Finansowanie leasingowe się rozpędza

Leasing pojazdów w 2023 wykazał największą dynamikę wzrostu ze wszystkich grup aktywów
Fot. materiały prasowe / Toyota Bank

Z kwartału na kwartał finansowanie leasingowe wykazuje coraz większą dynamikę wzrostu. Przedstawiciele instytucji finansowych podnoszą wcześniej zrewidowane prognozy na cały rok. Wyjaśniamy, co odpowiada za ten rozwój.

Coraz lepsza sytuacja gospodarcza sprawia, że podmioty leasingowe coraz chętniej sięgają po finansowanie leasingowe. Z kwartału na kwartał dynamika wartości zawartych umów jest coraz większa. Szczególnie udany III kwartał sprawił, że przedstawiciele branży podnieśli wcześniej zrewidowane o połowę w dół prognozy na cały rok.

Finansowanie leasingowe po dziewięciu miesiącach 2025

Wg danych ZPL udzielone od lipca do końca września finansowanie leasingowe wyniosła 28,6 mld zł. To o 13 proc. (3,3 mld zł) więcej niż w analogicznym okresie ub. r. Z tego w samym sierpniu i wrześniu było to jeszcze więcej (odpowiednio: 13,5 oraz 16,9 proc.).

Finansowanie leasingowe w 2025 w ujęciu kwartalnym
Opracowanie: ObiektywneFinanse.pl na podstawie danych ZPL

Był to więc kolejny kwartał szybszej dynamiki wzrostu tej formy finansowania inwestycji firmowych. W efekcie po dziewięciu miesiącach 2025 ich wartość osiągnęła poziom 85,3 mld zł. To o 8 proc. (6,3 mld zł) więcej niż rok wcześniej.

Jednak słabe otwarcie tego roku (+1,2 proc.) wciąż ciąży firmom leasingowym. Rozwijają się one wolniej od pierwotnych założeń. Te przewidywały 13-proc. wzrost w całym 2025. Po I półroczu prognozę obniżono do 6 proc.

Teraz ją podniesiono. Dlaczego? Przedstawiciel Związku Polskiego Leasingu wskazuje na trzy powody:

  1. Mocny popyt konsumpcyjny
  2. Odblokowanie inwestycji unijnych
  3. Poprawa w eksporcie.

– Obecny rok to czas odbicia inwestycji i wzrostu napędzanego konsumpcją. Mimo utrzymującej się niepewności geopolitycznej sytuacja makroekonomiczna w Polsce poprawia się: rośnie popyt krajowy, eksport powoli odbija, a pieniądze programów unijnych zaczynają trafiać do przedsiębiorstw – wyjaśnia Marcin Nieplowicz, główny ekonomista EFL i ZPL.

Dwa motory rynku leasingu w Polsce

Coraz większe finansowanie aktywów leasingiem ma dwa główne silniki. Pierwszym są pojazdy lekkie, które stanowią ponad połowę (56 proc.) całego rynku leasingu. W tym sektorze wartość zawieranych umów rośnie z kwartału na kwartał.

Finansowanie leasingowe po trzech kwartałach 2025
Źródło: Związek Polskiego Leasingu

Dynamika finansowania pojazdów lekkich po umiarkowanym wzroście w pierwszym kwartale o 4,5 proc. przyspieszyła do 12,6 proc. w drugim kwartale. W trzecim była bliska tempu rozwoju z ostatnich dwóch lat i wyniosła 18 proc. – mówi ekspert ZPL.

Jego zdaniem pozostanie tak w kolejnych miesiącach. Sprzyjać będzie temu bazujący na popycie konsumpcyjnym scenariusz rozwoju gospodarczego kraju.

Struktura finansowania ruchomości leasingiem po trzech kwartałach 2025
Źródło: Związek Polskiego Leasingu

Drugim motorem wzrostu finansowania jest pożyczka leasingowa (+29 proc. po trzech kwartałach). Firmy najchętniej wybierają ją do zakupu maszyn i urządzeń. Dotyczy to zwłaszcza rolnictwa, gdzie na początku roku zmieniły się przepisy (powrócono do korzystnych dla przedsiębiorców rozwiązań).

W kategorii maszyn i urządzeń pożyczka leasingowa odpowiada za 40 proc. wartości zawartych umów. W skali całego rynku jest to 15 proc. (12,7 mld zł po trzech kwartałach).

– Jednak ostatnie sześć miesięcy przyniosło odbicie również w samym leasingu. Szczególnie widać to było we wrześniu [+15,6 proc.] – zastrzega Marcin Nieplowicz.


Maciej Kusznierewicz

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.