Skargi na banki – przoduje Idea Bank

największe banki w Polsce to zarazem najwięksi płatnicy podatków w branży finansowej
fot. pixabay.com

W 2018 r. najwięcej zażaleń wniesionych do Rzecznika Finansowego dotyczyło – w ujęciu bezwzględnym i względnym – Idea Banku. Wbrew pozorom na duże podmioty skarżyliśmy się rzadziej niż na te z niewielkimi udziałami rynkowymi.

Rzecznik Finansowy opublikował raport ze swojej ubiegłorocznej działalności. Znajdziemy w nim m.in. liczbę wniosków klientów o interwencje rzecznika w sprawach natury bankowo-kapitałowej.

Przybyło skarg na banki i firmy pożyczkowe

Takich spraw w 2018 r. było 4935. To o 12 proc. (534 wnioski) więcej niż rok wcześniej.

umowa

Największa liczba skarg na organizacje sektora bankowo-kapitałowego dotyczyła banków – 3858. To o 10 proc. (374) więcej niż w 2017 r.

Zdecydowanie rzadziej prosiliśmy rzecznika o pomoc w sporach z firmami pożyczkowymi (454) i SKOK-ami (119). W przypadku tych pierwszych liczba skarg zwiększyła się o 2/3, natomiast minimalnie ubyło spraw dotyczących kas kredytowych.

Najczęstszym tematem sporów (2688 razy) były kredyty, przede wszystkim konsumpcyjne (1771), rzadziej – hipoteczne (808). W dalszej kolejności skarżyliśmy się na konta i papiery wartościowe. Te ostatnie, głównie z uwagi na aferę GetBack, przebiły „popularnością” karty płatnicze.

Skargi na banki małe i duże

Na jakie banki było najwięcej skarg? Tu zaskoczenia nie ma. Generalnie najwięcej wniosków dotyczyło dużych organizacji, mających wielu klientów i znaczne udziały rynkowe. W sumie klienci wnieśli 3858 spraw przeciw 79 podmiotom.

skargi na banki do Rzecznika Finansowego w 2018
Opracowanie: ObiektywneFinanse.pl na podst. raportu Rzecznika Finansowego

Lecz obraz zmienia się diametralnie, gdy dane o liczbie spraw wniesionych do Rzecznika Finansowego odniesiemy do 1 proc. udziałów rynkowych danej instytucji. Wtedy będzie można lepiej porównać duże banki z małymi i określić częstotliwość wnoszenia na nie zażaleń.

Co się okazuje? Najgorzej wypadają właśnie małe banki:

  • Nest Bank,
  • Bank Pocztowy,
  • Eurobank,
  • Plus Bank.

W ich przypadku częstotliwość skarg w odniesieniu do udziałów rynkowych jest bardzo duża i wynosi co najmniej 130.

Oczywiście, są wyjątki. W obu ujęciach najgorzej prezentuje Idea Bank. W dużej mierze jest to pokłosie nieprawidłowości w dystrybuowaniu przez ten podmiot obligacji GetBacku.

częstotliwość skarg na banki do Rzecznika Finansowego
częstotliwość skarg na banki do Rzecznika Finansowego || opracowanie ObiektywneFinanse.pl na podst. raportu Rzecznika Finansowego

Kiepsko wypadają także Getin Bank i Alior Bank. Pod względem liczby spraw wniesionych przeciw nim do Rzecznika Finansowego plasują się w pierwszej czwórce. Natomiast w przeliczeniu na 1 proc. udziałów liczba zażaleń na nie przekracza 100.

Kolejny wyjątek dotyczy BPS-u i SGB-Banku. Choć to małe podmioty, Rzecznik Finansowy jest rzadko proszony o interwencję w sprawach ich dotyczących.

Wszystkie duże banki mogą się pochwalić niską „skargowością”. Najlepsze wyniki osiągnęły ING Bank Śląski (14 skarg na 1 proc. udziałów) i Bank Pekao (16), czyli organizacje nr 5 i nr 2 w Polsce. Dobrze wygląda to również u innych gigantów: PKO BP (27,5 sprawy), Santander Banku i mBanku (po 36).


Maciej Kusznierewicz

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.