Mimo ujemnej dynamiki PKB finansowanie leasingiem w I połowie 2023 wyraźni odbiło po ubiegłorocznym dołku i osiągnęło rekordowy poziom. Motorem wzrostu były pojazdy. Zmalały nakłady na maszyny i urządzenia oraz IT.
Z danych Związku Polskiego leasingu wynika, że branża ma za sobą rekordowe półrocze. W I połowie 2023 finansowanie leasingiem wyniosło 47,8 mld zł, rosnąc o 6,2 mld zł. w stosunku do tego samego okresu roku poprzedniego. Stało się tak mimo spowolnienia gospodarczego.
Wartość portfela czynnych umów zwiększyła się o prawie 14 proc. – do 196 mld zł. To więcej niż saldo kredytów inwestycyjnych opiewające na 167 mld zł.
Rekordowe finansowanie leasingiem w I połowie 2023
Kilka miesięcy temu eksperci ZPL-u szacowali, że po znaczącym spowolnieniu w 2022, gdy dynamika wyhamowała do zera, w tym roku finansowanie leasingiem wzrośnie o 8-9 proc. Faktyczne tempo wzrostu okazało się niemal dwukrotnie większe i wyniosło 15 proc.
Wynik jest godny podkreślenia tym bardziej, że został osiągnięty przy malejącym PKB. W I kwartale w ujęciu rocznym skurczył się on o 0,3 proc. Ujemną wartość ekonomiści przewidują też na II kwartał.
Na przyspieszenie w branży złożyły się nie tylko wyższe ceny, które podniosły wartość leasingowanych aktywów. Przybyło też umów na finansowanie leasingiem.
– Obecnie odnotowujemy również wzrosty wolumenowe, czyli liczby transakcji. To pozwala optymistycznie spojrzeć w przyszłość. Do wciąż inwestujących dużych firm dołączyły też małe i najmniejsze podmioty, w tym mikroprzedsiębiorstwa i jednoosobowe działalności gospodarcze – mówi prezes ZPL Monika Constant.
Zobacz strukturę klientów firm leasingowych.
Wyraźne odbicie po pierwszych sześciu miesiącach sprawiło, że prognozy na cały 2023 również zweryfikowano w górę. Przedstawiciele branży spodziewają się, że finansowanie leasingiem po raz pierwszy przekroczy 100 mld zł rocznie.
– To historyczne wydarzenie. Nasza branża wspina się na leasingowy szczyt. Pomijając nieruchomości, które są ciągle na minusie, łącznie aktywa sfinansowane przez firmy leasingowe na koniec roku mogą wynieść nawet 102 mld zł wobec 87,5 mld na koniec 2022 – mówi Monika Constant.
W leasingu pojazdy ważniejsze od maszyn
Tradycyjnie wzrost wartości udzielonego finansowania napędzały pojazdy. Ich udział w strukturze zakupionych w ten sposób aktywów znów przekroczył 70 proc. Ich zakup pochłonął łącznie 34 mld zł.
To o ponad 22 proc. więcej niż rok wcześniej. Przy czym najbardziej zwiększyło się finansowanie leasingiem samochodów osobowych (29,6 proc.). Drugie miejsce pod tym względem przypadło autobusom (28,1 proc.), a trzecie – ciągnikom siodłowym (23,6 proc.).
Finansowanie pojazdów lekkich i ciężkich zwiększyło udziały w rynku leasingowym kosztem maszyn i urządzeń. Nakłady na nie zmalały o niecałe 2 proc. (ok. 220 mln zł) – do 12 mld zł. Dlaczego tak się stało?
– Leasing nie funkcjonuje bez otoczenia makroekonomicznego. Odnotowujemy skrócenie czasów dostaw w europejskim przemyśle. Dzięki temu wyraźnie zwiększyła się dostępność komponentów, a więc i pojazdów w Europie – opisuje Paweł Pach, przewodniczący Rady ZPL.
Oczywiście sytuacja w grupie maszyn i urządzeń była zróżnicowana. Najbardziej (34 proc.) zwiększyło się finansowanie leasingiem maszyn dla przemysłu spożywczego (425 mln zł). W największym stopniu (-16 proc.) zmalało zainteresowanie leasingiem sprzętu medycznego (569 mln zł).
Leasingowe hity I półrocza 2023
Największy wzrost finansowania leasingiem:
- kolej +215 proc. (do 490 mln zł),
- stacje ładowania pojazdów elektrycznych +107 proc. (do 2,9 mln zł),
- sprzęt dla przemysłu spożywczego +34 proc. (do 425 mln zł).
Leasingowe kity I półrocza 2023
Największy spadek finansowania leasingiem:
- wiatraki i turbiny (-)100 proc. (w I półroczu członkowie ZPL nie zawarli żadnej umowy),
- statki (-)32 proc. (do 147 mln zł),
- fotowoltaika (-)25 proc. (do 494 mln zł).
W trzecim kwartale 2023 finansowanie z leasingu także solidnie się zwiększyło. Motorem wzrostu ponownie okazał się zakup samochodów.
Maciej Kusznierewicz
Dodaj komentarz