Banki z najlepszą i najgorszą obsługą klienta

wybór konta osobistego i oszczędnościowego

Najbardziej zadowolone z poziomu obsługi są osoby korzystające z usług ING Banku Śląskiego. Na przeciwległym biegunie satysfakcji znajdują się kontrahenci BGŻ BNP Paribas, Citi Handlowego i PKO BP.

Firma badawcza ARC Rynek i Opinia zapytała Polaków w wieku 18-59 lat mających konto w banku o poziom zadowolenia z poszczególnych aspektów obsługi klienta. Konsultanci pytali ankietowanych o ocenę siedmiu sfer odnoszących się do relacji konsumenta z bankiem. Pod lupę wzięto: bankowość internetową, bankowość mobilną, stronę www, wizyty w oddziale, infolinię, opłaty i prowizje oraz problemy i reklamacje.

Zdalna obsługa klienta banku lepsza niż w placówce

Badanie, które objęło 15 największych podmiotów, zdominował ING Bank Śląski. Instytucja zarządzana przez Brunona Bartkiewicza uzyskała najwyższą notę w czterech z siedmiu kategorii. Na przeciwległym biegunie znalazły się: BGŻ BNP Paribas, PKO BP i Citi Handlowy.

Najlepsze i najgorsze banki

Obszar obsługi Bank
Najlepszy Najgorszy
bankowość internetowa ING Bank Śląski BGŻ BNP Paribas
bankowość mobilna ING Bank Śląski Citi Handlowy
strona www ING Bank Śląski BGŻ BNP Paribas
wizyta w oddziale ING Bank Śląski PKO BP
infolinia mBank Raiffeisen Polbank
opłaty i prowizje Bank Pocztowy PKO BP
problemy i reklamacje mBank Citi Handlowy
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych ARC Rynek i Opinia

Warto zauważyć, że statystycznie wyżej oceniamy poziom satysfakcji z obsługi kanałami zdalnymi niż tradycyjnymi. Być może wynika to z dostępności tych pierwszych. W trakcie bankowania z poziomu komputera czy smartfona nie jesteśmy ograniczani małą liczbą dostępnych stanowisk, niedogodnymi godzinami otwarcia oddziału, procesem identyfikacji i weryfikacji czy długim czasem oczekiwania. A to właśnie te czynniki najbardziej pogarszają nasze zadowolenie podczas wizyty w oddziale i rozmowy z pracownikiem infolinii.

Ocena jakości usług bankowych

Skala: 1 – 10 pkt (1 – bardzo źle, 10 – bardzo dobrze)

źródło: ARC Rynek i Opinia

Młody i wykształcony klient banku => niezadowolony z obsługi

Generalnie poziom obsługi w bankach lepiej oceniają klienci w średnim wieku (45-59 lat) oraz osoby z wykształceniem podstawowym i zawodowym. Im młodszy i bardziej wykształcony klient, tym mniejsze zadowolenie z usług bankowych. Zapewne takie osoby są bardziej świadomie swoich praw konsumenckich w relacjach z instytucjami finansowymi. Wiedzą, czego mogą od nich oczekiwać, i nie boją się tego artykułować.

Najbardziej krytyczni do jakości obsługi w bankach są mężczyźni i osoby najlepiej wykształcone – mówi Grzegorz Sygnowski z ARC Rynek i Opinia. Zwraca przy tym uwagę, że są to wartości średnie.

oddzial_banku

W każdej grupie demograficznej można bowiem wskazać najbardziej cenione instytucje. Takie podmioty najlepiej odpowiadają potrzebom tych zbiorowości.

Przy analizie szczegółowej widać, że są banki lepiej oceniane przez ludzi młodych, i takie, które są lepiej oceniane na przykład przez osoby z wyższym wykształceniem. Przykładowo Alior Bank ma najwyższe noty wśród osób z wyższym wykształceniem. BPH doceniają ludzie młodzi z niskimi dochodami. Bank Millennium cieszy się najlepszą opinią wśród młodych ze średnimi dochodami – wyjaśnia Sygnowski.

Równocześnie istnieją banki, w których zadowolenie z usług znacząco odbiega od średniej rynkowej. Dla nich jest to sygnał, powinny przeanalizować potrzeby swoich klientów, wyciągnąć stosowne wnioski i wdrożyć odpowiednie działania.


Maciej Kusznierewicz

2 Komentarze

  1. „Najbardziej krytyczni w stosunku do jakości oferowanej przez banki są mężczyźni i osoby najwyżej wykształcone” 🙂
    Odzwierciedla moją opinię, najgorszy z najgorszych to Alior Bank.
    Mateusz, wykształcenie naukowe. 35 lat z małym plusem 🙂

    • Hm, to interesujące, co Pan pisze. Czyli przez 9 lat (tekst pochodzi z 2016) nic się nie zmieniło w Alior Banku pod względem obsługi klienta?
      Proszę napisać, co wpłynęło na Pana ocenę.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.