpienia szkody. Chodzi m.in. o zalanie, przepięcie, upadek (oraz inne zagrożenia powodujące uszkodzenie bądź zniszczenie mechaniczne), niewłaściwą obsługę, kradzież, utratę zysków z powodu niedostępności sprzętu.
Ile kosztuje biznesowa polisa na sprzęt elektroniczny?
To właśnie ekspozycja na ryzyko jest jednym z czynników determinujących cenę polisy sprzętu elektronicznego. Oprócz niej w kalkulacji składki istotne znaczenie mają:
- zakres ubezpieczenia (standard czy rozszerzony),
- suma ubezpieczenia,
- rodzaj sprzętu,
- wysokość franszyzy redukcyjnej, czyli stopień zużycia ubezpieczonego sprzętu (z wyjątkami ubezpieczyciele liczą odszkodowanie od aktualnej wartości urządzenia),
- dotychczasowa szkodowość (dotyczy klientów przedłużających współpracę z brokerem czy bezpośrednio z towarzystwem ubezpieczeniowym).
Wysokość składki nie przekracza 0,5-1 proc. wartości ubezpieczanego urządzenia. Niższa wartość odnosi się do sprzętów stacjonarnych, wyższa – przenośnych.
Kiedy nie działa ubezpieczenie sprzętu elektronicznego dla firmy?
Jak każda polisa, również ta chroniąca sprzęt elektroniczny ma swoje ograniczenia. Najczęstszymi wyłączeniami odpowiedzialności ubezpieczycieli są:
- wirusy,
- ataki hakerskie,
- niewłaściwe przechowywanie (np. poza garażem zamkniętym czy parkingiem strzeżonym w przypadku urządzeń mobilnych),
- naturalne zużycie,
- aktywna gwarancja sprzedawcy / producenta (chyba że wystąpi szkoda, której rękojmia nie obejmuje),
- wiek sprzętu (ochroną nie są obejmowane zbyt stare urządzenia),
- szkody powstałe między zakupem a datą dostawy do firmy.
Maciej Kusznierewicz
Dodaj komentarz