
W I kwartale 2025 nakłady banków na reklamę przekroczyły 100 mln zł, co zdarzyło się po raz drugi z rzędu. Ponadto po raz pierwszy od dłuższego czasu wzrost wydatków marketingowych branży finansowej nie opierał się tylko na bankach.
W pierwszych trzech miesiącach br. na rynku reklamy finansowej doszło do kilku istotnych wydarzeń. Jednym z nich był fakt, że kwartalne nakłady banków na reklamę po raz drugi w historii (a po raz pierwszy w tym okresie roku) przekroczyły 100 mln zł.
Nakłady banków na reklamę w I kwartale 2025
Wg udostępnionych nam przez agencję Publicis Media danych wydatki reklamowe banków w I kwartale 2025 wyniosły 100,1 mln zł. W porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego zwiększyły się o 14 proc. (12,3 mln zł).
Próg ten został przekroczony drugi raz w historii. Pierwszy raz zdarzyło się to w końcówce ub. r. To o tyle istotne, że rynek reklamowy w tej branży charakteryzuje się sezonowością. Każdego roku instytucje finansowe najwięcej na promocję w mediach przeznaczają w drugim i czwartym kwartale.
Które banki wydały na reklamę najwięcej w I kwartale 2025? Tradycyjnie największymi marketerami okazały się:
- ING Bank Śląski
- Credit Agricole
- mBank.
Nakłady banków na reklamę na otwarciu roku
Okres | Budżety łącznie [mln zł] | Dynamika r/r [proc.] |
---|---|---|
1q 2025 | 100,1 | +14% |
1q 2024 | 87,8 | +11% |
1q 2023 | 79,4 | +36% |
1q 2022 | 57,9 | +38% |
1q 2021 | 42 | -24% |
1q 2020 | 55,1 | -6% |
1q 2019 | 58,5 |
Wydatki reklamowe instytucji finansowych mocno w górę
Na początku roku rosły nie tylko nakłady banków na reklamę. Wydatki na ten cel zwiększały też podmioty z innych sektorów branży finansowej. To zdarzyło się po raz pierwszy od wielu kwartałów. Od dłuższego czasu motorem wzrostu w tej kwestii były bowiem banki.
Wśród ubezpieczycieli dynamika przekroczyła 87 proc. (wzrost z 12,6 do 23,6 mln zł). Firmy pożyczkowe, towarzystwa funduszy inwestycyjnych oraz leasingodawcy podnieśli nakłady na marketing o ponad 53 proc. (z 31,2 do 47,9 mln zł). Natomiast domy maklerskie promujące akcje, obligacje i produkty strukturyzowane zrobiły to równo o połowę (z 0,8 do 1,2 mln zł).
Wart odnotowania jest także fakt, że cała branża od stycznia do końca marca br. wydała na marketing 234,6 mln zł. To pierwsza taka sytuacja od dekady [zobacz szczegóły]. Ponadto nakłady reklamowe branży finansowej zwiększyły się o ponad 26 proc. To dynamika nienotowana na otwarciu roku od wielu lat.
Nakłady banków na reklamę w I kwartale 2025 wg klas mediów
W pierwszych trzech miesiącach roku nakłady banków oraz innych instytucji finansowych na reklamę koncentrowały się na wideo oraz internecie. W stosunku do kwartału otwierającego ub. rok udział pierwszej kategorii zwiększył się z 46,8 do 52,6 proc., a drugiej zmalał z 42,2 do 38,8 proc.
Do przetasowań doszło na dalszych pozycjach wśród klas mediów. Otóż z miejsca trzeciego na piąte spadło kino. Jej udział w mediamiksie skurczył się przeszło trzykrotnie (z 3,8 do 1,2 proc.).
Wyprzedziły je radio (4 proc.) oraz outdoor (2,9 proc.). Oba typy mediów były chętniej wybierane niż rok wcześniej przez reklamodawców z branży finansowej. Marginalny udział prasy drukowanej, czyli magazynów i dzienników, zmniejszył się jeszcze bardziej (odpowiednio do: 0,5 i 0,1 proc. globalnych nakładów).
Maciej Kusznierewicz
Dodaj komentarz