Rynek reklamy bankowej tkwi w dołku

rynek reklamy bankowej i najhojniejsi reklamodawcy wśród banków

2017 rok przyniósł kolejną redukcję budżetów marketingowych banków. Piąty raz z rzędu największym marketerem  został ING Bank Śląski. Ale nie wszyscy cięli nakłady na promocję.

Jak wynika z informacji portalu wirtualnemedia.pl, który przytacza dane Kantar Media, banki w 2017 r. przeznaczyły na promocję swoich produktów i usług w mediach tradycyjnych 1,006 mld zł. Są to dane cennikowe netto, które nie uwzględniają rabatów. W porównaniu do 2016 r. oznacza to spadek o 48 mln zł (4,5 proc.).

Wydatki reklamowe banków najniższe w tej dekadzie

Wydatki reklamowe banków w 2017 r.

Tym samym zeszłoroczny dołek w budżetach reklamowych banków jeszcze się pogłębił. Nakłady na poziomie 1 mld zł to najmniej w tej dekadzie. Z kolei największe wydatki na marketing w ostatnich latach banki poniosły w 2013 r. Wtedy przeznaczyły na ten cel 1,31 mld zł.

Z drugiej strony ubiegłoroczna dynamika spadków była mniejsza niż w 2016 r. (-4,5 proc. vs -13 proc.). Mocno też wyhamowała w ostatnich trzech miesiącach. Przypomnijmy, że po I półroczu oraz pierwszych trzech kwartałach 2017 r. cięcia wydatków w ujęciu rocznym sięgały kilkunastu procent (13-18), a nominalnie oscylowały wokół 100 mln zł.

TOP5 budżetów reklamowych w sektorze bankowym

Największym reklamodawcą po raz piąty z rzędu okazał się ING Bank Śląski. Miano to przypadło mu mimo zmniejszenia budżetu o ponad 4 mln zł – do 101 mln zł. Od lat w jego spotach występują Marek Kondrat, Adam Woronowicz i Agata Kulesza.

Budżet reklamowy ING Banku Śląskiego przekroczył 101 mln zł

Podobnie było z mBankiem. Po raz kolejny utrzymał on drugą pozycję wśród największych marketerów sektora bankowego, choć zredukował nakłady na ten cel o 4 mln zł – do 91 mln zł.

Budżet reklamowy mBanku w 2017 r.

Miejsce w TOP5 obronił również Bank Millennium. Organizacja, na czele której stoi Joao Bras Jorge, może mieć powody do zadowolenia. Pomimo obniżenia wydatków na promocję w mediach o 2 mln zł (do 84 mln zł) zdołała awansować na podium (poprzednio była piąta). Twarzą Banku Millennium od lat jest youtuber Radosław Koterski.

Wydatki reklamowe Banku Millennium w 2017

Wspomniana trójka od dłuższego czasu należy do największych reklamodawców wśród banków. Pozostałe miejsca wymiennie zajmuje ktoś z grona: BZ WBK, PKO BP, Eurobank, BGŻ BNP Paribas i Alior Bank. I właśnie dwie ostatnie instytucje znalazły się w zestawieniu za rok 2017 r.

Nakłady na marketing BGŻ BNP Paribas wzrosły o 2/3 w 2017 r.

Podmiot zarządzany przez Przemysława Gdańskiego może się pochwalić największym wzrostem nakładów na marketing z grona TOP5. Dynamika wyniosła aż 64 proc. W ujęciu bezwzględnym wzrost sięgnął 32 mln zł (do 82 mln zł), co pozwoliło BGŻ BNP Paribas zająć czwartą lokatę z niewielką stratą do podium.

Budżet reklamowy Alior Banku zwiększył się o 10 mln zł

Wydatki reklamowe w 2017 r. zwiększył także piąty w rankingu Alior Bank. W jego przypadku budżet urósł o przeszło 15 proc. – do prawie 78 mln zł.

Najwięksi reklamodawcy wśród banków w 2017 r.

lp.

Instytucja

Wydatki w 2017 r. [mln zł]

Wydatki w 2016 r. [mln zł]

Dynamika

[proc.]

Dynamika

[mln zł]

1.

ING Bank Śląski

101,1

105,3

-4%

-4,2

2.

mBank

91,2

95,1

-4,1%

-3,9

3.

Bank Millennium

84,4

86,4

-2,3%

-2

4.

BGŻ BNP Paribas

82,1

50

+64,2%

+32,1

5.

Alior Bank

77,6

67,3

+15,3%

+10,3

Źródło: oprac. własne na podstawie danych Kantar Media dla wirtualnemedia.pl


Maciej Kusznierewicz

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.