Od stycznia do czerwca tego roku banki oraz inne instytucje finansowe przeznaczyły na promowanie swoich usług w mediach tradycyjnych prawie 604 mln zł. Najwięcej – BGŻ BNP Paribas i Provident.
Według danych Instytutu Monitorowania Mediów, do których dotarł blog Obiektywne Finanse, branża finansowa wydała w I półroczu 2018 r. na reklamę w mediach tradycyjnych (TV, radio, prasa) 603,7 mln zł netto. Olbrzymią większość (81 proc.) tej kwoty pochłonęła emisja spotów telewizyjnych.
Pięć największych budżetów reklamowych w sektorze finansowym
W okresie od stycznia do czerwca największym reklamodawcą wśród instytucji finansowych był BGŻ BNP Paribas, który przeznaczył na ten cel 38,9 mln zł. Większość jego materiałów dotyczyła pożyczek gotówkowych oraz różnego typu premii (bony zakupowe, money-back, gotówka, karnety na siłownię) związanych z otwarciem konta osobistego.
Pod względem wydatków na marketing organizacja kierowana przez Przemysława Gdańskiego minimalnie wyprzedziła Provident, którego budżet reklamowy wyniósł 38,5 mln zł. W materiałach promocyjnych największa firma pożyczkowa zachęcała klientów do realizowania swoich planów, oczywiście ze wsparciem finansowym brytyjskiego pożyczkodawcy.
Na podium największych marketerów w branży znalazł się także PKO BP. Jego nakłady na marketing w I półroczu zamknęły się w kwocie 36,6 mln zł. Reklamy największego banku w Polsce koncentrowały się przede wszystkim na przydatnych na co dzień funkcjach rachunku bieżącego (aplikacja mobilna, płatności telefonem) oraz kredytów konsumpcyjnych.
Na czwartym miejscu w zestawieniu uplasował się Credit Agricole. To efekt wiosennej kampanii wizerunkowej, której twarzą został Dawid Podsiadło. Przy okazji podmiot zarządzany przez Piotra Kwiatkowskiego wprowadził do sprzedaży nowe ROR-y, co też wymagało odpowiedniego nagłośnienia w mediach.
W pierwszej piątce podmiotów najintensywniej promujących swoje usługi tradycyjnie zmieścił się Bank Millennium. W jego spotach od kilku lat występuje youtuber Radosław Kotarski, który zachwala konto osobiste z aplikacją mobilną, konto oszczędnościowe oraz kredyty gotówkowe.
Wydatki reklamowe firm finansowych w I połowie 2018 r.
lp. |
Instytucja |
Wydatki w I poł. 2018 r. [mln zł] |
1. |
BGŻ BNP Paribas |
38,9 |
2. |
Provident |
38,5 |
3. |
PKO BP |
36,6 |
4. |
Credit Agricole |
32,6 |
5. |
Bank Millennium |
31,9 |
Źródło: oprac. własne na podstawie danych Instytutu Monitorowania Mediów
Najbardziej promowane są konta osobiste
W I półroczu najczęściej reklamowaną kategorią usług finansowych była szeroko pojęta bankowość. Do tego zbioru zaliczają się min. ROR-y, lokaty i różnego rodzaju promocje. Na ich promowanie sektor przeznaczyły łącznie 373 mln zł. Stanowi to 2/3 wszystkich wydatków marketingowych branży w tym okresie.
Maciej Kusznierewicz
Dodaj komentarz