O prawie 8 mln zł zmalały budżety marketingowe firm finansowych w III kw. br. Jednak spadek nie objął wszystkich segmentów rynku – więcej niż przed rokiem na promocję w mediach przeznaczyły banki i towarzystwa ubezpieczeniowe.
[more]
Z danych domu mediowego Codemedia przedstawionych przez serwis WirtualneMedia.pl wynika, że w okresie lipiec-wrzesień br. sektor finansowy przeznaczył na promocję 108 mln zł. To o 7 proc. mniej niż w analogicznym okresie rok temu (ok. 116 mln zł).
Banki najaktywniejsze
Za ten spadek w głównej mierze odpowiadają podmioty zaliczane do kategorii „instytucje finansowe”: firmy leasingowe, pożyczkowe, biura maklerskie, fundusze inwestycyjne. W ich przypadku nakłady spadły o 8 mln zł – do 26 mln. W efekcie udział tego rodzaju podmiotów w wydatkach całej branży spadł do 24 proc.
Wzrost nakładów na promocję zanotowały natomiast banki i towarzystwa ubezpieczeń. Te pierwsze przeznaczyły na to 62 mln zł, tj. o 0,26 mln zł (0,4 proc.) więcej niż przed rokiem. Ich udział w wydatkach całego sektora zwiększył się do 58 proc.
Najbardziej promowanymi produktami bankowymi w omawianym okresie były konta i kredyty gotówkowe. Te pierwsze stanowiły 38 proc. wszystkich komunikatów, drugie – 29 proc. Trzecią pozycję zajęła reklama wizerunkowa i grupowa (19 proc. przekazów reklamowych). Zdecydowanie rzadziej materiały marketingowe banków dotyczyły kart płatniczych (9 proc. komunikatów) i lokat (4 proc.).
Reklamy firm ubezpieczeniowych w III kw. pochłonęły 18 mln zł. Oznacza to 10-proc. wzrost w ujęciu rocznym. Udziały tego segmentu w nakładach promocyjnych całego sektora wyniósł 17 proc.
źródło: opracowanie własne na podstawie danych Codemedia, za: WirtualneMedia.pl
Finansowy media mix
W jakich kanałach mediowych reklamowały się firmy finansowe? Wciąż najwięcej budżetów marketingowych branży stanowiły spoty telewizyjne, które w minionym kwartale pochłonęły 2/3 jej wydatków na promocję.
Trochę zaskakujący jest duży spadek nakładów na reklamę usług finansowych w internecie. Od lipca do września tylko co szósta złotówka została przeznaczona na ten cel. Rok wcześniej udział reklamy online w całym torcie dochodził do 1/4.
Większe były tylko cięcia kosztów związanych z reklamą kinową (spadek o ponad połowę). Zupełnie odwrotnie było z wydatkami reklamowymi w radiu, które w stosunku do III kw. 2014 r. zwiększyły się o prawie 30 proc. To najbardziej dynamiczny wzrost. Szczegóły przedstawia tabela.
Udziały poszczególnych kanałów mediowych w wydatkach sektora
lp. |
medium |
IIIQ 2015 r. [mln zł] |
różnica r/r [proc.] |
różnica r/r [mln zł] |
udział w media mix |
1. |
TV |
70,2 |
+8,5% |
+5,5 |
65% |
2. |
internet |
16,2 |
-39% |
-10,4 |
15% |
3. |
prasa |
10 |
+5,8% |
+0,55 |
9% |
4. |
radio |
5,4 |
+28,6% |
+1,2 |
5% |
5. |
kino |
3,2 |
-52,2% |
-3,5 |
3% |
6. |
outdoor |
3,2 |
-23,8% |
-1 |
3% |
Maciej Kusznierewicz
Dodaj komentarz