Wydatki banków na reklamę na plusie, ale z minusem

wydatki reklamowe banków

W I połowie 2024 wydatki banków na reklamę wzrosły o ponad 4 proc. Jednak w samym II kwartale zmalały o 2 proc., co było pierwszą taką sytuacją od przeszło trzech lat. Pozostałe sektory świata finansowego kontynuowały redukowanie budżetów marketingowych. Aczkolwiek ubezpieczyciele prawdopodobnie spróbowali zmienić trend.

Wg danych agencji Publicis Media, do których dotarliśmy, banki w I połowie 2024 zwiększyły wydatki na reklamę. Jednak w samym II kwartale przycięły nieco budżety marketingowe. To pierwsza taka sytuacja od przeszło trzech lat.

Jednak spośród największych sektorów branży finansowej po raz kolejny to właśnie banki okazały motorem wzrostu nakładów na ten cel.

Wydatki banków na reklamę w I połowie 2024

W I połowie 2024 wydatki banków na reklamę wyniosły 182,6 mln zł. W ujęciu rocznym zwiększyły się o 7,5 mln zł, czyli 4,3 proc. To powyżej wskaźnika inflacji, który wg GUS-u miał wartość 2,7 proc.

Z tym że biorąc pod uwagę tylko okres od kwietnia do czerwca, nakłady zmalały o 1,9 mln zł, czyli 2 proc. (94,2 vs 96,1 mln zł). Przypomnijmy, że w I kwartale br. wydatki banków na reklamę wzrosły o 12 proc.

Wydatki reklamowe banków w ujęciu kwartalnym i ich dynamika
Obliczenia: ObiektywneFinanse.pl || Dane: Publicis Media

Jeśli pominiemy sezonowość, okaże się, że po raz ostatni banki redukowały budżety marketingowe w I kwartale 2021. Wtedy z powodu nawrotu pandemii i ponownych restrykcji, np. zamkniętych kin, robiły tak wszystkie instytucje finansowe.

Kto od stycznia do czerwca br. wiódł prym w nakładach na promocję w mediach? Tu nie ma zaskoczeń. Największymi reklamodawcami w sektorze bankowym pozostały:

  • ING Bank Śląski, który utrzymał pozycję lidera,
  • Credit Agricole, który awansował z trzeciej pozycji zajmowanej w marcu,
  • mBank, który spadł z drugiego miejsca po I kwartale.

Wydatki banków na reklamę w I połowie roku i ich dynamika

OkresBudżet [mln zł]Dynamika r/r [proc.]
Połowa 2024182,6+4%
Połowa 2023175,1+17%
połowa 2022149,5+39%
połowa 2021107,6+0,6%
połowa 2020107-32%
połowa 2019157,1
Opracowanie: ObiektywneFinanse.pl || Dane: Publicis Media

Coraz mniejsze budżety marketingowe firm finansowych

Jak wypadły inne główne sektory? Generalnie kontynuowały ograniczanie budżetów marketingowych.

Aczkolwiek z tego trendu w II kwartale wyłamały się firmy pożyczkowe, leasingodawcy oraz fundusze inwestycyjne. Od kwietnia do czerwca instytucje te zwiększyły wydatki reklamowe o 11 proc. (z 40,8 mln zł rok wcześniej do 45,3 mln zł). Z tym że w skali całego półrocza dynamika okazała się minimalnie ujemna (-0,6 proc., spadek z 76,4 do 75,9 mln zł).

Czy to zmiana trendu? By to stwierdzić, musimy poczekać na kolejne dane.

Wydatki banków na reklamę w I połowie 2024
Źródło: Publicis Media

Ubezpieczyciele nawet zdynamizowali cięcia nakładów na promocję. O ile w I kwartale zmniejszyli wydatki reklamowe o 17 proc. (z 14,8 do 12,3 mln zł), tak w całym półroczu – już o 23 proc. (z 31,5 do 24,3 mln zł). Zatem od kwietnia było to -28 proc. (z 16,7 do 12 mln zł).

Podobną drogą szły domy maklerskie, czyli firmy dystrybuujące akcje, obligacje, produkty strukturyzowane. Przy czym one akurat ograniczyły tempo redukowania nakładów marketingowych z 10 proc. w marcu do 2 proc. na koniec czerwca. W efekcie w skali całego półrocza ograniczyły wydatki reklamowe o niespełna 4 proc. (z 5,5 do 5,3 mln zł).

Cała branża finansowa wydała na promocję w mediach 404,7 mln zł. To nie tylko o 3,3 proc. więcej niż rok wcześniej. W ujęciu bezwzględnym to najwięcej od 2015. W I kwartale dynamika wyniosła 4 proc. (wzrost ze 178,6 do 185,7 mln zł), a w II kwartale zwolniła do 2,7 proc. (zwyżka z 213,2 do 219 mln zł).

Wydatki banków na reklamę w podziale na rodzaj mediów

Tradycyjnie wydatki banków na reklamę w największym stopniu zostały ulokowane w formacie wideo (48,3 proc. wszystkich nakładów) oraz internecie (42,2 proc.).

Wydatki banków i innych firm finansowych na reklamę w I połowie 2024 w podziale na rodzaj mediów
Źródło: Publicis Media

W stosunku do poprzedniego roku udział obu tych kanałów w rynku reklamowym się zwiększył (o 0,4-0,5 pkt proc.). Natomiast w porównaniu z I kwartałem br. internet minimalnie (0,1 pkt proc.) stracił, a wideo wyraźnie (1,5 pkt proc.) zyskało.


Maciej Kusznierewicz

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.