Zakładanie firmy online przez konto bankowe staje się coraz popularniejsze. Dynamika w ujęciu rocznym wynosi 50 proc. Usługa dostępna jest w trzech instytucjach i decyduje się na nią co 14. osoba otwierająca jednoosobowy biznes.
By założyć działalność gospodarczą, nie trzeba ruszać się z domu czy miejsca, w którym będziemy prowadzić biznes. Samozatrudnienie da się sformalizować online. Wyjątek stanowi zgłoszenie płatnika VAT-u w urzędzie skarbowym (deklaracja VAT-R).
Zakładanie firmy online przez konto bankowe w praktyce
Od prawie dwóch lat przy okazji zdalnego składania wniosku o rejestrację jednoosobowej działalności otworzymy również konto firmowe. Z takiej opcji korzystają klienci:
- PKO BP (wprowadził taką możliwość w styczniu 2018 r.),
- mBanku (od lutego 2018),
- ING Banku Śląskiego (od kwietnia 2019),
- Santander Banku (od marca 2020).
Instytucje te zintegrowały wniosek o zarejestrowanie firmy w CEiDG (nadanie REGON), zgłoszenie do naczelnika urzędu skarbowego (NIP) i jako płatnika składek do ZUS-u lub KRUS-u z procesem otwierania rachunku bieżącego. Całość odbywa się podczas wypełniania jednego formularza. Jeśli użytkownik korzysta już z usług danego banku jako osoba fizyczna (a to jest warunkiem skorzystania z tej ścieżki w PKO BP i ING Banku Śląskim oraz Santanderze), wiele pól uzupełni się automatycznie. Żeby zminimalizować ryzyko błędów, wniosek zawiera pola wyboru, opisy i wyjaśniania.
– Wszystko odbywa się zupełnie zdalnie. Klient podpisuje wniosek hasłem SMS. Czas potrzebny do zarejestrowania działalności w CEIDG oraz otrzymania przez przedsiębiorcę numerów NIP i REGON nie powinien przekroczyć jednego dnia roboczego– mówi Joanna Fatek z PKO BP.
Potrzebny Profil Zaufany albo kurier
Jako że wniosek po części odnosi się do spraw urzędowych i relacji z administracją publiczną, podpisuje się go Profilem Zaufanym. A ten też założymy w banku – również elektronicznie, w systemie transakcyjnym.
Nieco inaczej zakładanie firmy przez konto bankowe przebiega w organizacji kierowanej przez Cezarego Stypułkowskiego. Jeśli przyszły przedsiębiorca nie korzystał dotąd z jej usług i nie ma dostępu do jej systemu transakcyjnego, finalizuje proces przez kuriera lub w oddziale mBanku. Jako płatnik składek na ubezpieczenie społeczne musi też samodzielnie złożyć w ZUS-ie formularz ZZA.
mBank przoduje w liczbie zarejestrowanych firm online
Blog Obiektywne Finanse sprawdził popularność rejestrowania działalności. Każdego dnia powstaje średnio 900 jednoosobowych przedsiębiorstw. Co piąta osoba (średnio 176 dziennie) rejestruje działalność przez internet, z tego co trzecia (przeciętnie 61 dziennie) robi to przez bankowość internetową. Na zakładanie firmy przez konto bankowe decyduje się 7 proc. wszystkich przedsiębiorców.
O ile w tym roku liczba powstałych mikrofirm spadła o 3 proc. (z 250,7 do 243,4 tys. po trzech kwartałach), tak działalności zarejestrowanych online przybyło o 32 proc. (z 36,6 do 48,2 tys.). W przypadku wniosków złożonych za pośrednictwem banków wzrost jest jeszcze bardzie okazały, gdyż wynosi 50 proc. (z 11,1 do 16,7 tys. po trzech kwartałach, podczas gdy w całym 2018 r. tę opcję wybrało ok. 17,5 tys. osób).
Kto rozdaje karty w tym biznesie? Odpowiedzi udzieliły nam dwa z trzech podmiotów oferujących to rozwiązanie.
Z naszych informacji wynika, że w ciągu 20 miesięcy dostępności tej usługi w mBanku skorzystało z niej 28 tys. klientów (stan na koniec października). To daje średnią 1400 wniosków miesięcznie.
W ING Banku Śląskim, w którym firmę z poziomu systemu transakcyjnego założymy od kwietnia tego roku, liczba wniosków wyniosła 3300. To daje średnią 550 zgłoszeń miesięcznie. Bank z lwem chwali się, że w październiku przeszło przez niego 40 proc. wniosków.
Konkretnych danych nie podał PKO BP. – Usługa cieszy się zainteresowaniem, a liczba klientów z niej korzystających rośnie z miesiąca na miesiąc – odpowiada wymijająco Joanna Fatek.
Wedle naszych ustaleń w tej klasyfikacji największy polski bank plasuje się na końcu stawki.
Maciej Kusznierewicz
Dodaj komentarz