Od stycznia do czerwca br. firmy ubezpieczeniowe wydały na marketing o 40 proc. mniej niż w analogicznym okresie rok temu. Nowym liderem zostało Nationale-Nederlanden TunŻ, które jako jedno z nielicznych zwiększyło budżet.
[more]
Z danych firmy analitycznej Kantar Media przygotowanych dla Wirtualnych Mediów wynika, że w I półroczu br. nakłady reklamowe zakładów ubezpieczeń w mediach tradycyjnych wyniosły 93,6 mln zł. W ujęciu rocznym oznacza to spadek o 39,7 proc. (61,1 mln zł). Są to dane opracowane na podstawie oficjalnych cenników nadawców i nie uwzględniają potencjalnych rabatów.
NN przeskakuje Axę
Co było przyczyną redukcji budżetów marketingowych przez ubezpieczycieli? Prawdopodobnie podatek od niektórych instytucji finansowych (tzw. podatek bankowy), jakim również zostały objęte aktywa podmiotów z tego sektora. Od lutego co miesiąc zakłady ubezpieczeń i asekuracji muszą płacić fiskusowi daninę w wysokości 0,0366 proc. od nadwyżki powyżej 2 mld zł sumy bilansowej (kwota wolna).
Cięcia wydatków nie objęły wszystkich instytucji. Spośród pięciu największych reklamodawców branży ubezpieczeniowej dwóch wydało na ten cel więcej niż przed rokiem. Były to: Nationale-Nederlanden Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie (dawne ING TunŻ,+2,6 mln zł) oraz 4Life Direct (+0,2 mln zł).
Najbardziej nakłady na promocję w mediach ściął ubiegłoroczny lider, czyli Axa Direct. W ujęciu rocznym jej budżet skurczył się niemal o połowę. W efekcie firma ta spadła na trzecie miejsce zestawieniu największych reklamodawców ubezpieczeniowych.
Największe budżety reklamowe wśród ubezpieczycieli
lp. |
firma |
I półrocze 2016 [mln zł] |
I półrocze 2015 [mln zł] |
Zmiana r/r [proc.] |
1. |
Nationale-Nederlanden TUnŻ |
15,6 |
13 |
+20% |
2. |
Liberty Ubezpieczenia |
11,4 |
14,9 |
-23% |
3. |
Axa Direct |
8,7 |
16,2 |
-46% |
4. |
Link4 TU |
8,3 |
10,3 |
-19% |
5. |
4Life Direct |
7,4 |
7,2 |
+3% |
Do kina na reklamy polis
Wśród kanałów komunikacji marketingowej prowadzonej przez firmy z branży ubezpieczeniowej wciąż dominuje telewizja. W I półroczu medium to pochłonęło 2/3 wydatków reklamowych sektora. Nominalnie było to 58,2 mln zł, czyli o 78,9 mln zł (58 proc.) mniej niż przed rokiem.
Zmalały też nakłady na marketing w gazetach (-43 proc.), na bilbordach (-99 proc.) i nośnikach wewnętrznych (-96 proc.). Większym zainteresowaniem marketerów cieszyły się natomiast: radio (wydatki o 132 proc. do góry), magazyny (+73 proc.) i reklama kinowa (aż +411 proc.). Ośmiokrotny wzrost tej ostatniej sprawił, że w mediamiksie przesunęła się ona z piątego na trzecie miejsce.
Gdzie reklamują się ubezpieczyciele?
Medium |
I półrocze 2016 [mln zł] |
I półrocze 2015 [mln zł] |
Zmiana r/r [proc.] |
TV |
58,2 |
137,1 |
-58% |
radio |
16,7 |
7,2 |
+132% |
kina |
9,2 |
1,8 |
+411% |
magazyny |
7,8 |
4,5 |
+73% |
gazety |
1,6 |
2,8 |
-43% |
outdoor |
0,016 |
1,6 |
-99% |
indoor |
0,006 |
0,144 |
-96% |
Maciej Kusznierewicz
Dodaj komentarz