Leasing pojazdów dwóch prędkości

Leasing pojazdów w 2023 wykazał największą dynamikę wzrostu ze wszystkich grup aktywów
Fot. materiały prasowe / Toyota Bank

Leasing pojazdów osobowych i dostawczych solidnie rośnie od ośmiu kwartałów i stanowi już największą część rynku. Całkiem odwrotne tendencje panują w segmencie aut ciężarowych. Wyjaśniamy, z czego wynika ta rozbieżność.

Od lat leasing pojazdów jest motorem branży. Nie inaczej było w 2024. Jednak od kilku kwartałów tylko leasing samochodów osobowych i dostawczych wykazuje dodatnią dynamikę. Finansowanie ciężarówek maleje.

Leasing pojazdów lekkich coraz ważniejszy

Wg danych ZPL za 2024 wartość wyleasingowanych pojazdów wyniosła 80,2 mld zł. To o prawie 13 proc. (9 mld zł) więcej niż rok wcześniej. W efekcie udział samochodów w strukturze finansowanych w ten sposób aktywów wzrósł do 71,8 proc. Rok wcześniej było to 70,9 proc., a przed dwom laty – 66,7 proc.

Jednak o ile leasing pojazdów osobowych i dostawczych zwiększył się o prawie 1/4 (z 48,5 do 60,4 mld zł), tak finansowanie pojazdów ciężarowych zmniejszyło się o 1/7 (z 21,8 do 18,8 mld zł).

Leasing pojazdów osobowych i dostawczych w 2024
Źródło: Związek Polskiego Leasingu

Leasing aut osobowych i dostawczych do 3,5 tony od ośmiu kwartałów rośnie w dwucyfrowym tempie. Z tego siedem razy tempo wzrostu przekroczyło pułap 20 proc.

W efekcie udział tego rodzaju samochodów w strukturze kupowanych przedmiotów rośnie. W 2022 wynosił 42,3 proc. Rok później było to 48,9 proc. Natomiast w ub. r. – już 54,7 proc.

W 2024 średnia wartość leasingowanego samochodu osobowego urosła o niecałe 4 proc. – do 149 tys. zł. O 1/5 więcej było również samych transakcji. Klienci kupowali przeważnie auta nowe. Aczkolwiek nieco więcej niż rok wcześniej było transakcji obejmujących pojazdy używane (29,2 proc.).

Rynek leasingu w 2024
Źródło: Związek Polskiego Leasingu

Samochód osobowy lub dostawczy brali w leasing najczęściej mikroprzedsiębiorcy. Ich udział zwiększył się z 60,7 do 65,5 proc. Pozostałe grupy klientów biznesowych straciły na znaczeniu.

W gospodarce działa prokonsumencki zestaw makro. Rośnie konsumpcja prywatna. Bezrobocie jest niskie, a realny wzrost płac wysoki. Nastroje konsumentów się ustabilizowały. Utrzymują się relatywnie mocne oceny koniunktury w handlu detalicznym i w usługach. To branże mocno powiązane z popytem generowanym na pojazdy lekkie – tłumaczy główny ekonomista ZPL Marcin Nieplowicz. – Poza tym nie ma już problemów z terminową produkcją i dostarczeniem nowych aut – dodaje.

Leasing pojazdów ciężkich nadal na hamulcu

Odwrotnie jest z samochodami ciężarowymi. Od połowy 2023 wartość finansowania na ten cel maleje. Tak samo jak znaczenie pojazdów ciężkich wśród leasingowanych aktywów. W ciągu trzech ostatnich lat ich udział zmniejszył się z 24,4 proc. przez 22 proc. do 17,1 proc.

Leasing pojazdów ciężarowych w 2024
Źródło: Związek Polskiego Leasingu

Dzieje się tak przez stagnację gospodarczą w strefie euro, a zwłaszcza – recesję w przemyśle niemieckim. To przekłada się na spadek polskiego eksportu i mniejsze zapotrzebowanie na usługi transportowe polskich firm. Skoro przewoźnikom spadają przychody, nie inwestują oni w unowocześnienie floty.

Potwierdza to głębsza analiza struktury nabywanych aut. Ujemna dynamika nie występuje we wszystkich segmentach rynku. Głębokie spadki dotyczą ciągników siodłowych i naczep / przyczep (-1/4). Jednak jako że tzw. zestawy stanowią ponad 2/3 rynku leasingowanych pojazdów ciężarowych ich słaby wynik rzutuje na całokształt.

Za sprawą samorządów inwestujących w ekologiczny tabor mocno rośnie leasing autobusów (+69 proc.). Na plusie (8 proc.) jest też leasing pojazdów ciężarowych powyżej 3,5 tony.

Struktura leasingu pojazdów ciężarowych w 2024
Źródło: Związek Polskiego Leasingu

W 2024 średnia wartość leasingowanego samochodu ciężarowego zmniejszyła się o przeszło 6 proc. – do 275 tys. zł. Zawarto również mniej umów (-8 proc.). Klienci chętniej niż rok wcześniej nabywali pojazdy używane, ale przewaga nowych pozostała wyraźna (72,9 vs 29,1 proc.).

Leasing pojazdów ciężarowych ograniczały głównie duże i średnie firmy. W konsekwencji najliczniejszą grupą klientów w tym segmencie rynku aut stali się mikroprzedsiębiorcy (37,5 proc.). Aczkolwiek struktura nabywców ciężarówek jest dość zrównoważona.

Stabilny wzrost finansowania leasingiem

W 2024 firmy leasingowe sfinansowały aktywa warte 110,5 mld zł. To o 10 proc. więcej niż rok wcześniej. Wartość portfela aktywnych umów wzrosła o 8 proc. – do 213,8 mld zł.

Wartość udzielonego leasingu w latach 2012-2024
Opracowanie: ObiektywneFinanse.pl || Dane: ZPL

Oprócz pojazdów osobowych i dostawczych zwiększył się leasing maszyn i urządzeń (+5 proc.) oraz pozostałych ruchomości (+13 proc.), w tym statków, samolotów i pojazdów szynowych (+8 proc.). Mniejsze były zakupy w segmencie IT (-4 proc.) oraz nieruchomości (-26 proc.). Tu szczegóły.

Na ten rok eksperci ZPL przewidują kolejny wzrost finansowania leasingiem. Dynamika ma przyspieszyć do 13 proc., a wartość umów przekroczyć 125 mld zł.

Prognozy dotyczące wzrostu PKB na 2025 rok są dobre. Oczekujemy przyśpieszenia pozyskiwania funduszy unijnych, co zwiększy inwestycje budowlane, infrastrukturalne czy w sektorze agro. Liczmy na odblokowywanie funduszy europejskich w ramach KPO, co także spowoduje większą otwartość przedsiębiorców na inwestycje – mówi prezeska ZPL Monika Constant.


Maciej Kusznierewicz

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.