Uwzględnione w zestawieniu Best Global Brands najdroższe marki finansowe świata 2023 zwiększyły swoją wartość o 6 proc. – do ponad 200 mld dol. Ponownie najcenniejszym znakiem towarowym został amerykański bank inwestycyjny JP Morgan. Najbardziej w górę poszła wycena Allianza.
Zajmująca się doradztwem w zakresie marketingu i sprzedaży firma Interbrand po raz 24. przygotowała zestawienie 100 najcenniejszych brandów o zasięgu globalnym – Best Global Brands 2023.
Znalazło się w nim 12 firm z branży finansowej. W pewnym sensie są to więc najdroższe marki finansowe świata 2023.
Best Global Brands warte ponad 3 bln dol.
Przygotowywany na bazie 100 tys. wskaźników ranking cechuje się dużą stabilnością. W porównaniu z poprzednim rokiem pojawiły się w nim tylko dwie nowe nazwy. Można tłumaczyć to faktem, że globalne marki mają ugruntowaną pozycję i raczej harmonijnie się rozwijają. Innym trudno więc naruszyć status quo.
Najcenniejszymi brandami ponownie zostali technologiczni giganci: Apple (502,7 mld dol.), Microsoft (316,7 mld dol.) i Google (276,9 mld dol.). Progiem wejścia do zestawienia okazał się pułap 6 mld dol.
Całą setkę specjaliści wycenili na 3,27 bln dol. To o 5,7 proc. (180 mld dol.) więcej niż rok wcześniej. Z tym że dynamika wzrostu wartości wyraźnie wyhamowała (z 16 proc. w 2022). Brandy z top 10 okazały się droższe od pozostałych 90 (1,737 vs 1,649 bln dol.).
Najdroższe marki finansowe świata 2023 przyhamowały
Tak jak w ubiegłym roku najdroższym brandem w 2023 z sektora finansowego został amerykański bank inwestycyjny JP Morgan. Twórcy rankingu ocenili jego wartość na 25,9 mld dol.
Na drugim miejscu, tak jak przed rokiem, uplasował się wydawca kart płatniczych American Express z wyceną na poziomie 24,1 mld zł. Trzecią pozycję zajął ubezpieczeniowy Allianz (20,85 mld dol.), który ponownie osiągnął największą dynamikę wartości marki (+12 proc.).
Najdroższe marki finansowe świata 2023 zwiększyły wycenę o 6 proc. (11,45 mld dol.). Za całą dwunastkę trzeba byłoby zapłacić 201,25 mld dol.
Do wzrostu przyczyniły się niemal wszystkie brandy z jednym wyjątkiem. Wartość marki Goldman Sachs zmalała o 2 proc. (do 14,2 mld dol.).
W porównaniu z ubiegłorocznym zestawieniem w klasyfikacji sektorowej nie zaszły żadne zmiany. Z tym że niemal każdy brand urósł w tempie kilkukrotnie wolniejszym niż w 2022.
Najcenniejsze marki finansowe w Best Global Brands 2023
lp. | Marka | Wartość [mld dol.] | Zmiana proc. [r/r] |
1. (26.) | JP Morgan | 25,9 | 6% |
2. (28.) | American Express | 24,1 | 9% |
3. (31.) | Allianz | 20,85 | 12% |
4. (37.) | Visa | 18,6 | 8% |
5. (40.) | PayPal | 17,8 | 4% |
6. (41.) | Mastercard | 17,1 | 6% |
7. (44.) | Axa | 16,4 | 4% |
8. (54.) | Goldman Sachs | 14,2 | -2% |
9. (58.) | Citi | 13,6 | 5% |
10. (65.) | HSBC | 11,7 | 4% |
11. (66.) | Morgan Stanley | 11,4 | 3% |
12. (77.) | Santander | 9,6 | 7% |
Maciej Kusznierewicz
Dodaj komentarz