Po zwiększeniu budżetu promocyjnego o 1/3 instytucja kierowana przez Cezarego Stypułkowskiego zdetronizowała dotychczasowego lidera rynku reklamowego, czyli ING Bank Śląski. Po kilku kwartałach przerwy na podium znów znalazł się PKO BP.
[more]
Z informacji serwisu Wirtualnemedia.pl wynika, że w I półroczu br. banki przeznaczyły na reklamę w mediach (z wyłączeniem internetu) 615 mln zł. W porównaniu z takim samym okresem ubiegłego roku oznacza to spadek o prawie 6 proc. (37,5 mln zł). W 2014 r. sześć pierwszych miesięcy zakończyło się 3-proc. plusem (+20 mln zł).
Nowa czołówka
mBank, który w analogicznym okresie rok wcześniej zajął piąte miejsce, zwiększył swoje wydatki na promocję o 33 proc. Z budżetem na poziomie 65 mln zł o 10 mln wyprzedził zwycięzcę kilku poprzednich zestawień, czyli ING Bank Śląski.
Dla tego ostatniego oznacza to zmniejszenie nakładów na marketing o ponad 1/5 w porównaniu z I półroczem 2014 r. Wówczas jego budżet wyniósł 70 mln zł.
Na trzecim miejscu znalazł się PKO BP. On przeznaczył na promowanie w mediach swoich produktów i usług niecałe 42 mln zł. W ujęciu rocznym oznacza to wzrost o 1/4.
Z TOP3 wypadły BZ WBK i Bank Millennium.
Banki z największymi budżetami reklamowymi w I półroczu 2015 r.
l.p. | instytucja | wydatki w IH 2015 r. [mln zł] | wydatki IH 2014 r. [mln zł] | zmiana r/r |
1. | mBank | 65,2 | 48,9 | +33% |
2. | ING Bank Śląski | 55 | 70 | -21% |
3. | PKO BP | 52,4 | 41,7 | +26% |
Źródło: oprac. własne na podstawie wirtualnemedia.pl
Traci telewizja i prasa, zyskują kina i radio
Do ciekawych zmian doszło w strukturze kanałów reklamowych. Dominującą pozycję utrzymała telewizja, ale przychody nadawców z tytułu emisji reklam banków spadły o 65,3 mln zł (ponad 13 proc.) – do 414 mln zł.
Drugim największym medium pozostało radio. Stacje nadające w eterze sprzedały czas antenowy o wartości 71,3 mln zł. Przed rokiem ich przychody były o połowę, czyli 26 mln zł, mniejsze!
Trzecim wyborem okazała się reklama zewnętrzna. Właściciele nośników outdoorowych sprzedali powierzchnię wartą 41,2 mln zł, czyli o 16 proc. większą niż przed rokiem.
Jeszcze lepiej wypadły kina. Właściciele srebrnych ekranów za emisję spotów promujących banki zainkasowali 33,8 mln zł. W porównaniu do czerwca 2014 r. oznacza to wzrost o 8,2 mln zł, czyli 1/3.
Na piąte miejsce spadły magazyny. Ich przychody zmniejszyły się o 10 proc., tj. 3,7 mln zł. Rok temu pod względem budżetu ten kanał znajdował się dwa pozycje wyżej.
Najbardziej niezadowoleni mogą być wydawcy gazet. Oni sprzedali powierzchnię reklamową wartą o 30 proc. (9 mln zł) mniej niż w analogicznym okresie 2014 r. Wynik na poziomie 21 mln zł oznacza to spadek z piątego na szóste miejsce.
Najwięcej zyskały nośniki indoorowe. One, choć pozostają najmniejszym medium reklamowym, zanotowały wzrost o 94 proc.! W ujęciu nominalnym daje to 260 tys. zł więcej.
Maciej Kusznierewicz
Dodaj komentarz