Jak dopisać się do spisu wyborców bez wychodzenia z domu? Pomoże nam bankowość internetowa siedmiu banków, która dają dostęp do profilu zaufanego, a ten służy do podpisania wniosku online. Termin upływa we wtorek 8 października.
Bankowość internetowa kojarzy się przede wszystkim ze zleceniem przelewów z poziomu komputera czy telefonu. Jednak bankowe konto online może posłużyć również do załatwienia spraw urzędowych bez wychodzenia z domu. Taką jak np. dopisanie się do spisu wyborców w wyborach parlamentarnych, które odbędą się 13 października.
Bankowość internetowa umożliwia dopisanie się do spisu wyborców
Jak to zrobić? Najpierw musimy zadbać o narzędzia potrzebne do zdalnego kontaktowania się z urzędami. Chodzi o:
- Skrzynkę na platformie ePUAP
- E-dowód albo podpis kwalifikowany lub profil zaufany.
Najszybciej, najłatwiej i najtaniej wyrobimy ten ostatni, zwany też eGo. Co to takiego? Tym mianem określa się cyfrowe narzędzie służące do potwierdzania tożsamości w zdalnych kontaktach z administracją publiczną. Uzyskamy je w urzędzie miasta (gminy) lub oddziale ZUS-u. Taką możliwość dają również największe banki. Są to:
- PKO BP wraz z Inteligo,
- Bank Pekao,
- Santander,
- ING Bank Śląski,
- mBank,
- Bank Millennium,
- Alior Bank wraz z T-Mobile Usługami Bankowymi.
Wystarczy znaleźć odpowiednią opcję w bankowości internetowej danej instytucji. Przykładowo w Banku Millennium znajduje się ona w zakładce Moje Finanse i sekcji MilleUrząd (tam też składa się w wnioski o 500+, wyprawkę i dostęp do konta osoby odprowadzającej składki ZUS). Każdy profil zaufany jest ważny przez trzy lata. W każdej chwili przedłużymy termin ważności.
Ważne! Jeśli otworzyliśmy konto osobiste przez internet i nie potwierdziliśmy swojej tożsamości w oddziale banku, nie będziemy mieć dostępu do profilu zaufanego przez bankowość internetową. Zmienimy to, odwiedzając placówkę swojego banku.
Jak dopisać się do spisu wyborców przez internet
- Wejść na stronę https://www.gov.pl/web/gov/dopisz-sie-do-spisu-wyborcow
- Kliknąć niebieski baner Dopisz się do spisu wyborców
To przekieruje nas na stronę login.gov.pl - Zalogować się np. profilem zaufanym
- Zaznaczyć powód dopisania do spisu
Wtedy musimy podać adres pobytu w dniu wyborów - Wypełnić wniosek
Zostaniemy przekierowany na stronę pz.gov.pl - Podpisać wniosek profilem zaufanym
Po wybraniu tej opcji zostaniemy przekierowani na stronę logowania do bankowości internetowej swojego banku.
Uwaga! Wniosek online o dopisanie do spisu wyborców można składać do 8 października (wtorek). Urzędnik ma trzy dni robocze na jego rozpatrzenie. Powiadomienie o załatwieniu sprawy (pozytywnie lub negatywnie) przyjdzie e-mailem.
Powiadomienia e-mail ustawimy w skrzynce ePUAP: Moja skrzynka (prawy górny róg ekranu) → Operacje (w pasku po lewej stronie) → Ustawienia (zaznaczyć zawsze i zapisać zmiany).
Jeśli na stałe mieszkamy poza miejscem zameldowania, powyższą procedurę będziemy musieli przechodzić przed każdymi wyborami. By tego uniknąć, można się przemeldować albo dopisać do rejestru wyborców (to na jego podstawie powstaje spis).
Zrobimy to również online. Wtedy wchodzimy na stronę https://www.gov.pl/web/gov/uslugi-dla-obywatela. W zakładce Meldunek i wybory klikamy „Złóż wniosek o wpisanie do rejestru wyborców (usługa online)” i postępujemy wedle wskazówek na ekranie.
Maciej Kusznierewicz
Dodaj komentarz