Wychodząc naprzeciw osób zainteresowanych założeniem własnej firmy, opisujemy, jak wygląda rejestracja działalności gospodarczej w najważniejszych krokach. Podpowiadamy, jak uprościć formalności i przezwyciężyć trudności związane z tym procesem.
Materiał zewnętrzny
Początkującym przedsiębiorcom formalności związane z założeniem własnej firmy jawią się często jako trudne i skomplikowane. Jednak wielu związanych z tym problemów można uniknąć.
Kluczem do sukcesu jest poznanie najważniejszych zagadnień oraz przepisów dotyczących rejestracji działalności gospodarczej. Wyjaśniamy, które z nich mają największe znaczenie. Podsuwamy sposoby na uproszczenie formalności i obejście problemów z tym związanych.
Rejestracja działalności gospodarczej w CEIDG
Wniosek o założenie firmy należy złożyć w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Można to zrobić online. Tak następuje oficjalna rejestracja działalności gospodarczej.
Warto dodać, że założenie firmy przez internet umożliwiają nawet niektóre banki, w tym PKO BP, Santander i mBank. Odbywa się to przy okazji zakładania konta lub z poziomu systemu transakcyjnego.
Wnioski składane w CEIDG są jednocześnie zgłoszeniem do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej. W ten sposób przedsiębiorca otrzymuje numer REGON.
Ważne! Działalność gospodarczą można rozpocząć w dniu złożenia wniosku CEIDG-1, a dowodem wpisu do jest wydruk tego dokumentu.
Numerem identyfikacyjnym przedsiębiorcy w CEIDG jest NIP. Pod tym skrótem kryje się Numer Identyfikacji Podatkowej.
Rejestracja firmy w tej centralnej ewidencji umożliwia przedsiębiorcy również zgłoszenie siebie jako płatnika składek społecznych w ZUS-ie oraz zgłoszenie identyfikacyjne lub aktualizacyjne do urzędu skarbowego. Ten ostatni wybiera się ze względu na siedzibę firmy.
Wymagane dane do założenia firmy to przede wszystkim:
- nazwa firmy;
- przedmiot działalności określony kodem PKD;
- adres siedziby;
- data rozpoczęcia działalności.
Dodajmy, że rejestracja działalności gospodarczej w CEIDG jest bezpłatna.
Zgłoszenie firmy w ZUS-ie i urzędzie skarbowym
Proces założenia jednoosobowej działalności gospodarczej obejmuje również zgłoszenie do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) i urzędu skarbowego (US).
Składający wniosek w CEIDG mają możliwość dołączenia deklaracji zgłoszeniowej do ZUS-u (np. ZUS ZFA), która zawiera informacje o płatniku składek oraz zatrudnianych przez niego pracownikach i współpracownikach. Nie należy o tym zapominać! Przedsiębiorcy mają prawny obowiązek opłacania składek na Fundusz Pracy, ubezpieczenie zdrowotne oraz ubezpieczenie emerytalne.
Podobnie wygląda to w przypadku formalności w urzędzie skarbowym. Rejestracji w celu umożliwienia rozliczeń podatkowych również można dokonać przy okazji składania wniosku CEIDG-1.
Pozostałe formalności dotyczące założenia działalności gospodarczej
Na tym formalności związane z rejestracją działalności gospodarczej się nie kończą. O czym jeszcze trzeba pamiętać?
Podmioty zatrudniające pracowników muszą również zgłosić ten fakt w Państwowej Inspekcji Pracy. Konieczne jest też wyrobienie pieczątek.
W zależności od formy prawnej oraz branży i zakresu działalności przedsiębiorstwa należy także spełnić inne wymagania, np. uzyskać koncesję.
Natomiast założenie rachunku firmowego w banku nie zawsze jest konieczne. Jednoosobowa firma, która nie jest płatnikiem VAT, może korzystać z ROR-u właściciela.
Jak widać, rejestracja działalności gospodarczej to proces złożony. Na szczęście można go znacząco uprościć i tym samym zredukować ryzyko błędów.
Najlepszym sposobem będzie skorzystanie z usług biura prowadzącego księgowość. Zgierz to miasto, w którym wzrost liczby nowych firm jest bardzo dynamiczny. Tego rodzaju usługi oferuje tam firma Cyrek Finance. W ramach współpracy zapewnia ona kompleksową obsługę istniejących przedsiębiorstw, ale też pomoc na każdym etapie zakładania biznesu.
CyrekFinance.com
Dodaj komentarz