Najcenniejsze polskie marki finansowe są warte ok. 12,5 mld zł, czyli 4 proc. mniej niż przed rokiem. Podium tworzą te same marki co w 2013 r. Po raz kolejny najdroższym jest brand PKO BP, za używanie którego trzeba zapłacić 3,58 mld zł.
XI edycja rankingu „Rzeczpospolitej” na najcenniejsza polską markę przyniosła rekord wartości notowanych znaków towarowych. Wartość 330 brandów oszacowano na 61,5 mld zł. To o 0,5 mld zł więcej od dotychczas najlepszego wyniku z 2010 r. W porównaniu z ubiegłym rokiem wycena zwiększyła się o 1,8 mld zł (ok. 3 proc.).
Ósmy raz z rzędu najdroższym polskim znakiem towarowym został Orlen. Warto tego brandu obliczono na 4,4 mld zł. To o 0,5 mld zł więcej niż w 2013 r. Dalej znalazły się: PKO BP, Biedronka, Plus i PZU.
Zdrożały tylko dwie polskie marki finansowe
Gorzej wiodło się markom finansowym. Choć brandy tego sektora odpowiadają za 1/5 całego rankingu, ich wartość zmniejszyła się w ujęciu rocznym o 4 proc. Obecnie za używanie znaków towarowych 21 banków i firm ubezpieczeniowych trzeba zapłacić ok. 12,5 mld zł.
Tak jak przed rokiem najdroższe okazały się PKO BP, PZU i Bank Pekao. Jednak ich wartość spadła odpowiednio o: 3 proc. (118,4 mln zł), 10 proc. (227,5 mln zł) i 7 proc. (94,2 mln zł).
Dlaczego najcenniejsze polskie marki finansowe staniały? Zdaniem twórców rankingu za redukcją wartości marek finansowych stoi obniżka stóp procentowych. Spowodowała ona spadek przychodów, które stanowią jedno ważny parametr w metodologii szacowania ceny brandu).
Spadki dotknęły wszystkie marki finansowe za wyjątkiem BZ WBK i mBanku. Wycena tej pierwszej zwiększyła się aż o 62 proc. (jeden z najbardziej dynamicznych wzrostów w całym zestawieniu) – do 865,5 mln zł. Dzięki temu kojarząca się z zielonym kolorem marka wskoczyła na czwarte miejsce w zestawieniu branżowym i 12. w ogólnym.
Wartość marki mBanku okazała się o 4 proc. większa niż przed rokiem. Nominalnie wycena poszła w górę o 24 mln zł.
Największe zmiany in minus dotknęły znaki towarowe Noble Banku (-28 proc.), BPH (-25 proc.) i Getin Banku (-24 proc.). Ten ostatni zdołał jednak zachować miejsce w TOP10 branży. Przez rok wartość pierwszej dziesiątki stopniała z 10,965 do 10,623 mld zł.
Najcenniejsze polskie marki finansowe w 2014
l.p. |
marka |
wartość [mln zł] |
zmiana r/r [proc.] |
1. |
PKO BP |
3581,2 |
-3% |
2. |
PZU |
2302,6 |
-10% |
3. |
Bank Pekao |
1254 |
-7% |
4. |
BZ WBK |
865,5 |
+62% |
5. |
mBank |
702,3 |
+4% |
6. |
Getin Bank |
602,6 |
-24% |
7. |
Bank Millennium |
516,1 |
-15% |
8. |
Warta |
463,3 |
-14% |
9. |
BPH |
335,6 |
-25% |
10. |
Alior Bank |
317,4 |
-5% |
W rankingu uwzględniane są marki konsumenckie (odbiorcą jest klient detaliczny) o polskim rodowodzie. Analizie podlegają więc także te brandy, które należą aktualnie do zagranicznego właściciela. Wartość znaku towarowego obliczana jest poprzez odniesienie hipotecznych opłat za korzystanie z marki (licencji) do wielkości przychodów ze sprzedaży netto.
Maciej Kusznierewicz
Dodaj komentarz