Po trzech latach mamy nowego lidera poziomu obsługi w oddziałach bankowych. Poprawił się średni wynik całej branży, który okazał się najlepszy w całej historii badania realizowanego przez TNS Polska. Największy progres zaliczył BOŚ, z kolei najbardziej pogorszył się Deutsche Bank.
[more]
W przeprowadzanym od 2012 r. projekcie „Jakość na bank” firmy badawczej TNS Polska trzy razy wygrywał mBank (w latach 2012-13 jako MultiBank). W tym roku najlepszy okazał się Bank Millennium.
Aż siedem podmiotów uzyskało przynajmniej 70 pkt na 100 możliwych (przed rokiem – cztery). Trzy zgromadziły 80 i więcej punktów, co przed rokiem nie udało się nikomu.
Stała czołówka
Bankowi Millennium przyznano 87,5 pkt. To o ponad 17 więcej niż przed rokiem, gdy podmiot kontrolowany przez portugalski BCP Millennium był czwarty, i jednocześnie najlepszy wynik w historii audytu. Instytucja zarządzana przez Joao Brasa Jorge’a od początku badania utrzymuje się w ścisłej czołówce. Jej znak rozpoznawczy (zdaniem autorów rankingu) to dociekliwość doradców, która przekłada się na szczegółową analizę potrzeb klienta.
Drugie miejsce zajął mBank, który mimo spadku o jedną pozycję też poprawił poziom obsługi. Rok temu ankieterzy przyznali mu bowiem 76,4 pkt, a teraz – 86,3. Znak rozpoznawczy: silne zaangażowanie opiekunów i pozytywne dążenie do finalizacji rozmowy.
Trzecia lokata przypadła ING Bankowi Śląskiemu, który również otrzymał wyższą niż w 2014 r. notę. Wyniosła ona 85,7 pkt i była lepsza 14. Przed rokiem podmiot kierowany przez Małgorzatę Kołakowską także uplasował się na podium. Wówczas dzielił drugie-trzecie miejsce z Getin Bankiem. Znak rozpoznawczy banku z grupy Nationale-Nederlanden: troska pracowników o odpowiednią atmosferę i samopoczucie klienta.
Na czwartej pozycji znalazł się Getin, który poprawił wynik o 0,6 pkt – do 72,2. Skład pierwszej czwórki jest więc identyczny z tym sprzed roku. Zmieniła się jedynie kolejność.
Autorzy badania zwracają uwagę, że czołowa trójka po raz pierwszy tak wyraźnie odstaje od reszty banków. Każda firma z TOP3 zgromadziła minimum 80 pkt. Przed rokiem nie udało się to nikomu, a w 2013 r. – tylko MultiBankowi.
Jeszcze sporo do poprawy
Standard obsługi poprawił się w 13 spośród 19 audytowanych podmiotów. Gorzej niż przed rokiem wypadły: Credit Agricole, BPH, Deutsche Bank, BNP Paribas, Pocztowy i Plus Bank. W efekcie średnia ocena branży wzrosła z 58,7 do 64,6 pkt. To najlepszy rezultat od początku realizacji projektu.
Na końcu, niemal już tradycyjnie, pozostaje Plus Bank. Jego wynik pogorszył się drugi rok z rzędu. Tym razem jako jedyny otrzymał mniej niż 40 pkt – dokładnie 36,4.
Najbardziej okazały awans zaliczył BOŚ, który z ostatniego miejsca przesunął się na 11., gromadząc o ponad 20 pkt więcej w porównaniu z poprzednią edycją. Z kolei najmocniej obniżył loty Deutsche Bank, który z 6. pozycji osunął się na 16. (-12 pkt).
– Od czterech lat obserwujemy trend, że klient jest coraz rzadziej traktowany jako jeden z wielu. Doradcy mają większą świadomość tego, że klienci mogą przebierać w ofertach, dlatego coraz częściej starają się utrzymać kontakt, chociażby poprzez zachęcanie do kolejnego spotkania. Do wzrostów podchodziłbym jednak z rezerwą. Banki mają jeszcze sporo do zrobienia. Być może właśnie zobaczyliśmy jaskółkę zwiastującą lepsze czasy, ale o tym przekonamy się dopiero za rok – ocenia w rozmowie z „DGP” Paweł Machała z TNS Polska.
Jakość obsługi w bankach w 2015 r.
l.p. |
bank |
wynik [proc.] |
zmiana r/r [miejsce] |
zmiana r/r [pkt] |
1. |
Bank Millennium |
87,5 |
+3 |
+17,4 |
2. |
mBank |
86,3 |
-1 |
+9,9 |
3. |
ING Bank Śląski |
85,7 |
–1 |
+14,1 |
4. |
Getin Bank |
72,2 |
-1 |
+0,6 |
5- 6. |
Citi Handlowy |
71 |
+4 |
+11 |
Raiffeisen Polbank |
71 |
+6 |
+13,6 |
|
7. |
Eurobank |
70,5 |
+1 |
+8,5 |
8. |
PKO BP |
68,7 |
-1 |
+6,4 |
9. |
Credit Agricole |
65,8 |
-4 |
-1,3 |
10. |
Alior Bank |
60,6 |
+1 |
+2,9 |
11. |
BOŚ |
59,8 |
+10 |
+20,7 |
12- 13. |
BGŻ |
58 |
+6 |
+11 |
Bank Pekao |
58 |
+3 |
+3,9 |
|
14. |
BPH |
57,9 |
-4 |
-0,6 |
15. |
BZ WBK |
56,7 |
+1 |
+3,2 |
16. |
Deutsche Bank |
51,5 |
-10 |
-12,1 |
17. |
BNP Paribas |
51,4 |
-3 |
-4,6 |
18. |
Bank Pocztowy |
47,5 |
-1 |
-3,6 |
19. |
Plus Bank |
36,4 |
= |
-7,4 |
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych TNS Polska
Audyt pod nazwą „Jakość na bank” przeprowadzono w marcu i kwietniu br. metodą tajemniczego klienta (osoba w wieku 20-25 lat, student lub absolwent właśnie rozpoczynający pracę, z dochodem 1,3-1,7 tys. zł, szukająca swojego pierwszego „dorosłego” konta osobistego). Sprawdzono 1483 placówki własne banków wybrane w losowaniu. Ocenie poddawano siedem kryteriów, z których największy wpływ na wynik końcowy miały analiza potrzeb klienta i prezentacja oferty (oba po 30 proc. wagi).
Maciej Kusznierewicz
Dodaj komentarz