Wydatki reklamowe ubezpieczycieli w 2016 r. spadły o połowę

rynek reklamy bankowej

Największym reklamodawcą zostało PZU, choć po I półroczu było poza pierwszą piątką. Z kolei Nationale-Nederlanden w II półroczu nie przeznaczyło na promocję ani złotówki i spadło na drugie miejsce. Branża przeniosła wydatki reklamowe z telewizji do kina.

Firmy ubezpieczeniowe wydały w 2016 r. na reklamę tradycyjną 166 mln zł (dane cennikowe netto Kantar Media dla WirtualneMedia.pl). Rok wcześniej nakłady na ten cel nieznacznie przekroczyły 322 mln zł. Oznacza to spadek o ponad 48 proc.

Przyczyna? Wprowadzony w lutym ub.r. podatek bankowy, który objął też sektor ubezpieczeniowy. Firmy z tej branży płacą 0,44 proc. rocznie od kwoty przekraczającej 2 mld zł sumy bilansowej.

Stała czołówka największych reklamodawców wśród  firm ubezpieczeniowych

Miano największego marketera ubezpieczeniowego 2016 r. przypadło PZU. Co ciekawe wedle danych z I półrocze narodowy czempion nie mieścił się nawet w pierwszej piątce. By się w niej znaleźć, trzeba było wykazać się nakładami w wysokości 7,4 mln zł. Mimo dynamicznego wzrostu wydatków na promocję w okresie od lipca do grudnia, nakłady PZU na ten cel w ujęciu rocznym zmniejszyły się o 6 proc. (1,8 mln zł).

telewizyjne reklamy banków

Na drugim miejscu pod względem wielkości nakładów marketingowych znalazło się Nationale-Nederlanden Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie. Również ten przypadek jest interesujący. Otóż podmiot, na czele którego stoi Wojciech Sass, cały budżet reklamowy wydał w I półroczu. W efekcie w skali roku skurczył się on aż o 68 proc.

Spośród pięciu największych reklamodawców branży ubezpieczeniowej 2016 r. wydatki zwiększył tylko 4Life Direct. Wzrost był jednak symboliczny, gdyż sięgnął 4 proc. (500 tys. zł).

Najwięksi reklamodawcy branży ubezpieczeniowej w 2016 r.

lp.Firma2016 r.[mln zł]2015 r.[mln zł]Dynamika r/r[proc.]
1.PZU2728,8-6%
2.Nationale-Nederlanden TUnŻ15,648,3-68%
3.Axa Direct14,925,2-41%
4.4Life Direct13,813,3+4%
5.Link412,817,4-26%
Źródło: blog Obiektywne Finanse na podstawie wirtualnemedia.pl

Wydatki reklamowe w kinach do góry o 200 proc.

Najpopularniejszą formą reklamy produktów ubezpieczeniowych pozostała telewizja. Jednak wydatki ubezpieczycieli w tym medium skurczyły się o 66 proc. – z 264 do 91 mln zł. W ujęciu procentowym większe cięcia (93 proc.) dotknęły jedynie reklamę indoorową, która w ub.r. stanowiła margines nakładów promocyjnych firm ubezpieczeniowych (17 tys. zł).

Wydatki firm ubezpieczeniowych na reklamę kinową wzrostły trzykrotnie

Zapewne lwią część budżetów telewizyjnych przejęli operatorzy sal kinowych. Ich dochody z emisji spotów ubezpieczeniowych przed seansami wzrosły aż trzykrotnie – z 9,6 do 28,4 mln zł. Dzięki temu kino stało się drugim największym medium reklamowym sektora ubezpieczeniowego.

Zwiększyły się też jego nakłady na promocję w radiu (+3,2 mln zł) i magazynach (+0,5 mln zł). Oprócz telewizji i indooru cięcia nakładów na marketing objęły gazety (-2,3 mln zł) i outdoor (-3 mln zł).

Struktura wydatków reklamowych ubezpieczycieli

Medium2016 r.[mln zł]2015 r.[mln zł]Dynamika r/r[proc.]
TV90,7264-66%
Kino28,49,6+196%
Radio24,624,1+2%
Magazyny15,312,2+26%
Gazety4,87,1-33%
Outdoor2,15,1-59%
Indoor0,0170,2-93%
Źródło: blog Obiektywne Finanse na podstawie wirtualnemedia.pl

Dla porównania warto dodać, że w 2016 r. wydatki reklamowe banków wyniosły 1,05 mld zł i w ujęciu rocznym zmalały o 155 mln zł (13 proc.), osiągając poziom najniższy od lat.


Maciej Kusznierewicz

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.