Budżety banków na reklamę nadal okazałe

wydatki reklamowe banków

Budżety banków na reklamę oparły się wahaniom, które dotknęły inne sektory branży finansowej, i stabilnie rosły w pierwszych dwóch kwartałach 2025. W obu przekroczyły poziom 100 mln zł. Wśród największych marketerów doszło do istotnej zmiany.

W I półroczu instytucje finansowe nie szczędziły środków na reklamę. Mimo nieco słabszego II kwartału wydały na ten cel najwięcej w ostatniej dekadzie. Nakłady na marketing zwiększyła większość sektorów.

Budżety banków na reklamę w I połowie 2025

Wg danych udostępnionych nam przez agencję Publicis Groupe budżety banków na reklamę w I połowie 2025 wyniosły 204,6 mln zł. To o prawie 13 proc. (23 mln zł) więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej.

Budżety banków na reklamę w ujęciu kwartalnym 2021-2025
Opracowanie: ObiektywneFinanse.pl || Dane: Publicis Groupe

W samym II kwartale banki przeznaczyły na marketing 104,5 mln zł (+11,4 proc. r/r, czyli 10,7 mln zł). Zatem trzeci kwartał z rzędu ich wydatki reklamowe utrzymały się powyżej granicy 100 mln zł. Przypomnijmy, że na początku br. wyniosły 100,1 mln zł, a pod koniec ub. r. – rekordowe w skali kwartału 111,5 mln zł.

Kto najintensywniej się promował? Tradycyjnie największymi marketerami okazały się ING Bank Śląski [zobacz jedną z reklam] oraz Credit Agricole [zobacz jeden z klipów z udziałem Dawida Podsiadły i Martyny Wojciechowskiej]. Jednak po raz pierwszy od dłuższego czasu w czołowej trójce największych reklamodawców wśród banków zabrakło mBanku. Zastąpił go BNP Paribas [obejrzyj filmik promocyjny z udziałem Igi Świątek].

Wydatki reklamowe sektora finansowego w I połowie 2025

W okresie od stycznia do czerwca nie tylko budżety banków na reklamę się zwiększyły. O 27 proc. wzrosły one również wśród firm leasingowych, towarzystw funduszy inwestycyjnych oraz instytucji pożyczkowych. W sumie sięgnęły 96 mln zł przy 75,6 mln zł rok wcześniej.

Wydatki reklamowe branży finansowej wg sektorów w I połowie 2025
Źródło: Publicis Groupe

Jeszcze szybciej nakłady reklamowe zwiększyli ubezpieczyciele. W tym sektorze dynamika wyniosła 68 proc., co w ujęciu nominalnym przełożyło się na 41,5 mln zł. Rok wcześniej było to 24,7 mln zł.

W I połowie 2025 spośród głównych sektorów branży finansowej jedynie domy maklerskie ograniczyły wydatki na reklamę. Przeznaczyły na nią 4,3 mln zł, czyli o 0,5 mln zł mniej niż w tym samym okresie 2024.

Przy czym spadek okazał się trochę zaskakujący, ponieważ w I kwartale podmioty oferujące akcje i obligacje zwiększyły nakłady na promocję o 50 proc. Jednak w II kwartale zredukowały je o ponad 1/5. W efekcie całe półrocze zamknęły z wynikiem -10 proc.

Jak rosły budżety reklamowe banków i innych firm finansowych

Wydatki reklamowe całej branży finansowej eksperci oszacowali na 472,1 mln zł. To o 17 proc. więcej niż rok wcześniej i najwięcej w minionych 10 latach.

Wydatki reklamowe branży finansowej w I połowie roku w latach 2015-2025
Źródło: Publicis Groupe

Na tym polu finanse uległy tylko motoryzacji, gdzie tempo wzrostu nakładów na promocję w I półroczu przekroczyło 22 proc. Przy czym w pierwszych trzech miesiącach dynamika była większa niż w II kwartale (26 vs 9 proc.).

Zjawisko to wystąpiło we wszystkich analizowanych sektorach finansowych. W większości z nich wiosną można było zaobserwować ostre hamowanie w kwestii wydatków na marketing. Owszem nadal rosły, ale już wolniej. Na tym tle jedynie budżety banków na reklamę okazały stabilne (+14 proc. i +11 proc.).

Czy w związku z tym w II półroczu instytucje finansowe będą ciąć wydatki na promocję? Tego dowiemy się niebawem.

Dynamika roczna wydatków reklamowych w sektorach finansowych w I i II kwartale 2025


Q1 2025Q2 2025
Banki+14%+11%
Instytucje finansowe
(firmy leasingowe, TFI, firmy pożyczkowe)
+53%+8%
Ubezpieczyciele+87%+48%
Domy maklerskie+50%-22,5%
Cała branża finansowa+26%+9%
Źródło: obliczenia własne ObiektywneFinanse.pl na podstawie danych Publicis Groupe

Maciej Kusznierewicz

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.