Wydatki banków na reklamę w 2024 delikatnie w górę

wydatki reklamowe banków

W 2024 wydatki banków na reklamę zwiększyły się o prawie 6 proc. – do ponad 373 mln zł. Szczególnie udana pod tym względem była końcówka roku, która przyniosła zdecydowane odbicie pod dwóch spadkowych kwartałach. Po trzech latach przerwy największym marketerem w branży ponownie został ING Bank Śląski.

Po dwóch spadkowych kwartałach w końcówce ubiegłego roku wydatki banków na reklamę wzrosły. W efekcie cały 2024 również zamknął się na niewielkim plusie.

Wydatki banków na reklamę przestały maleć?

Wg udostępnionych nam danych agencji Publicis Groupe wydatki banków na reklamę w 2024 wyniosły 373,5 mln zł. To o 20,1 mln zł więcej niż rok wcześniej. Dynamika wzrostu na poziomie +6 proc. okazała się najmniejsza od początku pandemii, gdy instytucje finansowe mocno cięły nakłady na marketing.

Wydatki banków na reklamę w latach 2018-2024
Opracowanie: ObiektywneFinansae.pl || Dane: Publicis Groupe

Przypomnijmy, że w drugim i trzecim kwartale budżety reklamowe banków malały w ujęciu rok do roku. Zdarzyło się tak pierwszy raz od dawna.

Jednak ostatni kwartał ub. r. przyniósł 15-proc. odbicie (największe od lata 2023). To spowodowało, że wydatki banków na reklamę wzrosły do 111,5 mln zł. Tak hojnie w takim krótkim czasie banki nie promowały się w mediach od lat.

Kwartalne wydatki banków na reklamę w latach 2021-2024
Opracowanie: ObiektywneFinansae.pl || Dane: Publicis Groupe

Które przeznaczyły na ten cel najwięcej? Na tym polu od dłuższego czasu niepodzielnie panują:

  1. ING Bank Śląski,
  2. Credit Agricole oraz
  3. mBank.

Bank z lwem w logo wrócił na szczyt po trzech latach, detronizując organizację kierowaną przez Piotra Kwiatkowskiego. Aczkolwiek w ciągu roku również dochodziło między nimi do przetasowań na reklamowym podium.

Wydatki banków na reklamę w 2024 znów motorem w branży finansowej

O ile wydatki banków na reklamę systematycznie rosną, tak maleją wśród firm leasingowych, pożyczkowych i funduszy inwestycyjnych. Stało się tak drugi rok z rzędu. Cięcia w budżetach promocyjnych wyniosły tam 2 proc. (3,5 mln zł) Rok wcześniej było to -8 proc.

Wydatki reklamowe banków i innych instytucji finansowych w 2024
Źródło: Publicis Groupe

Podobna tendencja panuje w sektorze ubezpieczeniowym. Ten zmniejszył nakłady na marketing o 5 proc. (3 mln zł). Rok wcześniej skala redukcji budżetów reklamowych przez ubezpieczycieli przekroczyła 1/5. Nadzieją na zmianę trendu może być fakt, że w drugiej połowie 2024 firmy te podnosiły wydatki na reklamę.

Podobnie czyniły domy maklerskie i inne podmioty oferujące akcje, obligacje, produkty strukturyzowane. W ich przypadku wzrost nakładów na marketing wyniósł 12 proc.

Branża finansowa jako całość przeznaczyła w 2024 na reklamę 787 mln zł. To o 4,5 proc. (24 mln zł) więcej niż rok wcześniej i najwięcej od 2015 [zobacz wykres]. Jednak cały rynek reklamowy urósł o 9 proc. – do 13 mld zł.

Gdzie i jak reklamowały się banki i inne instytucje finansowe w 2024?

Nieco ponad połowę swoich budżetów marketingowych przeznaczyły na format wideo. Jego udział w nakładach na marketing wzrósł z 51,5 do 53,1 proc. Minimalnie zwiększyły się także wydatki na promocję w internecie. Mniej chętnie reklamowały się w radiu, kinach, magazynach oraz na nośnikach zewnętrznych.

Struktura wydatków reklamowych branży finansowej w 2024 i 2023

Rodzaj / format reklamowyUdział w 2024 [proc.]Udział w 2023 [proc.]
Wideo53,1%51,5%
Internet36,9%36,7%
Radio4,5%4,8%
Kina2,8%3,5%
Outdoor1,2%1,9%
Gazety1,3%1,3%
Magazyny0,2%0,4%
Opracowanie: ObiektywneFinanse.pl || Dane: Publicis Groupe

Maciej Kusznierewicz

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.