Wydatki reklamowe banków jeszcze w covidzie

wydatki reklamowe banków

Choć wydatki reklamowe banków po trzech kwartałach zwiększyły się o 7,5 proc., to w porównaniu z tym samym okresem roku 2019 okazały się niższe o przeszło 1/5. Jednak budżety marketingowe niektórych sektorów branży finansowej, np. ubezpieczeń, przebiły poziom sprzed pandemii.

Z danych udostępnionych nam przez agencję Publicis Media wynika, że od stycznia do września branża finansowa wydała na reklamę w mediach 470,4 mln zł. To o przeszło 19 proc. (76,5 mln zł) więcej niż w tym samym okresie roku ubiegłego. Jednak w porównaniu z pierwszymi trzema kwartałami 2019 jest to o 12 proc. (63,5 mln zł) mniej.

Stale rosnące budżety reklamowe ubezpieczycieli

W analizowanym okresie nakłady na promocję zwiększyły wszystkie sektory branży finansowej. Najbardziej (136 proc. rdr, tj. 3,4 mln zł) wzrosły one wśród podmiotów oferujących akcje, obligacje i lokaty strukturyzowane.

Wydatki reklamowe sektora finansowego po trzech kwartałach 2021
Źródło: Publicis Media

O prawie połowę (46 proc. rdr, tj. 16,8 mln zł) więcej na ten cel przeznaczyły firmy ubezpieczeniowe. Zresztą te jako jedyne nie zredukowały budżetów reklamowych w szczycie pandemii, tylko konsekwentnie je zwiększały. W porównaniu z pierwszymi trzema kwartałami 2019 podniosły nakłady marketingowe o 56 proc. (z 34 do 53,2 mln zł).

Wydatki reklamowe banków po trzech kwartałach 2021

Skumulowane wydatki reklamowe banków po trzech kwartałach 2021 sięgnęły 170,2 mln zł. W ujęciu rocznym oznacza to wzrost o 7,5 proc. (12 mln zł).

Tym samym sektor po dziewięciu miesiącach wyszedł z pandemicznego dołka. Aczkolwiek nie odbudował jeszcze całkowicie nakładów na marketing do poziomu sprzed Covidu. Różnica wynosi 22 proc. (48 mln zł).

Wydatki reklamowe banków po trzech kwartałach w latach 2019-2021

W podobnej sytuacji są pozostałe instytucje finansowe: firmy pożyczkowe, firmy leasingowe, domy maklerskie oraz TFI. Ich wydatki reklamowe urosły od stycznia do września br. o 35 proc. do 118,3 mln zł, ale w porównaniu z tym samym okresem roku 2019 były o 1/4 (37,4 mln zł) mniejsze.

Niezmiennie najwięcej w promocję poprzez media inwestują ING Bank Śląski oraz mBank. Zmienia się tylko ostatni uczestnik podium.

Po trzech kwartałach br. był nim Credit Agricole (latem – Uniqa, a wiosną – Bank Millennium). Przed rokiem trzecie miejsce wśród największych reklamodawców zajmował Bank Pekao.

Wydatki reklamowe banków w poszczególnych kwartałach 2021 i 2020 r.

↓Rok || kwartał→IQIIQIIIQ
2021 [mln zł]41,265,163,9
2020 [mln zł]55,151,950,6
Opracowanie: obliczenia własne ObiektywneFinanse.pl || Dane: Publicis Media

Więcej na promocję finansów w telewizji

Gdzie reklamowały się banki i inne instytucje finansowe? Ponad połowę swoich budżetów marketingowych skierowały one do internetu. Jednak jego udział w mediamiksie zmniejszył się z 57,9 do 53,4 proc.

Wydatki reklamowe banków wg klas mediów
Źródło: Publicis Media

Spadły też nakłady branży finansowej na działania promocyjne w radiu (-6 proc.) oraz na bilbordach (-48 proc.). Zyskali za to właściciele firm działających w takich mediach jak: telewizja (+16 proc.), gazety (+40 proc.) i kina (+14 proc.).


Maciej Kusznierewicz

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.