W początkowych miesiącach 2024 nakłady reklamowe banków zwiększyły się o 12 proc. Budżety marketingowe pozostałych instytucji finansowych kurczyły się w tempie dwucyfrowym. Największych cięć wydatków na ten cel ponownie dokonali ubezpieczyciele.
Wg danych udostępnionych nam przez agencję Publicis Media w I kwartale 2024 sektor finansowy zwiększył wydatki reklamowe o 4 proc. – do 185,7 mln zł [zobacz szczegóły]. Jednak w poszczególnych jego segmentach sytuacja po raz kolejny była zróżnicowana.
Wzrosły jedynie nakłady reklamowe banków. Pozostali przedstawiciele branży redukowali budżety marketingowe. Tak samo było w analogicznym okresie ub. r. i w całym 2023.
Nakłady reklamowe banków w I kwartale 2024
Nakłady reklamowe banków poniesione od stycznia do końca marca 2024 wyniosły 88,4 mln zł. Przez rok wzrosły o 12 proc. (9,4 mln zł).
Dynamika była więc znacznie mniejsza niż w dwóch poprzednich latach, ale ponownie przewyższyła inflację. Ta wg GUS-u w I kwartale br. wyniosła 2,8 proc.
Jak zwykle najwięcej na promocję w mediach przeznaczyły: ING Bank Śląski, mBank i Credit Agricole. To właśnie ta trójka od dłuższego czasu rozdaje karty na rynku reklamy bankowej. Z tym że jej członkowie okresowo zamieniają się miejscami na podium. Przykładowo rok temu o tej porze największy budżet marketingowy miał mBank, ale w całym 2023 – już Credit Agricole.
Mniejsze budżety marketingowe firm finansowych
Cięcia nakładów marketingowych kontynuowały firmy leasingowe, instytucje pożyczkowe oraz towarzystwa funduszy inwestycyjnych. Ich budżety reklamowe po spadku o 8 proc. w 2023 w I kwartale tego roku skurczyły się o 14 proc. (5 mln zł) – do 30,6 mln zł.
Jeszcze mocniej pasa zacisnęli ubezpieczyciele. Zredukowali nakłady na ten cel o 17 proc. (2,5 mln zł) – do 12,3 mln zł. W tym przypadku dynamika spadku była nieco mniejsza niż w ub. r., gdy wyniosła -21,5 proc.
Negatywnemu trendowi poddały się również domy maklerskie. Podmioty oferujące akcje, obligacje, produkty strukturyzowane ograniczyły nakłady reklamowe o 1/10 – do 900 tys. zł.
Podział nakładów reklamowych banków wg klas mediów
W jakich klasach mediów banki i inne instytucje finansowe lokowały swoje budżety marketingowe? Najwięcej przeznaczyli na format wideo pod różnymi postaciami, w tym telewizję linearną i wideo in stream. Pochłonął on 46,8 proc. ich wydatków na ten cel, czyli nieco mniej niż przed rokiem.
Mniejsze były także nakłady reklamowe banków i firm finansowych w internecie. W okresie styczeń – marzec odpowiadał on za 42,3 proc. wydatków na promocję w mediach.
Z 4,6 do 3,7 proc. zmalał również udział radia. W efekcie straciło ono trzecią pozycję w mediamiksie na rzecz kina. Udział dużego ekranu w wydatkach reklamowych banków niemal się podwoił (z 2 do 3,8 proc.). Wyraźnie na znaczeniu (z 1,5 do 2,3 proc.) zyskał też outdoor.
Maciej Kusznierewicz
Autor tego bloga, którego prowadzi od 2012. Dziennikarz i copywriter z 19-letnim doświadczeniem w prasie drukowanej i elektronicznej. Pasjonat finansów.
Dodaj komentarz