Finansowanie z leasingu jak od linijki

drobny biznes najchętniej bierze tańszy leasing
fot. pixabay.com

W pierwszych trzech kwartałach finansowanie z leasingu wyniosło prawie 73 mld zł i w ujęciu rocznym zwiększyło się o 15 proc. Identyczną dynamikę, którą napędzały głównie zakupy samochodów, branża zanotowała w samym III kwartale i po I półroczu. Cały rok zapowiada się rekordowo.

Mimo spowolnienia gospodarczego (ujemna dynamika PKB w I półroczu i prognozowany niewielki plus w II półroczu) finansowanie z leasingu stabilnie rośnie na poziomie dwucyfrowym. Z danych organizacji branżowej ZPL wynika, że w kolejnych okresach dynamika wzrostu jest niemal identyczna.

Finansowanie z leasingu w pierwszych trzech kwartałach 2023

W pierwszych dziewięciu miesiącach 2023 finansowanie z leasingu wyniosło 72,8 mld zł. To o niemal 15 proc. (9,4 mld zł) więcej niż w tym samym okresie ub. r.

Identyczny wzrost nastąpił zarówno w samym trzecim kwartale (z 21,8 do 25 mld zł), jak i pierwszej połowie roku (z 41,4 do 47,5 mld zł). Nieco szybciej (+18 proc.) branża rozwijała się I kwartale, a nieco wolniej (12 proc.) – w drugim kwartale.

negocjacje i skargi na banki
fot. pixabay.com

Eksperci Związku Polskiego Leasingu prognozują, że w całym 2023 po raz pierwszy w historii wartość udzielonego finansowania może przekroczyć 100 mld zł. Przed rokiem było to 88 mld zł, a dynamika okazała się praktycznie zerowa (+0,09 proc.).

Dla porównania w tym roku to faktoring boryka się ze spowolnieniem. Po trzech kwartałach firmy faktoringowe wykupiły wierzytelności o 3 proc. mniejsze niż rok wcześniej. W czerwcu dynamika była na 1-proc. plusie.

Leasing rośnie na samochodach i kolei

Tak jak we wcześniejszych latach tak i w tym roku finansowanie z leasingu pojazdami stoi, zwłaszcza osobowymi i dostawczymi. I to one są od początku roku motorem wzrostu branży. Dynamika oscyluje wokół 30 proc.

Leasing konsumencki w Toyota Banku
Fot. Toyota Bank

Tak dobre wyniki są w pierwszej kolejności efektem znacznie większej dostępności nowych samochodów i skróceniem czasu ich dostaw. Obecnie finansujemy auta z zamówień złożonych jeszcze w minionym roku – mówi Monika Constant, prezes ZPL.

W pierwszych trzech kwartałach klienci nabyli w ten sposób samochody o wartości 51,8 mld zł. Z tego za 29,3 mld zł (+31 proc.) odpowiadały auta osobowe, a za 5 mld zł (+16 proc.) – dostawcze. Mocno (39 proc., do 926 mln zł) zwiększyło się też finansowanie leasingiem autobusów.

Większe niż w tym samym okresie rok wcześniej były też zakupy w sektorze kolejowym (820 mln zł) i nieruchomości (550 mln zł). W tym pierwszym wzrost wyniósł 228 proc., w drugim – 103 proc. (z tego w samym trzecim kwartale – 532 proc.).

Znów mniej chętnych na finansowanie leasingiem maszyn i urządzeń

Kolejny kwartał z rzędu przedsiębiorcy rzadziej nabywali z wykorzystaniem leasingu maszyny i urządzenia (-3 proc.) oraz sprzęt IT (-5 proc.).

Z tym że w tej pierwszej grupie sytuacja była bardzo zróżnicowana. Niektóre sektory (gastronomia, budownictwo) odnotowały dużą zwyżkę, inne (urządzenia dla przemysłu spożywczego i do produkcji tworzyw sztucznych) – spadek.

W efekcie udział maszyn i urządzeń w strukturze finansowania leasingiem zmalał w ciągu roku z 29 do 25 proc. Odbyło się to kosztem pojazdów, które odpowiadały za 72 proc. wartości transakcji. Rok wcześniej było to 67 proc. Udział pozostałych grup pozostał stabilny na poziomie 1 proc.


Maciej Kusznierewicz

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.