Wydatki reklamowe banków 2022 na pięcioletnim maksie

rynek reklamy bankowej i najhojniejsi reklamodawcy wśród banków

Wydatki reklamowe banków w 2022 zwiększyły się o 20 proc. Dzięki temu nie tylko przewyższyły poziom sprzed pandemii, ale też były wyższe niż w 2018. Banki szczególną aktywnością w mediach wykazały się w drugim i czwartym kwartale. Po kilku latach największym marketerem przestał być ING Bank Śląski.

Z danych udostępnionych nam przez agencję Publicis Media wynika, że w 2022 banki zwiększyły wydatki reklamowe. Robiły to nawet chętniej niż rok wcześniej.

Więcej na marketing wydał cały sektor finansowy. Jednak z 6-proc. dynamiką wypadł raczej słabo na tle innych branż.

Wydatki reklamowe banków 2022 w górę o 1/5

Wydatki reklamowe banków w 2022 wyniosły 316 mln zł. To o niespełna 52 mln zł więcej niż rok wcześniej. Tym samym przebiły poziom nie tylko sprzed pandemii (to stało się już po trzecim kwartale), ale też z 2018. Wówczas banki przeznaczyły na promocję w mediach niespełna 305 mln zł.

Wydatki reklamowe banków w latach 2018-2022

Najbardziej aktywne w tej materii były w II kwartale i IV kwartale. W każdym z nich wydały na marketing po 95 mln zł. Dlaczego właśnie wtedy?

Wiosną banki bardzo wyraźnie, częściowo pod naciskiem polityków, podniosły oprocentowanie lokat. Natomiast pod koniec roku stawki na najlepszych depozytach osiągnęły swoje maksimum w tym cyklu, czyli 8-8,5 proc. Oba przypadki stanowiły świetną okazję, by się tym pochwalić w mediach.

Dynamika wzrostu budżetów promocyjnych na poziomie 20 proc. oznacza, że również w ujęciu realnym poszły one w górę. Przypomnijmy, że wg GUS-u inflacja w ub. r. sięgnęła 14,4 proc. Przed rokiem wydatki reklamowe banków urosły o 19 proc. (42,8 mln zł).

Najwięksi reklamodawcy wśród banków w 2022
Źródło: Publicis Media

Największym reklamodawcą wśród banków został Credit Agricole [zobacz jeden z jego spotów promujących lokatę na 10 proc.]. Tym samym zdetronizował on ING Bank Śląski, który w ostatnich latach liderował zestawieniu [zobacz dane o nakładach sektora finansowego na promocję w 2021 roku, 2020 roku i 2019 roku]. Na trzecie miejsce kosztem Banku Millennium wrócił mBank.

Większe budżety marketingowe w sektorze finansowym

Wydatki reklamowe urosły też w innych segmentach branży finansowej. Firmy leasingowe, fundusze inwestycyjne oraz instytucje pożyczkowe zwiększyły je o 5 proc. – do 176 mln zł.

Towarzystwa ubezpieczeniowe podniosły nakłady na marketing o 11 proc. W efekcie sięgnęły one 80 mln zł.

W przypadku instytucji oferujących akcje i obligacje było to 26 proc. Łącznie promowanie tych produktów pochłonęło prawie 9 mln zł.

Wydatki reklamowe w branży finansowej w 2022
Źródło: Publicis Media

Cały sektor finansowy wydał w 2022 na obecność mediach 730,8 mln zł. W porównaniu z rokiem poprzednim oznacza to wzrost o 6 proc., czyli 41,5 mln zł.

Spośród 10 branż, które zwiększyły budżety reklamowe, gorzej wypadła tylko higiena i pielęgnacja (4,4 proc.). Jednak w ub. r. sześć sektorów zredukowało nakłady na marketing. Najbardziej ścięły je podmioty działające w obszarze produktów domowego użytku (-31,6 proc.).

Odwrót banków od internetu

Tak jak w poprzednich latach również w 2022 wydatki reklamowe banków oraz całego sektora skoncentrowane były na internecie. To medium pochłonęło nieco ponad połowę (51,1 proc.) budżetów.

Wydatki reklamowe banków 2022 w podziale na klasy mediów
Źródło: Publicis Media

Jednak udział kanału online w mediamiksie ponownie się skurczył. Rok wcześniej wyniósł bowiem 53,3 proc., a przed dwoma laty – 57,9 proc.

Swoją pozycję w budżetach promocyjnych instytucji finansowych systematycznie odbudowuje telewizja. W ub. r. miała ona 39,5-proc. udział w mediamiksie. W 2021 było to 37,9 proc., a dwa lata wcześniej – 33,5 proc. Jednak do poziomu sprzed pandemii (43 proc.) jeszcze jej brakuje.

Sprawdź, ile wyniosły wydatki marketingowe banków w 2023.


Maciej Kusznierewicz

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.