W wakacje branża finansowa oszczędzała na reklamach, ale nie cała..

O prawie 8 mln zł zmalały budżety marketingowe firm finansowych w III kw. br. Jednak spadek nie objął wszystkich segmentów rynku – więcej niż przed rokiem na promocję w mediach przeznaczyły banki i towarzystwa ubezpieczeniowe.

[more]

 

Z danych domu mediowego Codemedia przedstawionych przez serwis WirtualneMedia.pl wynika, że w okresie lipiec-wrzesień br. sektor finansowy przeznaczył na promocję 108 mln zł. To o 7 proc. mniej niż w analogicznym okresie rok temu (ok. 116 mln zł).

 


Banki najaktywniejsze

 

Za ten spadek w głównej mierze odpowiadają podmioty zaliczane do kategorii „instytucje finansowe”: firmy leasingowe, pożyczkowe, biura maklerskie, fundusze inwestycyjne. W ich przypadku nakłady spadły o 8 mln zł – do 26 mln. W efekcie udział tego rodzaju podmiotów w wydatkach całej branży spadł do 24 proc.

Wzrost nakładów na promocję zanotowały natomiast banki i towarzystwa ubezpieczeń. Te pierwsze przeznaczyły na to 62 mln zł, tj. o 0,26 mln zł (0,4 proc.) więcej niż przed rokiem. Ich udział w wydatkach całego sektora zwiększył się do 58 proc.

Najbardziej promowanymi produktami bankowymi w omawianym okresie były konta i kredyty gotówkowe. Te pierwsze stanowiły 38 proc. wszystkich komunikatów, drugie – 29 proc. Trzecią pozycję zajęła reklama wizerunkowa i grupowa (19 proc. przekazów reklamowych). Zdecydowanie rzadziej materiały marketingowe banków dotyczyły kart płatniczych (9 proc. komunikatów) i lokat (4 proc.).

 wydatki reklamowe banków w latach 2008-2015

 

 

Reklamy firm ubezpieczeniowych w III kw. pochłonęły 18 mln zł. Oznacza to 10-proc. wzrost w ujęciu rocznym. Udziały tego segmentu w nakładach promocyjnych całego sektora wyniósł 17 proc.

 
rynek_reklamy_finansowej_3Q15
źródło: opracowanie własne na podstawie danych Codemedia, za: WirtualneMedia.p
l
 

 

Finansowy media mix

 

W jakich kanałach mediowych reklamowały się firmy finansowe? Wciąż najwięcej budżetów marketingowych branży stanowiły spoty telewizyjne, które w minionym kwartale pochłonęły 2/3 jej wydatków na promocję.

Trochę zaskakujący jest duży spadek nakładów na reklamę usług finansowych w internecie. Od lipca do września tylko co szósta złotówka została przeznaczona na ten cel. Rok wcześniej udział reklamy online w całym torcie dochodził do 1/4.

Większe były tylko cięcia kosztów związanych z reklamą kinową (spadek o ponad połowę). Zupełnie odwrotnie było z wydatkami reklamowymi w radiu, które w stosunku do III kw. 2014 r. zwiększyły się o prawie 30 proc. To najbardziej dynamiczny wzrost. Szczegóły przedstawia tabela.

 


Udziały poszczególnych kanałów mediowych w wydatkach sektora

lp.

medium

IIIQ 2015 r. [mln zł]

różnica r/r

[proc.]

różnica r/r

[mln zł]

udział w media mix

1.

TV

70,2

+8,5%

+5,5

65%

2.

internet

16,2

-39%

-10,4

15%

3.

prasa

10

+5,8%

+0,55

9%

4.

radio

5,4

+28,6%

+1,2

5%

5.

kino

3,2

-52,2%

-3,5

3%

6.

outdoor

3,2

-23,8%

-1

3%

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Codemedia, za: WirtualneMedia.pl

 


Maciej Kusznierewicz

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.