![rynek reklamy bankowej rynek reklamy bankowej i najhojniejsi reklamodawcy wśród banków](https://obiektywnefinanse.pl/wp-content/uploads/2018/08/telewizor-640x381.png)
2017 rok przyniósł kolejną redukcję budżetów marketingowych banków. Piąty raz z rzędu największym marketerem został ING Bank Śląski. Ale nie wszyscy cięli nakłady na promocję.
Jak wynika z informacji portalu wirtualnemedia.pl, który przytacza dane Kantar Media, banki w 2017 r. przeznaczyły na promocję swoich produktów i usług w mediach tradycyjnych 1,006 mld zł. Są to dane cennikowe netto, które nie uwzględniają rabatów. W porównaniu do 2016 r. oznacza to spadek o 48 mln zł (4,5 proc.).
Wydatki reklamowe banków najniższe w tej dekadzie
![Wydatki reklamowe banków w 2017 r.](https://obiektywnefinanse.pl/resources/telewizor2.jpg)
Tym samym zeszłoroczny dołek w budżetach reklamowych banków jeszcze się pogłębił. Nakłady na poziomie 1 mld zł to najmniej w tej dekadzie. Z kolei największe wydatki na marketing w ostatnich latach banki poniosły w 2013 r. Wtedy przeznaczyły na ten cel 1,31 mld zł.
Z drugiej strony ubiegłoroczna dynamika spadków była mniejsza niż w 2016 r. (-4,5 proc. vs -13 proc.). Mocno też wyhamowała w ostatnich trzech miesiącach. Przypomnijmy, że po I półroczu oraz pierwszych trzech kwartałach 2017 r. cięcia wydatków w ujęciu rocznym sięgały kilkunastu procent (13-18), a nominalnie oscylowały wokół 100 mln zł.
TOP5 budżetów reklamowych w sektorze bankowym
Największym reklamodawcą po raz piąty z rzędu okazał się ING Bank Śląski. Miano to przypadło mu mimo zmniejszenia budżetu o ponad 4 mln zł – do 101 mln zł. Od lat w jego spotach występują Marek Kondrat, Adam Woronowicz i Agata Kulesza.
![Budżet reklamowy ING Banku Śląskiego przekroczył 101 mln zł](https://obiektywnefinanse.pl/resources/ING.jpg)
Podobnie było z mBankiem. Po raz kolejny utrzymał on drugą pozycję wśród największych marketerów sektora bankowego, choć zredukował nakłady na ten cel o 4 mln zł – do 91 mln zł.
![Budżet reklamowy mBanku w 2017 r.](https://obiektywnefinanse.pl/resources/mbank_podstawowy.jpg)
Miejsce w TOP5 obronił również Bank Millennium. Organizacja, na czele której stoi Joao Bras Jorge, może mieć powody do zadowolenia. Pomimo obniżenia wydatków na promocję w mediach o 2 mln zł (do 84 mln zł) zdołała awansować na podium (poprzednio była piąta). Twarzą Banku Millennium od lat jest youtuber Radosław Koterski.
![Wydatki reklamowe Banku Millennium w 2017](https://obiektywnefinanse.pl/resources/millenniumbank.jpg)
Wspomniana trójka od dłuższego czasu należy do największych reklamodawców wśród banków. Pozostałe miejsca wymiennie zajmuje ktoś z grona: BZ WBK, PKO BP, Eurobank, BGŻ BNP Paribas i Alior Bank. I właśnie dwie ostatnie instytucje znalazły się w zestawieniu za rok 2017 r.
![Nakłady na marketing BGŻ BNP Paribas wzrosły o 2/3 w 2017 r.](https://obiektywnefinanse.pl/resources/bgz_bnpp_bl_q.png)
Podmiot zarządzany przez Przemysława Gdańskiego może się pochwalić największym wzrostem nakładów na marketing z grona TOP5. Dynamika wyniosła aż 64 proc. W ujęciu bezwzględnym wzrost sięgnął 32 mln zł (do 82 mln zł), co pozwoliło BGŻ BNP Paribas zająć czwartą lokatę z niewielką stratą do podium.
![Budżet reklamowy Alior Banku zwiększył się o 10 mln zł](https://obiektywnefinanse.pl/resources/alior_400x400.jpg)
Wydatki reklamowe w 2017 r. zwiększył także piąty w rankingu Alior Bank. W jego przypadku budżet urósł o przeszło 15 proc. – do prawie 78 mln zł.
Najwięksi reklamodawcy wśród banków w 2017 r.
lp. |
Instytucja |
Wydatki w 2017 r. [mln zł] |
Wydatki w 2016 r. [mln zł] |
Dynamika [proc.] |
Dynamika [mln zł] |
---|---|---|---|---|---|
1. |
ING Bank Śląski |
101,1 |
105,3 |
-4% |
-4,2 |
2. |
mBank |
91,2 |
95,1 |
-4,1% |
-3,9 |
3. |
Bank Millennium |
84,4 |
86,4 |
-2,3% |
-2 |
4. |
BGŻ BNP Paribas |
82,1 |
50 |
+64,2% |
+32,1 |
5. |
Alior Bank |
77,6 |
67,3 |
+15,3% |
+10,3 |
Źródło: oprac. własne na podstawie danych Kantar Media dla wirtualnemedia.pl
Maciej Kusznierewicz
Dodaj komentarz