ING Bank Śląski, Citi Handlowy oraz BPH przodują w liczbie inicjatyw z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu. W sumie podmioty te odpowiadają za co trzecie tego rodzaju działanie realizowane przez sektor finansowy w Polsce.
[more]
W XIV edycji raportu „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” opisano rekordową liczbę 813 pożytecznych działań autorstwa 136 firm. W tym gronie znalazło się 20 podmiotów z branży finansowej, które przeprowadziły 208 inicjatyw służących interesom społecznym, pracowniczym i ochronie środowiska.
– Nie tylko odnotowaliśmy duży wzrost zgłoszeń ogółem, ale także liczba praktyk długoletnich mocno zbliżyła się do liczby praktyk nowych, jeszcze niezgłaszanych. Potwierdza się zatem, że CSR się w Polsce profesjonalizuje, a biznes szuka w tej koncepcji korzyści długofalowych. Ze wszech miar jest to słuszne podejście – komentuje Marzena Strzelczak, dyrektora generalna Forum Odpowiedzialnego Biznesu, które przygotowało publikację.
159 dobrych praktyk
Spośród instytucji finansowych największą liczbę nowych inicjatyw z zakresu CSR wdrożyły w 2015 r. banki: BPH (17), ING Bank Śląski (13) i BZ WBK (10). W sumie 17 podmiotów zaczęło realizację 94 działań.
Jeszcze więcej projektów społecznie odpowiedzialnych jest kontynuowanych. W ub.r. w sektorze finansowym było 114 takich praktyk. Najwięcej z nich podejmowały: Citi Handlowy i ING (po 18) oraz PKO BP (11).
W sumie w dokumencie znalazło się 208 działań zgłoszonych przez 12 banków (łącznie 159 działań), po trzy firmy ubezpieczeniowe (9) i konsultingowe (23), jednego pośrednika (9) i jedną firmę pożyczkową (8). Stanowi to 1/4 wszystkich inicjatyw zrealizowanych w 2015 r. przez firmy w Polsce.
– Rośnie liczba dobrych praktyk z zakresu CSR zgłaszanych przez firmy w Polsce. Jednak czeka nas jeszcze wiele pracy, żeby przekonać pozostałych przedsiębiorców, że warto być uczciwym i odpowiedzialnym oraz uczynić to elementem swoich strategii biznesowych. W dzisiejszych czasach firma ma przynosić wartość, a nie tylko zysk – mówi Mirella Panek Owsiańska, prezeska FOB.
TOP10 odpowiedzialnych społecznie firm finansowych
lp. |
Instytucja |
Dobre praktyki – nowe |
Dobre praktyki – kontynuowane |
Dobre praktyki – razem |
1. |
ING Bank Śląski |
13 |
18 |
31 |
2. |
Citi Handlowy |
5 |
18 |
23 |
3. |
BPH |
17 |
3 |
20 |
4. |
BZ WBK |
10 |
6 |
16 |
5. |
PKO BP |
3 |
11 |
14 |
6. |
PwC |
6 |
7 |
13 |
7- 8. |
BGK |
2 |
9 |
11 |
BGŻ BNP Paribas |
7 |
4 |
11 |
|
9- 10. |
mBank |
6 |
4 |
10 |
Credit Agricole |
3 |
7 |
10 |
Innowacje i udogodnienia też się liczą
Autorzy z FOB uwzględnili nie tylko te projekty, których beneficjentów łatwo wskazać (np. staże zawodowe, zbiórka krwi, festyny, benefity pracownicze, szkolenia z pierwszej pomocy) czy akcje propagujące pożądane postawy (np. aktywność fizyczna, zbiórki darów, oszczędzanie zasobów, racjonalne zarządzanie pieniędzmi, świadomość ekologiczna, przedsiębiorczość kobiet). W raporcie umieścili też innowacyjne rozwiązania, nowe produkty i usługi ułatwiające życie klientom tych firm. Zaliczyli do nich m.in. biuro coworkingowe (Idea Huby) i wpłatomaty Idea Banku, aplikację IKO PKO BP, na bazie której zbudowano krajowy system płatności mobilnych Blik, aplikację Smart Saver i wideotłumacz języka migowego w oddziałach ING Banku Śląskiego.
Maciej Kusznierewicz
Dodaj komentarz