Podatek bankowy uderzył w rynek reklamowy ubezpieczycieli?

Od stycznia do czerwca br. firmy ubezpieczeniowe wydały na marketing o 40 proc. mniej niż w analogicznym okresie rok temu. Nowym liderem zostało Nationale-Nederlanden TunŻ, które jako jedno z nielicznych zwiększyło budżet.

[more]

 

Z danych firmy analitycznej Kantar Media przygotowanych dla Wirtualnych Mediów wynika, że w I półroczu br. nakłady reklamowe zakładów ubezpieczeń w mediach tradycyjnych wyniosły 93,6 mln zł. W ujęciu rocznym oznacza to spadek o 39,7 proc. (61,1 mln zł). Są to dane opracowane na podstawie oficjalnych cenników nadawców i nie uwzględniają potencjalnych rabatów.

 

NN przeskakuje Axę

 

Co było przyczyną redukcji budżetów marketingowych przez ubezpieczycieli?wydatki reklamowe firm ubezpieczeniowych Prawdopodobnie podatek od niektórych instytucji finansowych (tzw. podatek bankowy), jakim również zostały objęte aktywa podmiotów z tego sektora. Od lutego co miesiąc zakłady ubezpieczeń i asekuracji muszą płacić fiskusowi daninę w wysokości 0,0366 proc. od nadwyżki powyżej 2 mld zł sumy bilansowej (kwota wolna).

Cięcia wydatków nie objęły wszystkich instytucji. Spośród pięciu największych reklamodawców branży ubezpieczeniowej dwóch wydało na ten cel więcej niż przed rokiem. Były to: Nationale-Nederlanden Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie (dawne ING TunŻ,+2,6 mln zł) oraz 4Life Direct (+0,2 mln zł).

Najbardziej nakłady na promocję w mediach ściął ubiegłoroczny lider, czyli Axa Direct. W ujęciu rocznym jej budżet skurczył się niemal o połowę. W efekcie firma ta spadła na trzecie miejsce zestawieniu największych reklamodawców ubezpieczeniowych.

 

Największe budżety reklamowe wśród ubezpieczycieli

lp.

firma

I półrocze 2016

[mln zł]

I półrocze 2015

[mln zł]

Zmiana r/r

[proc.]

1.

Nationale-Nederlanden TUnŻ

15,6

13

+20%

2.

Liberty Ubezpieczenia

11,4

14,9

-23%

3.

Axa Direct

8,7

16,2

-46%

4.

Link4 TU

8,3

10,3

-19%

5.

4Life Direct

7,4

7,2

+3%

Źródło: opracowane własne na podstawie wirtualnemedia.pl

 

Do kina na reklamy polis

 

Wśród kanałów komunikacji marketingowej prowadzonej przez firmy z branży ubezpieczeniowej wciąż dominuje telewizja. W I półroczu medium to pochłonęło 2/3 wydatków reklamowych sektora. Nominalnie było to 58,2 mln zł, czyli o 78,9 mln zł (58 proc.) mniej niż przed rokiem.

Zmalały też nakłady na marketing w gazetach (-43 proc.), na bilbordach (-99 proc.) i nośnikach wewnętrznych (-96 proc.). Większym zainteresowaniem marketerów cieszyły się natomiast: radio (wydatki o 132 proc. do góry), magazyny (+73 proc.) i reklama kinowa (aż +411 proc.). Ośmiokrotny wzrost tej ostatniej sprawił, że w mediamiksie przesunęła się ona z piątego na trzecie miejsce.

 

Gdzie reklamują się ubezpieczyciele?

Medium

I półrocze 2016

[mln zł]

I półrocze 2015

[mln zł]

Zmiana r/r

[proc.]

TV

58,2

137,1

-58%

radio

16,7

7,2

+132%

kina

9,2

1,8

+411%

magazyny

7,8

4,5

+73%

gazety

1,6

2,8

-43%

outdoor

0,016

1,6

-99%

indoor

0,006

0,144

-96%

Źródło: opracowane własne na podstawie wirtualnemedia.pl

 


Maciej Kusznierewicz

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.