W 2023 leasing samochodów, zwłaszcza osobowych i dostawczych, urósł tak mocno, że cała branża za jednym zamachem osiągnęła dwa historyczne wyniki. Ten rok ma być równie udany, a rynek korzystać na ożywieniu gospodarczym i większej konsumpcji prywatnej.
Poprzedni rok był dla branży leasingowej wyjątkowy. Wg danych Związku Polskiego Leasingu firmy ją tworzące pokonały dwie istotne granice.
Leasing samochodów osobowych i dostawczaków na dużym plusie
Po raz pierwszy w niemal 30-letniej historii sektora (ZPL powstał w 1994) firmy leasingowe sfinansowały w ciągu jednego roku inwestycje o wartości ponad 100 mld zł. Dokładnie było to 102,5 mld zł, czyli o 16,3 proc. (14,4 mld zł) więcej niż rok wcześniej. Po rocznej stagnacji nastąpił więc powrót do dwucyfrowej dynamiki.
Natomiast wartość portfela aktywnych umów leasingowych pokonała inną granicę i sięgnęła 203,3 mld zł. Przy czym bez nieruchomości było to 198,7 mld zł. W ujęciu rocznym wzrosła ona o 15,2 proc. (26,8 mld zł).
Motorem wzrostu okazał się leasing samochodów, zwłaszcza osobowych i dostawczych. Jego wartość poszła w górę o przeszło 1/3 – z 37,3 do 50,2 mld zł. W ostatnim kwartale minionego roku dynamika jeszcze przyspieszyła i sięgnęła 48 proc. (z 10,6 do 15,7 mld zł). Tym samym udział tej grupy aktywów w strukturze finansowania tą metodą zwiększył się do niespełna 49 proc.
Firmy, najczęściej mikroprzedsiębiorstwa, brały w leasing samochód osobowy lub dostawczy za przeciętnie 144 tys. zł. Najczęściej (71,6 proc. przypadków) był to pojazd nowy.
Leasing ciężarówek też w górę
Przedsiębiorstwa wydały też więcej na leasing samochodów ciężarowych. Wartość zawartych przez nie umów wzrosła o 11 proc. – z 21,5 do 22,6 mld zł.
Średnio w ramach jednego kontraktu było to 287 tys. zł. Zwykle (72,9 proc. przypadków) leasingobiorcy, którymi najczęściej były duże podmioty, decydowali się na nowy pojazd ciężarowy.
Dominował zakup ciągników siodłowych. Te wraz z naczepami i przyczepami odpowiadały za 3/4 wartości zawartych w tej grupie transakcji. Mimo to udział pojazdów ciężarowych w strukturze finansowania zmalał do 22 proc.
Jednak duży wzrost w segmencie pojazdów lekkich sprawił, że leasing samochodów ogółem osiągnął ponad 70-proc. udział w strukturze zakupów (70,9 proc.). Stało się tak po raz pierwszy od pięciu lat. Łącznie inwestycje w tej grupie pochłonęły 72,8 mld zł.
Stabilne inwestycje w maszyny i urządzenia
Klienci rzadziej decydowali się na leasing maszyn i urządzeń. Po niewielkim wzroście w 2022 tym razem wartość nowo zawartych umów nieznacznie zmalała (0,1 proc., tj. 25 mln zł), ale przekroczyła poziom 25 mld zł. Jednak udział tej grupy w całym torcie leasingowym skurczył się wyraźnie – do 24,4 proc. z 28,4 proc. rok wcześniej.
Nabywcy, którymi przeważnie były mikroprzedsiębiorstwa, kupowali w ten sposób głównie maszyny rolnicze (6,2 mld zł, wzrost o 3,5 proc.) oraz sprzęt budowlany (4,4 mld zł, wzrost o 19 proc.). Najczęściej (84 proc. przypadków) decydowali się na nowy przedmiot, na który wydawali średnio 228 tys. zł.
Po 11 proc. zwiększyła się też wartość nowych umów leasingu nieruchomości (do 691 mln zł) oraz pozostałych aktywów, czyli m.in. kolei, statków, samolotów oraz sprzętu IT (do 4 mld zł).
Leasing samochodów (i nie tylko) znów urośnie
Jak będzie w 2024? Branża optymistycznie patrzy w przyszłość. W tym roku ponownie spodziewa się dwucyfrowej dynamiki obrotów. Udzielone finansowanie ma wynieść 118,9 mld zł (+16 proc.).
Jednak za zwyżkę ma odpowiadać już nie tylko leasing samochodów osobowych, choć segment ten nadal będzie liderem wzrostu (19,5 proc.). Dołączyć mają do nich maszyny i urządzenia (16,5 proc.), pojazdy ciężkie (10,7 proc.) oraz sprzęt i oprogramowanie IT (7,2 proc.).
– Oczekiwania na dwucyfrowe wzrosty rynku są oparte przede wszystkim na realnym zapotrzebowaniu inwestycyjnym przedsiębiorstw w odpowiedzi na rozwój gospodarczy. Dostępność leasingu powinna być większa w środowisku spadających stóp procentowych i malejącego kosztu finansowania – prognozują eksperci ZPL. – Rok 2024 przyniesie rozwój gospodarczy oparty na mocnych wydatkach konsumentów i większych inwestycjach firm. To będzie wyraźnie wspierać wyniki naszej branży – dodają.
[Aktualizacja 3 maja 2024] W I kwartale 2024 zakupy w leasingu rosły zgodnie z przewidywaniami przedstawicieli branży.
Maciej Kusznierewicz
Dodaj komentarz