mBank największym reklamodawcą w swojej branży

Po zwiększeniu budżetu promocyjnego o 1/3 instytucja kierowana przez Cezarego Stypułkowskiego zdetronizowała dotychczasowego lidera rynku reklamowego, czyli ING Bank Śląski. Po kilku kwartałach przerwy na podium znów znalazł się PKO BP.

[more]

 

Z informacji serwisu Wirtualnemedia.pl wynika, że w I półroczu br. banki przeznaczyły na reklamę w mediach (z wyłączeniem internetu) 615 mln zł. W porównaniu z takim samym okresem ubiegłego roku oznacza to spadek o prawie 6 proc. (37,5 mln zł). W 2014 r. sześć pierwszych miesięcy zakończyło się 3-proc. plusem (+20 mln zł).

 

Nowa czołówka

 

mBank, który w analogicznym okresie rok wcześniej zajął piąte miejsce, zwiększył swoje wydatki na promocję o 33 proc. Z budżetem na poziomie 65 mln zł o 10 mln wyprzedził zwycięzcę kilku poprzednich zestawień, czyli ING Bank Śląski.

Dla tego ostatniego oznacza to zmniejszenie nakładów na marketing o ponad 1/5 w porównaniu z I półroczem 2014 r. Wówczas jego budżet wyniósł 70 mln zł.

Na trzecim miejscu znalazł się PKO BP. On przeznaczył na promowanie w mediach swoich produktów i usług niecałe 42 mln zł. W ujęciu rocznym oznacza to wzrost o 1/4.

Z TOP3 wypadły BZ WBK i Bank Millennium.

 

Banki z największymi budżetami reklamowymi w I półroczu 2015 r.

l.p. instytucja wydatki w IH 2015 r. [mln zł] wydatki IH 2014 r. [mln zł] zmiana r/r
1. mBank 65,2 48,9 +33%
2. ING Bank Śląski 55 70 -21%
3. PKO BP 52,4 41,7 +26%

Źródło: oprac. własne na podstawie wirtualnemedia.pl

 

Traci telewizja i prasa, zyskują kina i radio

 

Do ciekawych zmian doszło w strukturze kanałów reklamowych. Dominującą pozycję utrzymała telewizja, ale przychody nadawców z tytułu emisji reklam banków spadły o 65,3 mln zł (ponad 13 proc.) – do 414 mln zł.

Rynek reklamy bankowej w I półroczu 2015 r. zanotował 6-proc. spadekDrugim największym medium pozostało radio. Stacje nadające w eterze sprzedały czas antenowy o wartości 71,3 mln zł. Przed rokiem ich przychody były o połowę, czyli 26 mln zł, mniejsze!

Trzecim wyborem okazała się reklama zewnętrzna. Właściciele nośników outdoorowych sprzedali powierzchnię wartą 41,2 mln zł, czyli o 16 proc. większą niż przed rokiem.

Jeszcze lepiej wypadły kina. Właściciele srebrnych ekranów za emisję spotów promujących banki zainkasowali 33,8 mln zł. W porównaniu do czerwca 2014 r. oznacza to wzrost o 8,2 mln zł, czyli 1/3.

Na piąte miejsce spadły magazyny. Ich przychody zmniejszyły się o 10 proc., tj. 3,7 mln zł. Rok temu pod względem budżetu ten kanał znajdował się dwa pozycje wyżej.

Najbardziej niezadowoleni mogą być wydawcy gazet. Oni sprzedali powierzchnię reklamową wartą o 30 proc. (9 mln zł) mniej niż w analogicznym okresie 2014 r. Wynik na poziomie 21 mln zł oznacza to spadek z piątego na szóste miejsce.

Najwięcej zyskały nośniki indoorowe. One, choć pozostają najmniejszym medium reklamowym, zanotowały wzrost o 94 proc.! W ujęciu nominalnym daje to 260 tys. zł więcej.

 

Maciej Kusznierewicz

 

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.