Pracownicy Banku Millennium najlepiej obsługują klienta

Po trzech latach mamy nowego lidera poziomu obsługi w oddziałach bankowych. Poprawił się średni wynik całej branży, który okazał się najlepszy w całej historii badania realizowanego przez TNS Polska. Największy progres zaliczył BOŚ, z kolei najbardziej pogorszył się Deutsche Bank.

[more]

 

W przeprowadzanym od 2012 r. projekcie „Jakość na bank” firmy badawczej TNS Polska trzy razy wygrywał mBank (w latach 2012-13 jako MultiBank). W tym roku najlepszy okazał się Bank Millennium.

Aż siedem podmiotów uzyskało przynajmniej 70 pkt na 100 możliwych (przed rokiem – cztery). Trzy zgromadziły 80 i więcej punktów, co przed rokiem nie udało się nikomu.

 

Stała czołówka

 

Bankowi Millennium przyznano 87,5 pkt. To o ponad 17 więcej niż przed rokiem, gdy podmiot kontrolowany przez portugalski BCP Millennium był czwarty, iLider rankingu Jakość na bank 2015 jednocześnie najlepszy wynik w historii audytu. Instytucja zarządzana przez Joao Brasa Jorge’a od początku badania utrzymuje się w ścisłej czołówce. Jej znak rozpoznawczy (zdaniem autorów rankingu) to dociekliwość doradców, która przekłada się na szczegółową analizę potrzeb klienta.

Drugie miejsce zajął mBank, który mimo spadku o jedną pozycję też poprawił poziom obsługi. Rok temu ankieterzy przyznali mu bowiem 76,4 pkt, a teraz – 86,3. Znak rozpoznawczy: silne zaangażowanie opiekunów i pozytywne dążenie do finalizacji rozmowy.

Trzecia lokata przypadła ING Bankowi Śląskiemu, który również otrzymał wyższą niż w 2014 r. notę. Wyniosła ona 85,7 pkt i była lepsza 14. Przed rokiem podmiot kierowany przez Małgorzatę Kołakowską także uplasował się na podium. Wówczas dzielił drugie-trzecie miejsce z Getin Bankiem. Znak rozpoznawczy banku z grupy Nationale-Nederlanden: troska pracowników o odpowiednią atmosferę i samopoczucie klienta.

Na czwartej pozycji znalazł się Getin, który poprawił wynik o 0,6 pkt – do 72,2. Skład pierwszej czwórki jest więc identyczny z tym sprzed roku. Zmieniła się jedynie kolejność.

Autorzy badania zwracają uwagę, że czołowa trójka po raz pierwszy tak wyraźnie odstaje od reszty banków. Każda firma z TOP3 zgromadziła minimum 80 pkt. Przed rokiem nie udało się to nikomu, a w 2013 r. – tylko MultiBankowi.

 

Jeszcze sporo do poprawy

 

poziom obsługi klienta w bankuStandard obsługi poprawił się w 13 spośród 19 audytowanych podmiotów. Gorzej niż przed rokiem wypadły: Credit Agricole, BPH, Deutsche Bank, BNP Paribas, Pocztowy i Plus Bank. W efekcie średnia ocena branży wzrosła z 58,7 do 64,6 pkt. To najlepszy rezultat od początku realizacji projektu.

Na końcu, niemal już tradycyjnie, pozostaje Plus Bank. Jego wynik pogorszył się drugi rok z rzędu. Tym razem jako jedyny otrzymał mniej niż 40 pkt – dokładnie 36,4.

Najbardziej okazały awans zaliczył BOŚ, który z ostatniego miejsca przesunął się na 11., gromadząc o ponad 20 pkt więcej w porównaniu z poprzednią edycją. Z kolei najmocniej obniżył loty Deutsche Bank, który z 6. pozycji osunął się na 16. (-12 pkt).

Od czterech lat obserwujemy trend, że klient jest coraz rzadziej traktowany jako jeden z wielu. Doradcy mają większą świadomość tego, że klienci mogą przebierać w ofertach, dlatego coraz częściej starają się utrzymać kontakt, chociażby poprzez zachęcanie do kolejnego spotkania. Do wzrostów podchodziłbym jednak z rezerwą. Banki mają jeszcze sporo do zrobienia. Być może właśnie zobaczyliśmy jaskółkę zwiastującą lepsze czasy, ale o tym przekonamy się dopiero za rok – ocenia w rozmowie z „DGP” Paweł Machała z TNS Polska.


Jakość obsługi w bankach w 2015 r.

l.p.

bank

wynik

[proc.]

zmiana r/r [miejsce]

zmiana r/r

[pkt]

1.

Bank Millennium

87,5

+3

+17,4

2.

mBank

86,3

-1

+9,9

3.

ING Bank Śląski

85,7

1

+14,1

4.

Getin Bank

72,2

-1

+0,6

5-

6.

Citi Handlowy

71

+4

+11

Raiffeisen Polbank

71

+6

+13,6

7.

Eurobank

70,5

+1

+8,5

8.

PKO BP

68,7

-1

+6,4

9.

Credit Agricole

65,8

-4

-1,3

10.

Alior Bank

60,6

+1

+2,9

11.

BOŚ

59,8

+10

+20,7

12-

13.

BGŻ

58

+6

+11

Bank Pekao

58

+3

+3,9

14.

BPH

57,9

-4

-0,6

15.

BZ WBK

56,7

+1

+3,2

16.

Deutsche Bank

51,5

-10

-12,1

17.

BNP Paribas

51,4

-3

-4,6

18.

Bank Pocztowy

47,5

-1

-3,6

19.

Plus Bank

36,4

=

-7,4

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych TNS Polska

Audyt pod nazwą „Jakość na bank” przeprowadzono w marcu i kwietniu br. metodą tajemniczego klienta (osoba w wieku 20-25 lat, student lub absolwent właśnie rozpoczynający pracę, z dochodem 1,3-1,7 tys. zł, szukająca swojego pierwszego „dorosłego” konta osobistego). Sprawdzono 1483 placówki własne banków wybrane w losowaniu. Ocenie poddawano siedem kryteriów, z których największy wpływ na wynik końcowy miały analiza potrzeb klienta i prezentacja oferty (oba po 30 proc. wagi).

 

Maciej Kusznierewicz

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.