Wydatki marketingowe banków wzrosły bardziej niż inflacja

wydatki reklamowe banków

Ubiegłoroczne wydatki marketingowe banków po wzroście o ponad 13 proc. sięgnęły 355 mln zł. Sektor ciągnął w górę nakłady reklamowe całej branży finansowej, których dynamika okazała się symboliczna. Układ sił między marketerami się nie zmienił.

Banki mają za sobą udany rok. Jak podaje UKNF, w 2023 ich zyski się zwiększyły się o 159 proc. (do 27,9 mld zł). Wyraźnie wzrosły też ich budżety reklamowe.

Mało tego. Sektor bankowy był jednym z motorów wzrostu nakładów promocyjnych całej branży finansowej.

Wydatki marketingowe banków w 2023

Ta ostatnia w 2023 wydała na reklamę zaledwie o 900 tys. zł więcej niż rok wcześniej – 743,1 mln zł. Natomiast wydatki marketingowe banków poszły w górę o 42,1 mln zł.

Wydatki marketingowe banków w latach 2018-2023

Pomijając pandemiczny rok 2020, dynamika na poziomie 0,1 proc. okazała się najwolniejsza od czterech lat. W efekcie ubiegłoroczne nakłady reklamowe branży finansowej wciąż były mniejsze niż w 2018, gdy wyniosły 745,4 mln zł [zobacz dane].

Skumulowane budżety reklamowe banków agencja Publicis Groupe oszacowała na 354,7 mln zł. W ujęciu rocznym zwiększyły się one o 13,5 proc. To najlepszy wynik ze wszystkich sektorów i więcej od zeszłorocznej inflacji, która wg GUS-u wyniosła 11,4 proc.

Wydatki reklamowe banków i innych sektorów finansowych w 2023
Źródło: Publicis Groupe

Aczkolwiek banki nie miały na tym polu dużej konkurencji. Intensywniej niż rok wcześniej promowały się jeszcze tylko domy maklerskie. One przeznaczyły na reklamę 9,2 mln zł, czyli o 4,5 proc. więcej niż w 2022.

Natomiast wydatki marketingowe instytucji finansowych (firmy pożyczkowe, leasingowe, towarzystwa funduszy inwestycyjnych) zmalały o prawie 8 proc. – do 173,8 mln zł. Jeszcze większe cięcia przeprowadziły towarzystwa ubezpieczeniowe. Te zredukowały budżety reklamowe o 21,5 proc. – do 64,8 mln zł.

Wydatki marketingowe banków największe w końcówkach roku

Wydatki marketingowe banków rosły w każdym z kwartałów. Tradycyjnie najlepsze pod tym względem były: końcówka roku (97 mln zł) oraz drugi kwartał (95,8 mln zł). Jednak największa dynamika wystąpiła w pierwszych trzech miesiącach (37 proc.). Ponowne odbicie nastąpiło w wakacje (20 proc.).

Układ sił na rynku reklamy bankowej się nie zmienił. Największymi marketerami pozostały: Credit Agricole, ING Bank Śląski oraz mBank. Identycznie było rok wcześniej.

Kwartalne wydatki reklamowe banków w latach 2022-2023

kwartał2023 [mln zł]2022 [mln zł]Dynamika [proc.]
Q179,457,937,1%
Q295,891,64,6%
Q382,568,520,4%
Q49794,62,5%
Opracowanie: ObiektywneFinanse.pl || Dane: Publicis Groupe

Gdzie reklamują się firmy finansowe?

Banki lokowały swoje budżety reklamowe głównie w internecie. Jednak udział tego medium w torcie reklamowym branży ponownie się skurczył i spadł poniżej 50 proc. – do 47,1 proc. Zyskały za to: telewizja, radio, kino i outdoor.

Na uwagę zasługuje wzrost nakładów marketingowych w gazetach. To pierwsza taka sytuacja od lat.

Wydatki marketingowe banków i całej branży finansowej w 2023 w podziale na klasy mediów
Źródło: Publicis Groupe

Maciej Kusznierewicz

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.