Inwestycje leasingowe zwolniły

drobny biznes najchętniej bierze tańszy leasing oraz WIBOR w leasingu
fot. pixabay.com

W okresie od stycznia do czerwca 2025 inwestycje leasingowe wzrosły, ale nie w takim stopniu, w jakim spodziewali się analitycy. Po części winę za to ponosi prezydent USA. Jednak druga połowa roku ma być lepsza.

W I połowie 2025 inwestycje leasingowe okazały się mniejsze od oczekiwań ekspertów. Choć druga połowa roku ma być lepsza, to dynamika wzrostu finansowania tą metodą wyhamuje o połowę.

Inwestycje leasingowe w I połowie 2025

Wg danych ZPL od stycznia do czerwca br. firmy leasingowe sfinansowały zakup aktywów o wartości 56,7 mld zł. To o 5,6 proc. (3 mld zł) więcej w porównaniu z tym samym okresem ub. r.

Po niemrawym początku roku (+1,3 proc.) w II kwartale inwestycje leasingowe wyraźnie przyspieszyły. Wzrost sięgnął niemal 10 proc.

Inwestycje leasingowe w I połowie 2025 w podziale na najważniejsze sektory
Źródło: Związek Polskiego Leasingu

Jednak nie wystarczyło to, żeby branża zrealizowała wcześniejsze założenia. W efekcie eksperci skorygowali prognozy na cały rok. Obroty leasingodawców mają w 2025 zwiększyć się nie o 13 proc. rok do roku, tylko o 6 proc.

Skąd to spowolnienie? Przedstawiciele Związku Polskiego Leasingu tłumaczą to:

  1. Polityką celną USA
    Chaotyczne decyzje administracji Donalda Trumpa co do wysokości ceł wywołały w przedsiębiorstwach niepewność. To osłabiło ich chęć do inwestowania.
  2. Opóźnieniami w przekazywaniu środków unijnych
    Powstało mniej przedsięwzięć infrastrukturalnych, niż zakładano. Realizacja innych się przeciągnęła. Deweloperzy rozpoczęli mniej nowych projektów. To wszystko sprawiło, że zmalało zainteresowanie leasingiem maszyn budowlanych, które stanowią prawie 1/5 całego sektora maszyn i urządzeń, czyli ponad 4 proc. całego rynku.
  3. Korektą cen pojazdów ciężarowych
    Co prawda liczba transakcji wzrosła, ale nie skompensowało to spadku wartości zakupów. Po spadku o 4 proc. w poprzednim roku średnia cena leasingowanego pojazdu ciężarowego w I półroczu zmalała o kolejne 5 proc. – do 263 tys. zł. Segment ten odpowiada za 1/6 całego rynku.

Czynniki napędzające leasing w II połowie 2025

Zdaniem specjalistów w II części roku inwestycje leasingowe się zwiększą. Prognozy zakładają, że wyniosą ok. 60 mld zł.

Inwestycje leasingowe w I połowie 2025 w podziale na rodzaj aktywów

Sprzyjać temu będzie:

  1. Wzrost konsumpcji wewnętrznej
    Branże nastawione na produkcję krajową radzą sobie lepiej niż te uzależnione od eksportu.
  2. Kumulacja w wydatkowaniu środków unijnych
    Z bieżącej perspektywy unijnej oraz Krajowego Planu Odbudowy do wydania będzie 100 mld zł. To trzykrotnie więcej niż w 2024.
  3. Coraz szybsze tempo wzrostu PKB
    Dynamika ma się zwiększać z kwartału na kwartał (od 3,2 proc. w I kwartale do 4,1 proc. pod koniec roku).
  4. Stopniowa poprawa koniunktury w Niemczech i strefie euro
    Wybrani członkowie UE to nasi najważniejsi partnerzy handlowi. Sytuacja w ich gospodarkach mocno rzutuje na to, co dzieje się u nas.

Maciej Kusznierewicz

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.