Leasing pojazdów osobowych i ciężarowych nadal w dychotomii

Dychotomia w leasingu samochodów osobowych i ciężarowych
Fot. pixabay.com

Od stycznia do marca leasing pojazdów osobowych zwiększył się o prawie 6 proc. W tym samym czasie finansowanie udzielone na zakup pojazdów ciężkich zmalało o ponad 3 proc. W takim zróżnicowaniu dwóch największych segmentów rynek tkwi od dłuższego czasu. Jednak pojawiły się pierwsze oznaki końca kryzysu w popycie na ciężarówki.

Związek Polskiego Leasingu podał dane o udzielonym w I kwartale 2025 finansowaniu. Wartość rynku delikatnie poszła do góry, ale jego struktura pozostała zbliżona do tej ukształtowanej w poprzednich okresach.

W porównaniu z tym samym okresem sprzed roku leasing pojazdów osobowych się zwiększył, a ciężkich – zmalał. Popyt na finansowanie maszyn i urządzeń był niemal taki sam. Wyraźnie zmniejszyło się zainteresowanie leasingiem nieruchomości, a mocno wzrosło – IT. Przy czym oba sektory miały znikome udziały w rynku.

Leasing pojazdów osobowych wyhamował

Od stycznia ma końca marca firmy leasingowe sfinansowały zakup aktywów o wartości 26,3 mld zł. To o 0,3 mld zł (1,2 proc.) więcej niż 12 miesięcy wcześniej.

Jak zwykle zdecydowaną większość transakcji (19,7 mld zł) stanowił leasing pojazdów osobowych i ciężarowych. Udział pojazdów w strukturze finansowanych przedmiotów zwiększył się w ujęciu rocznym z 74,6 do 75,2 proc. Na koniec ub. r. było to 71,8 proc.

Leasing samochodów osobowych i ciężarowych oraz innych aktywów w I kwartale 2025
Źródło: Związek Polskiego Leasingu

W tym sektorze, tak jak w ostatnich kilku kwartałach, na początku 2025 rosło zapotrzebowanie na leasing aut osobowych. Jednak po raz pierwszy od końcówki 2023 dynamika wzrostu miała wartość jednocyfrową. Wyniosła bowiem niecałe 6 proc. (z 12,3 do 13 mld zł), a łącznie z samochodami dostawczymi do 3,5 tony – 4,5 proc. Przy czym finansowanie dostawczaków zmalało o 3 proc.

Wynik za pierwszy kwartał 2025 był pod negatywnym wpływem wysokiej sprzedaży w ostatnich miesiącach 2024, co wiązało się z wejściem w życie nowych norm emisji spalin. Oczekujemy, że wzrost gospodarczy w tym roku, który będzie mocno bazował na popycie konsumpcyjnym, przełoży się na wzrost finansowania tych pojazdów w dalszej części roku – komentuje główny ekonomista Związku Polskiego Leasingu Marcin Nieplowicz.

Leasing pojazdów ciężarowych wciąż na wstecznym

Kolejny kwartał z rzędu zmniejszył się zakup w leasingu pojazdów ciężkich (4,5 mld zł). Spadek nieznacznie przekroczył 3 proc. (150 mln zł).

Z tym że sytuacja w tym segmencie również była zróżnicowana. Wartość umów na typowe ciężarówki (auta powyżej 3,5 tony) zwiększyła się o przeszło 1 proc. (12 mln zł) i przekroczyła 1 mld zł. Po raz kolejny zmalał leasing ciągników siodłowych (2 mld zł). Aczkolwiek dynamika spadku wyhamowała z 25 do 17 proc. (-412 mln zł).

Dość niespodziewanie odbiło finansowanie naczep i przyczep (+11,5 proc. do 1,01 mld zł), które w ostatnich kwartałach również się kurczyło.

Leasing ciężarówek maleje
Fot. Tung Lam || pixabay.com

Zainteresowanie zakupem autobusów zwiększyło się o prawie połowę (z 307 do 453 mln zł). To był kolejny dobry kwartał dla tego segmentu. W całym 2024 wzrost wyniósł +69 proc. Stałe i duże wzrosty w leasingu autobusów to w dużej mierze pokłosie inwestycji samorządów miejskich w tabor elektryczny.

W marcu, po raz pierwszy od półtora roku,  leasing samochodów ciężarowych był na plusie. Wg nas najgorsze w sektorze mamy już za sobą. Jednak trwająca recesja w przemyśle strefy euro i trudna sytuacja finansowa firm transportowych przekłada się na niski popyt inwestycyjny w międzynarodowym transporcie drogowym – mówi ekspert ZPL. – Dodatni wynik w finansowaniu typowych ciężarówek to efekt tego, że tego typu pojazdu są bardziej związane z transportem krajowym – ocenia.

Zmienne zapotrzebowanie na leasing maszyn i urządzeń

Wartość umów leasingu maszyn i urządzeń była w I kwartale 2025 praktycznie taka sama jak przed rokiem. Wyniosła bowiem 5,8 mld zł. To o 52 mln zł (niecały 1 proc.) mniej niż 12 miesięcy wcześniej.

Z tym że w poszczególnych częściach tej kategorii popyt na finansowanie kształtował się odmiennie. Najbardziej wzrosło zapotrzebowanie na:

  • stacje ładowania pojazdów elektrycznych (+68 proc. do 6,4 mln zł),
  • sprzęt gastronomiczny (+34 proc. do 60 mln zł),
  • maszyny rolnicze (+27 proc. do 1,677 mld zł).
Struktura rynku leasingowego w I kwartale 2025
Struktura rynku leasingowego w I kwartale 2025 ||
Źródło: Związek Polskiego Leasingu

Z kolei najbardziej zmniejszyło się zainteresowanie zakupem:

  • wózków widłowych (-25 proc. do 256,5 mln zł),
  • fotowoltaiką (-25 proc. do 90 mln zł).

Co się działo w innych ważnych kategoriach? Leasing sprzętu budowlanego zmalał z grubsza o 7 proc. (do 1,112 mld zł). Wyraźnie (-13 proc.) pod kreską znalazły się także maszyny i urządzenia do obróbki metali (378 mln zł). Popyt na sprzęt medyczny zwiększył się o 4 proc. (do 358,5 mln zł).

Wynik finansowania maszyn budowlanych był pod negatywnym wpływem hamowania aktywności deweloperskiej na przełomie 2024 i 2025, przy wciąż jeszcze niskiej aktywności w budownictwie infrastrukturalnym. Na popyt na pozostałe maszyny negatywnie wpływały słabe wyniki produkcji na eksport. Z drugiej strony obserwowaliśmy bardzo mocne odbicie w maszynach rolniczych. Wiązało się to z rosnącymi cenami skupu podstawowych produktów rolnych, co przełożyło się na lepsze nastroje wśród gospodarstw rolnych – wyjaśnia Marcin Nieplowicz.

Czytaj również
II kwartał przyniósł przyspieszenie inwestycji leasingowych. Jednak było ono mniejsze, niż spodziewali się analitycy.


Maciej Kusznierewicz

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.