ING Bank Śląski nadal ma największy budżet marketingowy wśród banków

Mimo mniejszych nakładów niż przed rokiem instytucja kierowana przez Małgorzatę Kołakowską pozostaje największym reklamodawcą w branży, która też zredukowała wydatki na ten cel. Cięcia objęły prawie wszystkie rodzaje mediów poza stacjami radiowymi i indoorem.

[more]

 

W okresie styczeń-październik br. banki przeznaczyły na reklamę w mediach tradycyjnych (bez internetu) 1,026 mld zł netto. W ujęciu rocznym oznacza to spadek o 33 mln zł (-3,1 proc.). Są to dane cennikowe, czyli nie uwzględniają ewentualnych rabatów udzielonych przez wydawców.

wydatki reklamowe banków w 2015 r. 

Zmiany w TOP5

 

Najważniejsze wnioski płynące z danych firmy analitycznej Kantar Media przygotowanych dla serwisu WirtualneMedia.pl:

  1. Kolejny raz po pierwszych dziesięciu miesiącach największym budżetem na marketing mógł się pochwalić ING Bank Śląski, choć jego wydatki na ten cel spadły w ujęciu rocznym o ponad 1/6. Tym samym podmiot kierowany przez Małgorzatę Kołakowską odzyskał palmę pierwszeństwa, jaką na chwilę utracił w wakacje na rzecz mBanku.
  2. Z TOP5 wypadły BZ WBK i Eurobank, które ustąpiły miejsca BGŻ BNP Paribas oraz PKO BP.
  3. Żadnemu podmiotowi nie udało się przekroczyć pułapu 100 mln zł na działania promocyjne w mediach. Przed rokiem były dwie takie instytucje (ING oraz Bank Millennium).
  4. Różnice w wydatkach na marketing wśród największych reklamodawców zmniejszyły się. Przed rokiem budżet lidera (ING) przewyższał nakłady banku z piątego miejsca (mBank) o 35 mln zł. Teraz ING wydał więcej od PKO BP o przeszło 14 mln zł.
  5. Tegoroczne wzrosty nakładów na reklamę wśród banków z czołówki zestawienia nie były tak spektakularne jak te ubiegłoroczne, gdyż w liczbach bezwzględnych nie przekroczyły 19 mln zł (BGŻ BNP Paribas). Rok temu dynamika budżetów marketingowych Eurobanku i Millennium oscylowała wokół 36 mln zł, a w ujęciu procentowym przekraczała 65 proc.

 

Najwięksi reklamodawcy wśród banków I-X 2015 r.

lp.

instytucja

Budżet I-X 2015

[mln zł]

Budżet I-X 2014

[mln zł]

Zmiana r/r

[proc.]

Zmiana r/r

[mln zł]

1.

ING Bank Śląski

95,2

112,8

-15,7%

-17,6

2.

mBank

94

77,3

+21,6%

+12,7

3.

BGŻ BNP Paribas*

81,5

62,7

+30%

+18,8

4.

Bank Millennium

81

100,2

-19,1%

-19,2

5.

PKO BP

80,8

71,2

+13,4%

+9,6

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Kantar Media, za: Wirtualnemedia.pl
* – dane porównawcze dla BGŻ BNP Paribas z 2014 r. stanowią sumę wydatków reklamowych dawnego BGŻ-tu i dawnego BNP Paribas.

 


Przypomnijmy, że po pierwszym półroczu na czele znajdował się mBank (65,2 mln zł) przed ING (55) i PKO BP (52,4). Dynamika całej branży też była wówczas ujemna, ale prawie dwa razy gorsza niż po dziesięciu miesiącach (-6 proc. r/r). Kliknij po szczegóły tamtego zestawienia.

 

Chętniej w radiu i lokalach

 

Najważniejszym kanałem reklamowym niezmiennie jest telewizja. Na emisji reklam banków stacje zarobiły w omawianym okresie prawie 720 mln zł. W porównaniu do 2014 r. oznacza to 7,5-proc. spadek. Mniej zarobili też wydawcy gazet (-18,7 proc.) i magazynów (-0,6 proc.), właściciele nośników zewnętrznych (-11,6 proc.) oraz operatorzy kinowi (-5,9 proc.).

Za to powody do zadowoleni mieli nadawcy radiowi i właściciele nośników wewnętrznych. Na spoty emitowane w eterze banki przeznaczyły prawie 118 mln zł, czyli o prawie 64 proc. więcej niż w analogicznym okresie rok temu. Jeszcze bardziej imponująca była dynamika indoor, która wyniosła 165 proc. (choć nominalnie to tylko niecałe 700 tys. zł)!

 

Wydatki banków na reklamę I-X 2015 r. wg rodzaju mediów

Medium

Wartość reklamy banków w 2015 r. [mln zł]

Wartość reklamy banków w 2014 r. [mln zł]

Zmiana r/r [proc.]

Zmiana r/r     [mln zł]

Telewizja

719,7

777,8

-7,5%

-58,1

Radio

117,7

71,9

+63,7%

+45,8

Gazety

36,6

45

-18,7%

-8,4

Magazyny

57,7

58,1

-0,6%

-0,4

Outdoor

51,4

58,1

-11,6%

-6,7

Kina

42

47,9

-5,9%

-5,9

Indoor

1,1

0,4

+165%

+0,7

razem

1026,2

1059,2

-3,1%

-33

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Kantar Media, za: Wirtualnemedia.pl

 

Maciej Kusznierewicz

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.